UX-writing och copywriting – vad är skillnaden?

Copywriting och UX-writing

Det finns en fråga som jag får ofta:
är UX-writing och copywriting typ samma sak?

Mitt svar är:
Nej.

Jag förstår varför det är lätt hänt att tänka att det är “same same”: just nu ser vi många copywriters som också blir UX-writers, och vi kommer garanterat se fler som flyttar över till, eller lägger till, den här yrkesrollen.

UX-writing är att guida med ord

Copywriting är säljande, UX-writing är hjälpande

Men nej, UX-writing är inte copywriting.


Vill du gå Sveriges första utbildningsprogram i UX-writing? Sök då bums till ”UX-writing på svenska”, som Mattias Åkerberg på Please copy me leder med start i januari 2020 samt i april 2020.

🙋‍♂️Jag vill veta mer om utbildningen i UX-writing på svenska


Vad är då skillnaden? Målet är skillnaden.

Copywriting är att sälja med ord, att stoppa läsaren i steget, och övertyga honom eller henne att göra som du vill, av egen fri vilja. Det är ett påverkande skrivande.

UX-writing däremot är att guida med ord, att hålla sig ur vägen. Det är ett hjälpande skrivande.

Copywriting UX-writing skillnad

UX-writing är orden ”in-product”

Tänk såhär: copywriting är texterna som får dig att köpa en app för 30 kronor. UX-writing å sin sida är texterna som får dig att vilja, kunna och förstå hur du använder appen, kanske varenda dag. Du skriver för den som redan är din kund, folk som använder det du skapar. Mikrocopy är orden “in-product”, alltså inuti en app, eller när du är inloggad på en webbplats.

Eller så här, för att ta det till den icke-digitala världen:
Copywriting får dig att ta med familjen till Liseberg, och väl där är det UX-writing du möts av: “Här köper du biljetter”, “Så många åkkuponger behöver du”, “Sockervadd 25 spänn” eller Här hittar du toaletter med skötbord”.

UX-writing och copywriting är två skilda saker, som kan skrivas av en och samma person (så jobbar till exempel jag).

 

Är skillnaden solklar?

Kommentera annars, så lovar jag att utveckla. Det går också fint att mejla mattias@pleasecopyme.se

***

Läs också

🤜 3 saker om UX-writing (som Berghs Upgrade-studenterna får veta idag)

🤜 Så många UX-writers finns det i Sverige (och i världen) [2019]

🤜 SEO för copywriters – 8 saker du behöver göra rätt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *