Vad gör en UX-writer? (del 2)

Mailchimp UX writing – High five

Många ställer frågan: ”Vad gör en UX-writer?” Här kommer ett försök till svar.


Läs också
Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1)
UX-writer – allt du behöver veta om den nya rollen för copywriters 
– UX-writing enligt Google – bästa råden från Google I/O 2017


Låt oss lyssna in hur andra väljer att definiera och beskriva den nya yrkesrollen, för att sedan landa i en sammanfattning.

I den uppskattade introduktionen ”Rise of the UX writer” menar Ben Moran att det faller på en UX-writer ”to craft and govern the verbal and conversational elements of a user interface”. Han förklarar att yrkesrollen innebär samarbete med UX-designers, visual designers och utvecklare, och går ut på att kombinera affärsmässiga mål med användarens behov – och ur den kombinationen formulera texter som är tydliga och empatiska.

I sin UX Writing Crash Course & Checklist slår också Jenni McKinnon, digital copywriter och WordPress-proffs, fast att en UX-writer är med redan tidigt i designprocessen, och då arbetar nära designers och produktteamet.

Designteamet på Google menar att en UX-writer ”är med och skapar upplevelsen av digitala produkter genom ‘copy’ som hjälper användarna att utföra vissa handlingar” (egen översättning). De kallar dem för ”wordsmiths”, alltså ordsmeder, och menar att UX-writers har ett nära samarbete med medarbetare som har koll på produkten, marknadsföringen, research/analys och kundservicen.

Och enligt Priyanka Kuvalekar på Mangoblogger.com är en UX-writer ”den som formulerar innehåll som hjälper en användare att interagera med ett gränssnitt” – oftast en skärm, chatbot/dialogrobot eller röststyrd personlig assistent (PA) som Siri, Alexa, Cortana och Google Assistant (dessa bygger på AI – artificiell intelligens). Hon menar vidare att en UX-writer är mycket involverad i research-fasen, och därigenom får kunskap och empati för användarens behov och förväntningar.

Alltså:
En UX-writer är en samarbetande medskapare som i UX-teamet ansvarar för ordvalen och tonvalet som tar användaren i handen i upplevelse-mötet med det digitala gränssnittet.

***

I nästa inlägg: Vad krävs av en UX-writer?

***


Läs också
Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1)
UX-writer – allt du behöver veta om den nya rollen för copywriters 
– UX-writing enligt Google – bästa råden från Google I/O 2017

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *