Tycker du om tråkiga texter?

Tråka inte ut din läsare med floskler och plattityder

Nä, för VEM tycker om tråkiga texter? Precis: ingen.

Inte dina tilltänkta kunder.
Inte dina kollegor.
Inte du.
Inte någon.

Så när du skriver: var aldrig tråkig. Du FÅR inte vara tråkig (om du vill bli läst).

ÄNDÅ är så många företag grå, trista och trööökiga som sjutton i sina texter.

Är det här nytt, givande, levande?

Det vi gör, du och jag, när vi möter en text, är att vi test-läser. Det går supersnabbt. Är det här givande? Nytt? Intressant? Levande? Lätt att ta till sig? Jamen, dåså! Inte? Hej då!

Vill du verkligen tappa kunder och förlora pengar?

Det får allvarliga konsekvenser om du envisas med att skriva trista texter: du tappar kunder och förlorar pengar. Du vill garanterat att dina texter ska göra det motsatta jobbet: att se till att du får kunder och tjänar pengar. Så därför kommer här …

… 3 heta tips som gör att du skriver o-tråkiga texter:

 

Säg det med en story.

Blanda in människor, riktiga människor, i dina texter. Och se till att de människorna råkar ut för något, förändrar något, gör revolt mot något. Det är sådant som driver dina texter framåt och gör det omöjliga att inte läsa vidare i. Och kom gärna ihåg: en story behöver inte vara en roman; den kan tvärtom vara kort (bara den fångar och fängslar läsaren, om så bara i en radda rader).

Skriv något nytt.

Din hjärna är så trött på floskler, klyschor, plattityder och jargong. Min också. Och läsarens också. Du har inte lovat någon att skriva dina texter precis som konkurrenterna – så gör inte det. Fyll dem med ett språk som är ditt, som speglar ditt varumärke. Överraska och berätta något som är sant/ärligt/naket/oväntat. Då blir dina texterna aldrig mer tråkiga att läsa.

Flytta dig till kunden.

Du har ett problem: du vet för mycket. Du vet för mycket om ditt företag, om det du erbjuder och allt som hör till den världen. Det kallas för “curse of knowledge”. Du har svårt att sätta dig in i hur det är att vara din kund, att inte ha den kunskap (och kanske samma brinnande intresse) som du har. Din läsare och kund ser saken (kanske till och med världen) från ett annat håll än du gör.

För att “vinna” läsaren behöver du flytta dig dit, till kunden, och skriva därifrån. Då kommer du att skriva mindre av det som du prompt till berätta, och mer av det som kunden vill, behöver och tycker om att få läsa.

Ett bombsäkert sätt att förstå vad som är viktigt för den som är läser är att fråga. Fråga den som är expert på att vara kund: din kund. Lär känna den personen, lyssna till hens tankar, frågor, problem, lyckostunder och varje-dag-hinder (och hur hen dealar med dem).

För att sammanfatta …

  • Var aldrig tråkig.
  • Skriv något nytt.
  • Och sätt dig in i hur det är att vara din kund (genom att fråga din kund).

Då gör dina texter att du får kunder och tjänar pengar.

Skriv aldrig tråkiga texter

***

Läs gärna också

👉 Boosta dina ord – skriv bättre copywriting [Copydagarna 8-9 september 2020]

👉Vad tycker 56 kommunikatörer om att lära sig skriva copywriting och content?

👉 Skippa interna begrepp, för guds och allas skull!


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *