Så skriver du content – 3 bästa råden från experterna

Det här inlägget handlar om att skriva content marketing, och hur du bör tänka med H1-rubriker, nyckelord och länkar.

Jag är en content writer (också)

På mitt visitkort (om jag hade haft något) står det copywriter och UX-writer. Jag hade gott kunnat skriva dit ”content writer” också; de senaste åren har jag haft en lång rad uppdrag som handlat om att skriva artiklar, intervjuer, kundcase, white papers och produkttexter. Allt detta hamnar i facket ”content marketing”.

Han förklarar content marketing i podd

Därför lyssnar jag med stora öron på Pontus Staunstrup, när han gästar den utmärkta podden Digital marknadsföring. Pontus berättar tydligt och med både svenska och internationella exempel om vad content marketing är och hur du bör jobba med det för att lyckas. Tillsammans med Joakim Arhammar (till vänster på bilden) har Pontus Staunstrup skrivit en bok om content marketing på svenska.

Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup

Orden urviktiga i content marketing

Efter att ha haft deras bok ”Content marketing för alla” på min radar i ett par år (= ända sedan den kom ut, i februari 2016) ser jag nu till att läsa den. Boken är – målat med breda penseldrag – typ allt du behöver känna till för att börja med innehållsmarknadsföring. Ett avsnitt handlar om själva hantverket, och där är orden urviktiga; texter kommer, enligt författarna, ”alltid att vara ditt huvudsakliga format” eftersom det är lättast för Google att indexera, och det vanligaste sättet att informera och sälja.

Tre skriva-content-råd ur boken

Här är de tre viktigaste skriva-content-råden som jag tar med mig från boken ”Content marketing för alla”:

  • Jobba extra hårt på rubriken
  • Skriv både kort och långt
  • Optimera texten med nyckelord, länkar och meta-data

Tillåt mig att utveckla råden en smula:

1) Jobba extra hårt på rubriken

Rubriken spelar en jätteroll när besökaren väljer att läsa eller inte läsa ditt innehåll. ”Det är alltid din målgrupp som bestämmer om du lyckas med eller inte med dina rubriker; gillar de dem inte så klickar de inte.” Skriv därför rubriker som är tydliga (lätta att ta in, också tagna ur sitt sammanhang), ärliga (men locka till klick) och rimmar med 1) ditt företag och 2) de företag och läsare som du vill ska läsa och köpa. Vidare är det klokt att använda siffror i rubriken, att inleda med frågeord (hur, vad, varför) och att använda du-tilltal.

2) Skriv både kort och långt

Om du skriver till en person som är tidigt i den så kallade köpresan: skriv kort och fokusera på hur din lösning eller produkt ”löser dina kunders problem och ger dem nya möjligheter”. I nästa steg kan du gå på djupet och också skriva längre; här blir du mer konkret, ger fler exempel och besvarar frågor som läsaren kan ha.

3) Optimera texten med nyckelord, länkar och meta-data

Gör det lätt för Google att hitta ditt innehåll; det är precis vad SEO (sökmotor-optimering) handlar om. Det kan du göra genom att H-tagga din rubriker; huvudrubriken ska vara H1, större mellanrubriker H2 och nästa nivå H3. Du bör också se till att dina nyckelord finns med i dina texter, gärna i rubriken och gärna så tidigt som möjligt i texten. Vidare bör du ha relevanta länkar i din text, både till andra delar på sin webbplats och till andra sajter; gör dem självförklarande, och aldrig bara ”länk” eller ”klicka här”. Och till sist: greja så att varje sida har en tydlig meta-beskrivning (vad sidan handlar om) och en lockande meta-titel (den rubrik som syns i sökresultaten).


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.


Du hittar boken hos Bokus

Content marketing för alla

Content Marketing för alla

Författare: Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup
Antal sidor: 184

Om boken

Den här boken ger dig alla verktyg och all den kunskap du behöver för att lösa dina affärsutmaningar, öka försäljningen och vinna kundernas hjärtan med hjälp av content marketing. Steg för steg får du lära dig om allt ifrån planering och produktion av ditt innehåll till hur du får god spridning och sedan mäter effekten på bästa sätt. Hela tiden med konkreta och aktuella exempel från en rad branscher. En ovärderlig handbok både för dig som ännu inte använt dig av content marketing och för dig som redan arbetar med metoden.

Jag är nyfiken på boken ”Content marketing för alla”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *