Så skissar, skapar och shippar en UX-writer med ord (enligt Biz Sanford på Shopify)

Biz Sanford om UX-writing i designprocessen

Under sommaren (2018) bjussade Invision på inte ett, inte två, men FYRA webinarier om UX-writing i serien #DesignTalks. Först ut: Biz Sanford, content strategist på Shopify i Ottowa. Temat: Words and the design process. Här är de viktigaste lärdomarna, om du frågar mig:

  • Designskisser utan ord är meningslösa. Punkt.
  • Content är inte ”the icing on the cake”; det är ett ”core element”. Tänk på UX-design som en kaka med många lager, som den klassiska franska opera-kakan (det där sista är mitt tillägg).
  • Processen har tre steg: sketching, wireframing (med low fidelity mockups) och finalizing (med high fidelity mockups).
  • Självklart ska content och ord finnas med från start. I ”Sketching-fasen” utforskar teamet riktningar, idéer och koncept. Då behövs rubriker, knapptexter och ”key nouns and verb” (alltså ungefär rätt substantiv och verb).
  • Välj rätt ord. Skriv ”share” hellre än ”submit”. Och skilj på ”search” och ”filter”.
  • Det är okej att använda ”squiggly lines”, alltså streck för att visa att ”här ska det vara text”, men aldrig okej med Lorem Ipsum. Däremot är det klokt att i skisser och low fidelity mockups använda sig av Comic Sans, för att visa att det fortfarande är work-in-progress.
  • I ”Sketching-fasen” bör du definiera innehålls-typer (utifrån type, element och output). Biz rekommenderar Mindmeister för att mindmappa upp och få koll på allt innehåll.
  • I ”Wireframing-fasen” bidrar ”realistic content” till rätt förväntningar och mer träffsäker feedback. Med Biz Sanfords ord:

    ”It doesn’t have to be perfect, but it has to be real.”

  • Undvik för allt i världen ”content goes here”. Använd för allt i världen Hemingway app.
  • Bästa rådet:

    ”Low fidelity mockups still means high quality.”

  • I ”Finalizing”-fasen” (Biz kallar den inte så, det är det jag som gör) är det tunga jobbet för en UX-writer/content strategist gjort. Istället handlar det om att polera och finlira: göra meningarna kortare, stryka ord, använda enklare ord och fokusera på det viktigaste (”think mobile!”).
  • Under den efterföljande frågestunden får Biz frågan om titel-förvirringen: vad är en UX-writer och vad är en content strategist. Hon svarar att båda är en ”pretty flexible title” och ofta synonyma; Dropbox benämner det UX-writer medan Facebook och Airbnb pratar om content strategist, och de menar samma sak.
  • Ska formen anpassas till texten eller tvärtom? undrar någon. ”Inget av det”, menar Biz Sanford. Istället är det bäst att ”let them shape each other”.

Bonus: Shopify har valt att göra sitt ”design system” publikt under namnet Polaris. Där hittar du – under ”Content” – deras riktlinjer för voice and tone, namn, ordval, grammatik och alt-texter. Inspireras!

Här kan du se hela webinariet med Biz Sanford (cirka 30 minuter):

Och här är hennes bilder från presentationen:

***
Jag som sammanfattat detta heter Mattias Åkerberg. Jag är UX-writer/copywriter i Göteborg. Redan nu anlitar Collector Bank, Göteborgsvarvet, Confetti, Stidner och Kulturrådet mig för att skriva deras digitala app- och webbtexter med rätt budskap och tonläge. Hör av dig för att anlita mig du också. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *