Bloggen

Vad gör en UX-writer? (del 2)

Många ställer frågan: ”Vad gör en UX-writer?” Här kommer ett försök till svar. Läs också – Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1) – UX-writer – allt du behöver veta om den nya rollen för copywriters  – UX-writing enligt Google – bästa råden från Google I/O 2017 Låt oss lyssna in hur […]

Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1)

Hej världen! Möt en ny yrkesroll: UX-writer. Här lär du känna den digitala rollen för nutida copywriters – och får veta varför du bör bli eller anlita en UX-writer bums. Jag har arbetat som copywriter i över 10 år nu, de senaste 7 åren som frilans. I början av min ”karriär”, under hundåren på den […]

Därför är conversational copywriting det självklara digitala språket

Conversational copywriting är det nya copywriting. Det menar Nick Usborne, en erfaren copywriter som gärna förmedlar sin kunskap till andra frilansande skribenter. Jag har gått hans senaste kurs om just conversational copywriting på Udemy – och har verkligen börjat tänka till. Den här texten tar 3 minuter att läsa. Enjoy! Den självklara frågan först: Vad är conversational […]

Så får du tid att verkligen skriva – djupjobb vs ytjobb

En copywriter skriver. Men först gör en copywriter många kilo – ibland ton – av förarbete. En copywriter sitter i möten, pratar med folk och experter, tar reda på mycket, funderar, dividerar, samlar och sorterar. Allt handlar om samma grej: att förbereda sig inför själva skrivandet. Den här texten tar 2 minuter att läsa. Enjoy! […]

Nordic.design 2017 – genom ögonen på en blivande UX-writer

Premiärupplagan av Nordic.design samlade över 500 designers (och åtminstone en UX-writer in the making) på Nobelberget i Stockholm. Och det blev en överträffade-förväntningarna-succé; ett bombardemang av inspiration och nya kunskaper. Den här texten tar 4 minuter att läsa. Enjoy! De 15 föreläsarna höll hög klass – och hela alltet var lekfullt och schysst arrangerat med […]

Veckans bok: User Experience Revolution (Paul Boag)

Jag har läst User Experience Revolution av Paul Boag. Vad handlar den om? User Experience Revolution är en bok om att arbeta med kundens upplevelse. Den handlar om hur du får hela sitt företag att se och bemöta sina kunder på ett nytt sätt. Med tråkiga ord: att omdefiniera kundrelationen. Med roligare ord: att göra […]

Design Matters i Köpenhamn med kunskap från Spotify, Instagram och Netflix – kom dit!

Häpp! Den 27-28 september är det Design Matters i Köpenhamn. Det är en mötesplats och tvådagarskonferens som sammanför designers för att diskutera och lära mer om ”how to create changes in digital design and the way we interact with digital products”. Det låter ju superintressant! Därför har jag köpt biljett, bokat boende och planerat tre […]

Veckans bok: Don’t make me think – revisited (Steve Krug)

Jag har läst Don’t make me think – revisited av Steve Krug. Vad handlar den om? Don’t make me think (titeln – så bra!) handlar om usability – alltså om användarbarhet: hur enkelt eller svårt det är att förstå sig på och använda ett visst användargränssnitt för en app eller webbplats. Låter det trist? Steve […]