Veckans bok: Online Only (Martin Schori)

Online Only – Martin Schori

Jag har läst Online Only av Martin Schori.

Vad handlar den om?

Online Only är en handbok i digital nyhetsjournalistik. Den förklarar nutida journalistiken som en process snarare än som en produkt; ”online är storyn aldrig färdig eller perfekt” utan bygger på samarbete och transparens. Schori öppnar boken med att ge en mycket hoppfull bild av den digitala journalistiken: klick-rate är inte allt och läsarna ÄR engagerade – också i viktiga frågor. Sedan följer avsnitt om nyhetsvärdering, vinkling, produktionen och hur du når ut med din nyhet på Twitter, Instagram, Instagram och Snapchat. Boken avslutas med att ta upp källkritik och press-etik och hur journalister bör hantera näthat.

Vem har skrivit den?

Martin Schori är journalist och utrikesredaktör på Aftonbladet. Han har tidigare arbetat på både Dagens Media och på Bonniers nyhetssajt KIT. Du kan följa honom på Twitter som @schori

Vad lär den mig?

1. En del medier struntar nu i jakten på klick, och fokuserar istället på ”attention minutes” (hur länge läsarna stannar på sidan och tar del av artikeln). Upworthy är ett exempel. Hoppfullt!
2. Alla journalister kommer inte jobba på en tidningsredaktion; bland de nya uppdragsgivarna finns content marketing-byråer, PR-byråer och kommunikationsavdelningar.
3. Utmaningen för en journalist är att ”säga så mycket på så kort tid som möjligt”. Läsarna tröttnar fort, så skriv därför enkelt, kort, konkret (”Det regnade” hellre än ”Det var dåligt väder”) och aktivt och i presens.

Citatet

”Är du reklamare skriver du säljande. Är du poet blomstrande. Är du nyhetsjournalist skriver du enkelt, aktivt, kort och konkret.”

Hitta den

Köp Only Online hos Carlsson Bokförlag (300 kronor)

***

Läs också

Bästa böckerna för blivande copywriters



3 svar till “Veckans bok: Online Only (Martin Schori)”

  1. Intressant. En fråga: Pratar han något om storyformat i boken? Alltså hur en berättelses format och kvalitet har betydelse för intresse och engagemang.

    • Please copy me skriver:

      Tack för frågan, Eric! Som jag ser det: både ja och nej. Nej i den meningen att det inte finns något avsnitt dedikerat enkom till vad en berättelses format och kvalitet har för betydelse för intresse och engagemang. Och ja i den meningen att Martin Schori i kortare avsnitt tar upp hur du paketerar din story för att få genomslag, tajming, vad som är en toppnyhet och hur du får läsaren att läsa hela texten. För säkerhets skull ger jag också Martin möjlighet att besvara din fråga (pingar honom på LinkedIn).

    • Martin Schori skriver:

      Tack för din fråga Eric!
      Som Mattias skriver så skriver jag en del om paketering. Men också att fördelen med online är just att man inte är begränsad i formatet, man kan använda vilket och hur många format som helst,

      Här har vi journalister mycket kvar, vi överskattar nog vår digitala självbild och tror att vi har ställt om, fast vi fortfarande, vill jag hävda, är väldigt låsta i gamla (print)format.
      Och att om vi blir bättre på det så kommer engagemanget, eftersom kvalitet är en betydligt bättre motor för engagemang än tex clickbait/söta katter.

      Ha det fint!
      / m

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *