Fastnat på rubriken? 10 sätt att skriva så att läsaren fastnar

Fastnat på rubriken? Skriv rubriker som fastnar

Du vet redan att en fångande rubrik är avgörande när du skriver. Därför ska du ge rubriken 80 procent av din kärlek och möda (ja, 80 procent). Varför är enkelt att förstå: rubriken är det första som dina läsare kommer att möta, och också de orden som flest kommer att läsa.

Det finns EN grej som du bara måste få till med din nästa rubrik:

Att kittla nyfikenheten.

När du vet vem du skriver till, och vad din läsare behöver, då ska du hitta fram till den rubrik som kittlar nyfikenheten mest och bäst. Kittla med det som löser läsarens behov eller problem. Din rubrik ska locka till läsning.

Vi tar det igen: din rubrik ska locka till läsning.

Är det viktigt för dig att få till rubriken?

Om du använder rätt ord kommer du att sälja mer. Med inte lika rätt ord säljer du mindre (eftersom färre läser, och färre förstår varför de ska köpa). Så är det, oavsett om du gillar det eller inte. Och när du vet det, är det då viktigt för dig att fånga läsaren, att lägga ner extra kärlek och möda på att formulera rubriken? ATT det är!

Ändå är det så lätt att köra fast när du ska skriva rubriken. Känner du igen dig i det? Du får liksom inte riktigt till det. Den kittlar inte någon nyfikenhet.

10 rubrik-starter som klistrar fast läsare

Hjälpen finns här! Ett skepp kommer lastat med 10 sätt (formler, om du så vill) som du kan knycka rakt av, och labba med när det är viktigt att din rubrik fångar och säljer. Kom ihåg: du bara måste kittla nyfikenheten

  • Så får du/Så gör du/Så fixar du …
  • Maxa din … / Öka ditt …
  • 3 trender som du borde ha koll på
  • Lär dig konsten att …
  • Guiden till den/det perfekta …
  • 7 tips för att … [verb] + [substantiv], till exempel: skriva för webben, filma med mobilen, lyckas på Instagram
  • Hur du skriver/gör/mäter …
  • Skriv bättre XX-texter …
  • Bli gladare/effektivare/mer övertygande i ditt skrivande
  • Därför är [XX] viktigt för din [XX]
  • Får man/bör man/måste man använda XX i XX?
  • Allt det viktiga om … på bara 3 minuter

Nu: skriv 5 rubriker – välj den som kittlar mest

Skruva och få rubrikerna att passa in på det som du gör och säljer. Gör det till en vana att skriva minst 5 alternativa rubriker, för att sedan välja den mest kittlande. Fråga dig själv: vilken hade JAG klickat på? Välj den rubrik som får det att rycka i klickfingret.

Svårare är det inte att skriva rubriker. Och inte heller enklare.

***

Läs också

🔖 Så skriver du rubriker som får klick (hint: inte som Buzzfeed)

🔖 Vad en surgubbe kan lära dig om rubriker

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *