Mitt favoritprogram för UX-writing ihop med form i realtid

Det här kommer närmast att framstå som ett inlägg där jag vore köpt, men icke.

Figma for Content Design / UX writing

Just nu är jag UX-writer i ett urkul göra-om-hela-webbplatsen-projekt för ett av Sveriges snabbast växande bolag. De gör ett omfattande och grundligt arbete med varumärkesbyrå, SEO-byrå och webbyrå. Många ska samsas och jobba ihop.

Det går alldeles utmärkt.

Och det kan vi till stor del tacka Figma för.

Figma är ett ”tool for real-time collaboration”, där vi digitala formgivare OCH skribenter kan jobba synkat i ett och samma design-dokument. Det är ett prototyp-verktyg i steget före det att utvecklarna tar över och börjar bygga sajten. Och det är precis det jag länge har efterlyst och letat efter: som ett Google Docs för UX-design. Du slipper fundera på vilken Sketch-fil som är den senaste uppdaterade, och du behöver inte skicka word-dokument till en designer som ska lägga in dina texter i Sketch.

Kort sagt: Figma för samman content och design. Det som uppstår är Content Design. Jag är lyrisk.

Det skadar liksom inte heller att Figma är webb-baserat, och finns också som desktop-app (och med preview-programmet Figma Mirror). Dessutom sparas allt alltid automatiskt. En av få nackdelar är att kommentars-funktionen är rätt svåröverskådlig; det är bökigt att få koll på vilka (bland många) kommentarer som är fixade och vilka som kräver min uppmärksamhet. Men det är också det ändå. I övrigt: 10 av 10.

Priset per licens är cirka 1 300 kronor (144 USD) för ett helt år. No-brainer.

***

Vill du lära dig Figma? Designlab erbjuder en gratis mejl-kurs i Figma (i 7 dagar, där kursen kräver 30 minuters arbete om dagen). Skrev jag att den var gratis? Den är förmodligen främst för designers, men säkert vettig att gå också för oss UX-writers.

***

Ryan Cordell och hans UX-team på mat-utkörnings-tjänsten Deliveroo är också kära i Figma. Här ger han fyra skäl till varför de älskar Figma, och här berättar han hur du använder Figma för content design / UX writing.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *