Bästa boktipsen för en blivande copywriter

Bästa boktipsen för en blivande copywriter

9789147089048_200x_nya-ord-till-salu-en-bok-om-copywriting

Ord till salu – en bok om copywriting

Författare:  Johan Holmström, Carl Lewenhaupt, Johan Olivero och Anna Qvennerstedt
Pris: 321 kronor

Jag vill köpa ”Ord till salu” ›

Fyra välkända och prisbelönta copywriters delar i boken med sig av sina erfarenheter av att arbeta som copywriters. Johan Holmström, Carl lewenhaupt, Johan Olivero och Anna Qvennerstedt förmedlar tips och råd till alla som arbetar eller vill arbeta med ordet som reklambärare, både på reklambyråer, på företag, i organisationer och i utbildningar. Det är samtidigt skildringar av yrkets våndor och glädjestunder. De ger exempel på bra och dåliga reklamtexter och varför de blev succéer eller fiaskon. En inspirerande och lärorik bok i fyrfärg med många autentiska reklamexempel. Under 1980-talet användes boken Ord till salu som en ”bibel” bland reklamfolk och på reklamutbildningar. Den skrevs av några av dåtidens mest välkända copywriters. Nu kommer en ny bok med fyra av dagens mest välkända copywriters.

***

9789186691080_200x_salj-det-med-ord-konsten-att-skriva-reklamSälj det med ord – konsten att skriva reklam

Författare: Mattias Åkerberg och Christer Wiklander
Pris: 200 kronor

Jag vill köpa ”Sälj det med ord” ›

”Sälj det med ord” sammanfattar hela tänkandet bakom reklamens retorik från att utforska och få grepp om ämnet till att komma på en bärande idé och sedan formulera sig på ett sätt som övertygar och tar skruv. Den avslöjar hur Sveriges bästa copywriters hittar sina bästa idéer, hanterar prestationsångest och skapar reklam som gör skillnad.

***

9789152340462_200x_skriva-for-att-overtyga_haftadSkriva för att övertyga

Författare: Mikael Rosén
Pris: 444 kronor

Jag vill köpa ”Skriva för att övertyga” ›

Den nya upplagan av Skriva för att övertyga innehåller många nya och aktuella exempel. Alla checklistor är uppdaterade, och det har tillkommit en mall och ett avsnitt om hur du tar fram en kommunikationsplan. Dessutom har den nya upplagan ett större fokus på kommunikation i digitala kanaler och sociala medier.

Mikael Rosén, skribent, kommunikationsstrateg och föreläsare och har även varit chef på olika kommunikationsbyråer. Han har skrivit på uppdrag för och föreläst kring skrivande för cirka 250 olika företag, organisationer och myndigheter inom ett antal branscher och områden.

***

9780749473990_200x_persuasive-copywriting_haftadPersuasive Copywriting – Using Psychology to Engage, Influence and Sell

Författare: Andy Maslen
Pris: 198 kronor

Jag vill köpa ”Persuasive Copywriting” ›

Persuasive Copywriting: takes you deep inside customers’ brains. You’ll learn the relationship between selling and storytelling. And the market-tested techniques that get people to engage with, and be persuaded by, your copy. Use it to modify people’s behaviour by tapping into their deepest psychological drives. Gain copywriting confidence: This course-in-a-book explains the neuroscience behind our appetite for stories. It demystifies advanced copywriting skills with examples, exercises and tips. And it helps you hone your skills with easy-to-use tools included in the book, and online …

***

9781119164005_200x_hey-whipple-squeeze-this_haftadHey, Whipple, Squeeze This – The Classic Guide to Creating Great Ads

Författare: Luke Sullivan och Edward Boches
Pris: 158 kronor

Jag vill köpa ”Hey, Whipple, Squeeze This” ›

The classic guide to creating great advertising now covers all media: Digital, Social, and Traditional Hey Whipple, Squeeze This has helped generations of young creatives make their mark in the field. From starting out and getting work, to building successful campaigns, you gain a real-world perspective on what it means to be great in a fast-moving, sometimes harsh industry. You’ll learn how to tell brand stories and create brand experiences online and in traditional media outlets, and you’ll learn more about the value of authenticity, simplicity, storytelling, and conflict.

”The consumer isn't a moron; she is your wife. You insult her intelligence if you assume that a mere slogan and a few vapid adjectives will persuade her to buy anything.”

– David Ogilvy