Föreläsningen om UX-writing – halvt sammanfattad

Mattias Åkerberg föreläser om UX-writing på GRO36 i Jönköping

500 UX-intresserade betalade, kom, lyssnade och lärde när jag (Mattias Åkerberg) hösten 2019 bjöd in till föreläsningen ”UX-writing räddar världen” i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping. 

Nu har du jordens chans att få veta det viktigaste från föreläsningen. Vill du veta allt? Be om att få läsa hela sammanfattningen, gratis.

↓↓↓

Det här är problemet … 😩

Mycket är frustrerande krångligt

Att göra något digitalt – som att betala sina räkningar, logga in på Mina sidor, eller få skickat in den där viktiga ansökan – är ofta frustrerande krångligt. Något blir fel, och vi får ett felmeddelande. Vi försöker igen och igen, tills det blir rätt. Vi måste ju, för …

Och mycket står på spel

… annars får vi en betalningspåminnelse, vi får posten till fel adress, och vi får inte ut någon ersättning. Vi kan oftast inte fly, utan måste förstå hur vi ska lösa det där krångliga.

3 av 4 överger korgen

Om vi kan fly, då gör vi det. Det är därför över 75 procent globalt ställer sin kundkorg och går. Det blir för dyrt (pain of paying!) och tvånget att skapa konto irriterar många.

Kunder som gör fel blir dyra kunder

Alla vill vi göra rätt, men det är svårt. Kunder som inte förstår hur de ska göra, de riskerar att göra fel, och de blir dyra kunder för dig. De kontaktar kundservice eller klagar öppet, och du drar på dig kostnader istället för intäkter.

E-handlare missar jätte-summor

Varje år lämnas 2-4 miljarder (!) dollar på bordet i den globala e-handeln, i form av övergivna kundkorgar. Det är sinnessjukt mycket pengar. Företagen blöder pengar.

Ojojoj …

↓↓↓

Och här är lösningen ✌️

Ord är den enklaste lösningen!

Ord är lågt hängande frukter som kan få folk att bli förtjusta istället för frustrerade. Rätt ord gör enorm skillnad både för dig och dina kunder. Rätt ord minskar friktionen och frustrationen, och får folk att göra rätt.

UX-writing är att guida med ord

Om copywriting är att sälja med ord, att stoppa läsaren i steget, är UX-writing att hjälpa och guida, att hålla sig ur vägen. Copywriting får dig att köpa en app; UX-writing får dig att vilja och förstå hur du använder den varje dag.

***

Vill du läsa HELA sammanfattningen? Då får du också koll på voice-and-tone, proto-content, rättmeddelanden, Figma – och orden som funkar bäst i en checkout.

🙋‍♀️ Ja, jag vill läsa sammanfattningen om UX-writing (gratis)

***

Källorna

Uppgiften om att 3 av 4 överger kundkorgen kommer från Annex Cloud, och från samma källa kommer uppgiften om att övergivna kundkorgar kostar världens e-handlare mellan 2 och 4 miljarder dollar varje år.

Uppgiften om att 25 procent lämnar din app efter bara en gång samt att 2 av 3 har lämnat innan gång 10 kommer från Localytics.

Uppgiften om att 8 av 10 lyckas logga in på sin bank kommer från Shape Security. De rapporterar också att e-handlare har 50-60 procent som lyckas logga in.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *