Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1)

UX writing from Dropbox Paper

Hej världen! Möt en ny yrkesroll: UX-writer. Här lär du känna den digitala rollen för nutida copywriters – och får veta varför du bör bli eller anlita en UX-writer bums.

Jag har arbetat som copywriter i över 10 år nu, de senaste 7 åren som frilans. I början av min ”karriär”, under hundåren på den stora reklambyrån, hände det titt som tätt att mina texter hamnade i tidningsannonser, utomhusreklam, broschyrer, inbjudningar, säljbrev – alltså i tryckta, analoga medier.

Idag händer det ytterst sällan. Allt jag skriver nu hamnar i ett digitalt sammanhang: på webbplatser, sociala medier, nyhetsbrev, (sälj)mejl. Jag är en digital copywriter, i likhet med lejonparten av mina branschkollegor. Kanske är du – precis som jag – på vägen mot att bli en UX-(copy)writer.

Mötet med UX-writer-rollen

Första gången som jag mötte på uttrycket ”UX-copywriter” var för precis ett år sedan, i oktober 2016, i ett blogginlägg hos Stockholms Skrivbyrå. Jag blev med ens nyfiken. Ur texten:

För lyckat resultat bör en UX-copy och UX-designer arbeta så nära varandra som möjligt. […] En copywriter är en kommunikatör och människokännare som vet vilka trådar man ska dra i för att uppnå effekt. Vi tror att behovet av UX-copys kommer att explodera framöver.

Stort i Silicon Valley och Seattle

Och ju mer jag tittade omkring mig, desto mer plopp-plopp-ploppade begreppet upp i svampskogen. Oftare än UX-copywriter stod det UX-writer (vi kommer till det), och det var/är i tech-bolag-metropolerna Seattle och Silicon Valley som rollen föreföll vara som allra hetast; Amazon, Paypal, Google, Dropbox, Mailchimp, Facebook hade redan eller var på jakt efter en en eller flera UX-writers.

Få svenska UX-writers – 500-ish totalt

En LinkedIn-sökning på ”UX writer” (september 2017) ger 484 träffar. Bland de svenska träffarna: Karin Ernerot, Johan Helander, Frida Vigström, Amy Johansson, Louise Turner Hansson, Marlene Segelsbo och Mattias Åkerberg (det är jag, som tills vidare väljer att kalla mig för ”UX writer in the making”). På Spotify i Stockholm finns ett UX-writing-team som består av Elaine Short, Marina Posniak och Tamara Hilmes.

John, Ben och Amy – UX-writer-profiler

Bland dessa knappa 500 UX-writers finns det några som står ut som profiler för skrået: John Saito på Dropbox, Guy Ligertwood på Tabcorp (Guy är UX-designer med sikte på att bli UX-writer), John Moore-Williams på Webflow, Ben Moran (frilans med bas i London) och Amy Thibodeau på Shopify – Amy utkommer för övrigt med en spännande bok under våren 2018: From Button Copy to Bots – Writing for user interfaces.

***

Läs också: Vad gör en UX-writer? (del 2)