Ge din läsare en anledning att läsa (säger Sam Leith)

Boken Write to the point av Sam Leith

För att bli duktig på att skriva behöver du ha tid för skri­vandet, och du behöver ha uthål­lighet. Det skriver Bodil Malm­sten i sin bok Så gör jag (2012). Dessutom, lägger hon till, måste du ha något att komma med.

Vad du skriver är alltså viktigare än hur. Innehållet är viktigare än formen. Orden är viktigare än språkreglerna. Först och främst måste du alltså ha något att komma med, något att berätta.

Ge din läsare ett ”därför-ska-du-läsa”

Samma sak är Sam Leith inne på i sin bok Write to the point (2018). När jag under sommaren läser den är det särskilt en mening som klistrar sig fast inne i mig: “… you need to give your audience a reason to read”.

På engelska låter det vackrare – reason to read – men också på svenska blir det fint: en anledning att läsa. Det är vad du måste ge din läsare. Alltid. För varför ska annars din läsare läsa?

Så får du din läsare på kroken

Sam Leith är förresten journalist i London, och skriver för en hel radda jättekända engelska tidningar, som Spectator, Guardian och Financial Times. Förutom det urviktiga om att ge läsaren anledning att läsa är detta de viktigaste grejerna som hans bok Write to the point lär mig:

  • “I’m having a baby!” Säg det viktigaste först. Sedan kan du ta detaljerna och bakgrunden.
  • Gör det alltid enkelt för läsaren att ta till sig det du skriver (det odlar relationen mellan er två). Du skriver för att göra läsarens liv enklare.
  • Fatta dig kort. Varför? Därför att din läsare är konstant distraherad, och alltid letar efter “a reason to move on”. Din uppgift är att få och behålla läsarens uppmärksamhet.
  • Berätta en story. Storytelling drar in oss, involverar oss, och gör att vi investerar i berättelse. När Barack Obama i ett tal berättar om en bedrövlig morgon, då han utmattad och groggy ger sig ut i ösregnet, och så blåser hans paraply upp, och han blir genomblöt, frågar han publiken retoriskt: “That ever happen to you?”
  • När du skriver, tänk att du håller i en filmkamera, som du kan styra hur du vill, och skriv sedan det du ser i kameran. Så vet jag att Veronica Maggio tänkte/gjorde när hon skrev texten till låten Välkommen in: “massa skor i hela hallen, folk vid fläkten som röker / det är fest hos mig i kväll och hela världen är min”.

Få din läsare att se det du ser

Och – som slutkläm – ett citat från boken, från Mörkrets hjärta-författaren Joseph Conrad, som fångar vad du som skriver måste uppnå med dina ord:

My task is, by the power of the written word, to make you hear, to make you feel — it is, before all, to make you see.

Du måste alltså alltid få din läsare att höra, känna och se. Då behöver du alla gånger ha något att komma med. Det ger din läsare en anledning att läsa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *