Så skriver du om-oss-texter som världen vill läsa

Bästa boken om att skriva om-oss-texter - May I Have Your Attention Please

De flesta företag presenterar sig på totalt fel sätt; de uttrycker sig i text på sätt som ingen människa pratar, de pratar strunt och sumpar chansen att få läsaren att känna någonting alls.


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.


Det är den bittra sanningen, och det är också språngbrädan i boken May I Have Your Attention, Please? Författaren Mish Slade kommer från London, och har gjort det till en grej att resa, resa, resa medan hon arbetar (digital nomad kallas det tydligen). Tillsammans med maken Rob res-jobbar hon sig runt jorden, och de två driver copywriter-byrån Mortified Cow ihop.

Den här boken är toppen av flera skäl. Den är underhållande, den är kort (och går därför fort att läsa), och den gör att vi kan vinka hejdå till tråkiga-företagspresentations-texter för all framtid. Här är de 6 viktigaste tipsen som boken ger mig:

  • Kom ihåg att du säljer till människor, och människor köper alltid med sina känslor (och rättfärdigar sina känslor med logik).
  • Du är inte folks enda val, så gör det enkelt att köpa av dig.
  • Skriv levande och med personlighet – få läsaren att känna något (med andra ord: skriv som du skulle ha sagt det)
  • Skippa alla sorters “fancy words”, vagheter, klichéer och plattityder.
  • Kom till saken och skrota så kallade döda verb, till exempel “drive improvements” bör bara vara “improve”
  • Hitta en personlighet för ditt företag och dina texter. Se till att den är samma överallt. Det fina med en personlighet är att den ger folk två val: att de känner 1) YES! THIS IS BRILLIANT eller 2) Good god, no.

Dessutom berättar Mish Slade vad varenda företag har för problem. Och problemet? Att de vet för mycket; det kan vara en nackdel att vara expert. Du är hopplöst fast i samma “lingo” som alla andra i din bransch. Utmaningen är att få läsaren att förstå VAD du gör den honom/henne, och VARFÖR du är bättre än alla andra.

Men vänta! Det finns definitivt ett tillfälle då du gör rätt i att skriva “lingo”; det är när du skriver enbart till folk som förstår den lingo som du använder dig av.

För att lyckas med detta svåra har Slade en radda råd. Här är de tre som jag tycker är klokast:

  1. Fånga läsaren direkt – hitta en intressant väg in i texten; berätta vad du gör och låt läsaren lära känna dig.
  2. Var annorlunda och gå DIN väg – undvik för allt i världen “the copying epidemic” = alla företag inom en bransch säger/säljer samma sak, och särskiljer sig på precis samma sätt (boring!).
  3. Säg det med färre ord – uppnå större tyngd och personlighet i din text. Bort med allt “flab”, så att din läsare inte drunknar i överflödiga ord.

***

Jag gnuggar mina händer varje gång jag får i uppdrag att skriva en om-oss-text för mina uppdragsgivare; det är en utmaning värd namnet att berätta något personligt, som också är relevant och får läsaren att förstå vad som är grejen med att köpa från eller anlita just det här varumärket = de här människorna. Här är tre exempel:

Hej. Jag heter David Stiernholm och är struktör.
Varje dag hjälper jag människor och företag att bli mer effektiva genom att skapa bättre ordning och struktur. Jag erbjuder föreläsningar, kurser och personliga sessioner. Läs mer om mina tjänster.

Trist? Nä, smart.
Kanske tycker du att struktur låter väldigt tråkigt. Jag tycker att struktur är befriande och lustfyllt. Låt mig förklara:

För sexton år sedan jobbade jag som projektledare för ett stort handelsföretag. Jag hade en fullspäckad kalender, men ingen koll. Mitt skrivbord var belamrat, mitt huvud var fullt och jag löste alla mina projekt på uppstuds. Den där totala bristen på struktur fick mig att må dåligt och känna mig stressad – till och med på helgerna. Jag behövde förändring, och började ….

Jag vill läsa resten också (på Stiernholm.com)

Du är ute efter skor. Du är hemma. Vi är Swedish Footwear Club. Men du bryr dig måttligt om vår passion, vår vision och vårt ursprung. Och det är okej! Du lyssnar knappt när vi berättar att vi har decennier av erfarenhet av skobranschen, och nu – med samlade kunskaper – förverkligar drömmen om ett varumärke som förser den tidlöse, ledigt välklädde gentlemannen med skor som har stil och komfort. Vi bryr oss om hantverket och om din stil. Och om de skor som Hugh Wish med stolthet bär.

Jag har läst hela texten, och är redo för mer

Vår story: Tusen mil av slit och dans

Hösten 2013 uppstod skapa-event-ihop-kärlek mellan kompisarna och eventarrangörerna Martina, Jonny och Johannes. Tillsammans startade de Confetti. Drömmen: att skapa ett helt grymt verktyg för alla som gör fantastiska event. Men också en tusenmilaresa börjar med ett litet steg: när trion 2014 skulle anordna programmeringskonferensen Nordic.js behövde de själva en plattform för att bjuda in och sälja biljetter.

Eftersom alternativen var få och urtråkiga byggde de en egen kreativ och stabil plattform från grunden. Och på alla sätt blev det en lärdomsfull succé …

Hela texten, tack! (På Confetti.events)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *