Vad krävs för att få jobb som UX-writer?

Mattias Åkerberg föreläser om UX-writing på Helio Guldspaden i Stockholm

Just nu (i februari 2020) söker Swedbank efter en UX-writer. Där kan vi börja söka svaret på frågan ”Vad krävs för att få jobb som UX-writer?”. För att få det jobbet behöver du (minst):

  • Ha stor erfarenhet av att skriva mikrocopy för digitala användarflöden
  • Ha jobbat designdrivet i en agil miljö
  • Ha svenska eller engelska som modersmål

De vill också att du kommer från en roll som UX-writer på byrå eller inhouse, eller att du är språkvårdare/språkkonsult med digital kompetens. Det har du kraven som du behöver bocka av på din lista för att bli anställd som UX-writer.

***

Att kunna research, conversational design och mätning blir allt viktigare

På samma tema (att få jobb som UX-writer) lyssnar jag på podcasten ”Writers of Silicon Valley”, där Patrick Stafford snackar med Gordon MacRae, som de senaste åren har läst 100-tals platsannonser som söker UX-writers och content strategists. Hans spaningar:

  • Du måste inte matcha allt i annonsen till 100 procent för att kunna söka (och få jobbet). Visa att du har gjort UX-writing i någon form (det kan till och med vara ett fiktivt projekt). Matchar du till 75 procent? Sök!
  • Du söker för att få komma på intervju. Mycket kan du lära dig och lösa om du är rätt PERSON. Självklar bonus: Var schysst mot andra (alla är inte det).
  • 2 saker som kommer blir allt viktigare för en UX-writer är behärska: 1) att kunna mäta och visa effekten av ordvalen, och att 2) ha god koll på conversational design (alltså att skriva för chatbots och röststyrda assistenter).
  • Att kunna göra grundlig research, utan att blanda in dig själv, är en styrka hos en UX-writer. Där har journalister ett försprång.
  • En ”senior UX writer” måste definitivt ha mer än 2 års erfarenhet, eftersom den personen också behöver kunna leda andra writers. Verkar vettigt!

***

Från vilka håll kommer UX-writers?

Den som vill hårdra det säger att UX-writers kommer från 3 håll: från journalistik, från reklam/marknadsföring eller från akademi (typ språkvetare/språkvårdare). Det finns flera vägar in i UX-writer-yrket.

Bör copywriters verkligen bli UX-writers?

Och i podd-avsnittet om att rekrytera UX-writers sticker Gordon Macrae ut hakan, och menar att ”reklambranschen inte är det bästa stället att hitta UX-writers”, eftersom många copywriters är ”super precious with their words”, medan UX-writing handlar om ”no ego” och att vara okej med att jobba ”behind the scenes”. Reklam, menar han, ”is all about the splash”. Därför är copywriters inte några självklara UX-writers. Har han rätt?

***

Läs gärna också

🤖 Vad 5 pojkband lär dig om att skriva för chatbots [UX-writing]

🤔 ”Vad är skillnaden på din UX-writing-utbildning och andra?” [läsarfråga]

🌎 Så många UX-writers finns det i Sverige (och i världen) [2020]



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *