Så skriver du ditt “content mission statement” på 30 minuter

Först bara: vad är ett “content mission statement”?

Svaret på varför du gör content

Bra fråga! Svaret: “content mission statement” är en supergenomtänkt formulering som berättar varför du gör det content du gör. Den formuleringen styr din paraply-strategi OCH det du skriver och skapar varje dag. Ditt statement står över vilka sociala kanaler du finns i, och vilka budskap du för ut. Det här är fröpåsen i din innehålls-strategi; allt behöver växa från detta statement.

3 frågor för att formulera ditt innehålls-statement

Formulera ditt content mission statement när du svarat på dessa frågor (i just den här ordningen):

  1. Vilka gör du content för? (publiken)
  2. Vad ger du dem för content? (innehållet)
  3. Varför tar de del av ditt content? (fördelen)

Stopp. Skriv nu.

Nöj dig inte med att i huvudet formulera svaret på dessa frågor. Dokumentera ditt “content mission statement”. Nu.

De B2B-företag som skrivit ner sitt statement är 3 gånger (!!) mer sannolika att göra effektiv innehålls-marknadsföring jämfört med sina slappa konkurrenter; inte ens 3 av 10 företag har bemödat sig att skriva ner vad det gör för content, för vilka, och varför kunderna ska lägga sin tid på att ta del av innehållet. Vinnarläge, med andra ord!

Så skriver jag ett ”content mission statement”

I januari/februari 2019 utbildade jag mig till certifierad UX-writer hos UX Writing Hub. Jag jobbade i utbildningen med Masterlearn, som är en (fiktiv) plattform för lärande på webben. Efter att ha snackat med tänkbara kunder och med en expert inom området formulerade jag detta “content mission statement”:

Masterlearn is a video-based learning website where professional forever-students go to get work-related classes that keeps them ahead of their game.

Här finns publiken med (professional forever-students), vad de får för innehåll (work-related classes) och vad som är fördelen för dem (keeps them ahead of their game).

Så skriver andra sitt ”content mission statement”

Vi kollar på ytterligare 3 exempel:

Inc Magazine: The place where entrepreneurs and business owners find useful information, advice, insights, resources and inspiration for running and growing their businesses.

Orbit Media Studios: The Orbit blog is where digital marketers find expert, practical advice on web design and content marketing. Our goal is to help you get better results from the web.

Copyblogger: Since January 2006, Copyblogger has been teaching people how to create killer online content. Not bland corporate crap created to fill up a company webpage. Valuable information that attracts attention, drives traffic, and builds your business.

Tänk: vad kämpar dina kunder med?

Och innan du sätter igång: tänk på det som Joe Pulizzi, content-marketing-gurun framför andra, säger om att hitta det som folk kämpar med:

“To work, your mission statement has to be all about the pain points of your readers.”

Alltså: inse att folk är rädda för att hamna på efterkälken (Masterlearn), få noll ut av sitt digitala arbete (Orbit Media Solutions) eller sakna insikterna för att växa sitt bolag (Inc Magazine).

Din tur:

Nu … hur sjutton skriver du ditt “content mission statement”?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *