Skippa interna begrepp, för guds och allas skull!

Skippa jargong, skriv som dina kunder pratar

Det pratas mycket om jargong. Det är, berättar Wikipedia, ”ett internt språkbruk som ofta är svårbegripligt för utomstående”.

Den beskrivningen borde räcka för att förstå varför det är en oklok idé att slänga sig med ord och uttryck som kollegorna, men inte kunderna, förstår.

Exempel på jargong och interna ord

Jag ser det överallt, om jag välja att lägga märke till jargongen.

På bensinstationen står det GSD-hallar. Vad? Ah, gör-det-själv-hallar. Jamen, skriv det då.

På möbelvaruhuset står det ”säljstation” över den plats där ”säljarna” står och hänger/gömmer sig bakom datorerna. Snacka om inifrån-och-ut-tänk! Bättre hade varit: ”Här får du soff-hjälp! eller ”Fråga oss allt om soffor!”.

Och på den fina skolbyggnaden står det ”Stenhammarenheten”. Herregud, så torrt. Ni på kommunen säger ”enhet”, vi andra säger ”förskola, fritids och skola”.

Botemedlet mot jargong: lyssna.

Det finns ett dunder-enkelt botemedel mot jargong.

Gör så här: lyssna på dina kunder. Vad kallar de det du har ett annat namn för? Läs på bloggar, forum och mejl till kundservice (eller vad du nu kallar det). Där finns svaren, orden som dina kunder känner igen sig i och förstår.

Vilka exempel på jargong stör du dig på?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *