Nordic.design 2017 – genom ögonen på en blivande UX-writer

Premiärupplagan av Nordic.design samlade över 500 designers (och åtminstone en UX-writer in the making) på Nobelberget i Stockholm. Och det blev en överträffade-förväntningarna-succé; ett bombardemang av inspiration och nya kunskaper.

Den här texten tar 4 minuter att läsa. Enjoy!

De 15 föreläsarna höll hög klass – och hela alltet var lekfullt och schysst arrangerat med foodtrucks, barer, flaggspel, neonljus, kanelbullar och sockervadd.


Här hittar du alla föreläsningar från Nordic.design 2017 (på Youtube).


De flesta i publiken var (såklart) från Sverige, men här och var snackade folk engelska. Och föreläsarna kommer från USA, Frankrike, Belgien, Ryssland och Sverige – bra jobbat, arrangörer. Överhuvudtaget kändes Nordic.design som en internationell endagskonferens, på ett jättepositivt sätt.

Nordic Design 2017 – Flags in the sky

En inflik först:
Antal gånger som UX-writing nämndes under dagen: 0. Men då och då touchar flera av föreläsarna vid vikten av texter på olika sätt. Vi kommer till det.

Jag träffar trevligt folk från bland anda Mogul, Avanza och Markus Reklambyrå – och samtliga som jag pratar med uttrycker att det verkligen finns ett stort behov av en (copy)writer i UX-processen, att det nu är alltför form-fokuserat och att också uppdragsgivarna behöver förstå vikten av en dedikerad person som tänker och skapar digitalt innehåll. Det finns stort hopp – det bästa ligger framför oss blivande UX-writers.

Att summera dagen är svårt, nästan omöjligt. Men jag gör ändå ett försök. Det blir ett urval såklart, och då främst ur mitt perspektiv som blivande UX-writer. Här är de fem grejerna som jag tar med mig mest:

1. Väck känslor – designa inte ett Excel

Tobias Ahlin, Lead Experience Designer på Minecraft, tycker att nu får det räcka med design som är ”clean and beatiful” (den här texten håller med). De upplevelser vi designar behöver väcka känslor. Han exemplifierar med vilken milsvid skillnad i ”feelings” det är att besöka en Apple Store jämfört med att genomföra ett köp i deras App Store i mobilen. ”På en skala från Minecraft till Excel – var hamnar det du designar?” Utmanande och mycket tänkvärt!

2. Tänk på tonen – design är en konversation

Carly Ayres, writer/creative director/partner på designstudion HAWRAF, snackar om design som en konversation, och presenterar en radda principer ”how to have a good conversation”. En av dem är att hitta att rätt ton, något som hon själv verkligen lyckats med för Tia – en app som hjälper kvinnor att fatta kloka beslut som rör kroppen och sex. Kolla in:

Ask Tia – Conversational copywriting by HAWRAF

Carly Ayres on design as a conversation

3. Jobba med ”good people” – team tar tid

Timme Van Damme, head of design på Abstract (ännu i beta), pratar om hur gått fram att vara ”a team of one” till att bli en lagspelare. Ett av hans viktiga råd att omge sig med ”good people” (därmed inte ”clones”) och låta det ta tid för arbetet tillsammans att verkligen fungera väl. Design är ett lagarbete där produkten, det vi bygger, behöver en supertydlig polstjärna (en north star). Gillade hans ödmjuka stil! En inblick i appen Abstract:

Abstract – app for design teams

4. Översätt innehåll till rätt språk och kultur

Alexia Ohannessian, director of international operations på Trello, berättar om arbetet med att översätta sitt samarbets-verktyg från 1 till 21 språk. Till sin hjälp tog de icke-professionella översättare, som hittade de rätta orden; jag trodde faktiskt fram tills nyligen att Trello var en svensk-utvecklad tjänst, eftersom den finns på svenska. Hon pekade också på kulturella skillnader i budskap och digital identitet; i USA gör det hem att prata ”save money” medan det vore omöjligt i många andra delar av världen, och människor i asiatiska kulturer väljer ofta en mangafigur eller symbol som personlig profilbild. Ögonöppnande!

Trello in French

5. Designa inkluderande – alla ska få bästa upplevelsen

Cat Noone, CEO och designer på Iris, utmanar alla designers att inse självklarheten i att skapa ”inclusive design”, där tillgänglighet också för människor med funktionsnedsättning inte är något som du bara överväger eller lägger till senare. Hon har utvecklat Stark – en plugin till Sketch, som ser till att du har rätt kontrast och färgval för besökare med någon form av färgblindhet (de finns tre huvudtyper). Att skriva vettiga alt-texter – och bra texter överlag – samt att testa med användare med funktionsnedsättning var två av råden från Noone, som sa ”Let everybody fall in love with your product”.

Stark – Sketch plugin for accessibility

Dessutom gillar jag det råd som Kostya Gorskiy, Product Design Lead på Intercom, skickar med oss (när det kommer till kundservice-meddelande från en bot): Välj ord med vishet. Skriver du ”soon” kommer folk att tolka det på en skala från ”now” till ”never”. Hur snart är snart?

How soon is soon

Den här texten av skriven av Mattias Åkerberg, frilanscopywriter och UX-writer in the making. Han hjälper stora och mindre uppdragsgivare över hela Sverige att formulera ord och texter som 1) blir lästa och 2) gör att du tjänar mer pengar. Vill du också anlita Mattias? Ta kontakt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *