Premiär för nyhetsbrevet om UX-writing (så här tycker de första läsarna)

UX Writing Summarized – first issue

Jag, Mattias Åkerberg, startar nu ett nyhetsbrev om UX-writing. Det är på engelska, eftersom det är utmanande + att vi bara är 1,3 promille (!) på den här jorden som förstår svenska.

Tanken är enkel: det skrivs mycket klokt om UX-writer-rollen, och världen behöver någon som sammanfattar det bästa ur allt detta kloka (så att du inte behöver läsa allt). Nyhetsbrevet berättar för dig vad grejen med artikeln är och vilka som är de tre viktiga lärdomarna.

I det första nyhetsbrevet, #1/2018, lär du dig:

  • Hur du samarbetar med en UX-writer (inte helt självklart)
  • Hur du skriver kloka call-to-actions och frågar så bra som Netflix
  • Hur du skriver bättre mikrocopy för din sajt

Dessutom blir det ett boktips som handlar om mikrocopy. Och en generös bonus, som också handlar om mikrocopy.

Nära 400 UX-intresserade tar redan del av nyhetsbrevet, och fler kommer till. Så här säger de första läsarna:

”I loved it! I really like the format of calling out the take-aways. That’s very valuable when deciding whether or not an article link is worth the click.”
Bobbie Wood, Founder, UX Writers Collective (Former head of UX Content Strategy for Google Payments & Google Assistant transactions)

”I find the structure super interesting. It’s great to have more and more resources not only for those of us who always think about UX Writing, but also for those who don’t. Maybe that way they’ll also realize how much ”tiny words” matter. Just keep those newsletters coming.”
Mario Ferrer, Senior UX Writer, King

”Jättebra första brev! Jag gillar upplägget med länkar och dina tankar och take-aways!”
Anton Sten, UX Lead, IKEA

”Kul att du lyfter UX-writing! Jag gillar bredden av innehållet och att du i nyhetsbrevet generöst delar med dig av det du lagt tid på att hitta: take-aways om utbildningar, böcker och inblickar i hur andra jobbar.”
Lina Nilsson, Content Manager, Swedbank

”Tack för ett superbra nyhetsbrev, Mattias! Bra och konkret innehåll med ett överskådligt upplägg där jag som läsare kan välja fördjupningsnivå (för ibland har man helt enkelt mer eller mindre tid). Det märks att du har bearbetat det med omsorg för att få in personliga reflektioner. Gillade särskilt avsnittet där du delar Melissa Mapes ”best of”, där jag ska grotta ner mig ännu mer. Ser fram emot nästa utskick med ännu fler tips!”
Emma (Lindström) Berggren, Communications Senior Manager, Grant Thornton Sweden

”Superbra nyhetsbrev! Lagom innehåll, personlig ton och intressanta tips. Och väldigt bra upplägg; du hjälper oss som läser att ta ställning till varje artikel. Det uppskattar jag jättemycket idag när vi överöses av information.”
Bobby Ong, UX-designer, Itch

”Tack för inspirationen! Nyhetsbrevet är innehållsrikt och intressant. Jag gillar avsnitten ”Here’s the thing” extra mycket eftersom de formulerar summan av kardemumman på ett bra sätt.”
Annja Wikberg, copywriter, Trampolin PR

”Jag uppskattar nyhetsbrevet, det är inspirerande och innehåller verkligen en hel del matnyttigt.”
Carina Meurlinger, agil coach, Pensionsmyndigheten

”Fantastiskt bra initiativ med ett nyhetsbrev som äntligen fokuserar på UX copy!”
My Ulvander, copywriter, Dazy

 

Vill du också få nyhetsbrevet? Läs det första UX Writing Summarized, och signa upp för nästa nyhetsbrev (som kommer ut den 15 januari 2019).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *