Snärtigaste föreläsningen om att skriva konverterande: ”The user is drunk” (Becky Davis)

Becky Davis om konverteringsoptimering

Jag älskar att det finns en konferens som heter Call To Action Conference. Det är Unbounce, med Oli Gardner som frontfigur, som arrangerar det hela varje år i augusti i Vancouver i Kanada. Det är mängder med föreläsningar om content marketing, konvertering, digital marknadsföring och sökannonsering.

Becky Davis, director of UX and CRO på Tranzact, tillhör 2018 års föreläsare, och oj oj oj så bra (och kul) det är. Hon snackar om konverteringsoptimering på ett sätt som är underhållande och undervisande. Hennes ”take”:

”Din användare är full, och ditt jobb är att guida honom eller henne rätt. Fulla människor är tappar bort sig, är lättdistraherade, lata OCH kan göra riktigt konstiga saker. Precis som våra användare!”

Davis menar att knäckfrågan är ”Vad finns min webbplats till för?” Svaret är förmodligen att den ska föra potentiella kunder från att bli medvetna om det du säljer till att överväga att köpa, och när det väl köper ska du se till att de är nöjda kunder (med utrikiska ord: awareness, consideration, conversion, som de presenteras i den klassiska ”sales funnel”.

Och trots att det sällan är enkelt att deala med fulla människa, så går det. Det går om du ”have meaningful conversations, meet them where they are, and ask questions starting with ‘what’ and ‘how’.” Och egentligen är inte din användare full (förmodligen). Däremot är hon eller han ”freaking busy” och – det här är viktigt – ”not stupid” = de köper verkligen inte vad som helst, och särskilt inte corporate bullshit.

Det du behöver ge din berusade användare är ”a guided experience”, du behöver ”keep them engaged”, annars kan du lita på att du tappar dem direkt. Så … i 4 punkter är detta som Becky Davis i sin superkorta föreläsning uppmanar till:

  • Plan their journey
  • Keep each point short and engaging
  • Make it easy and appealing
  • Use specific and relevant language

***

Idag deltar jag förresten i en heldagsutbildning i konverteringsoptimering (Conversion Kickstart Göteborg). Det är John Ekman och Elin Qvale Linde från Conversionista som håller i dagen. Det ska bli hyperintressant!



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *