Bloggen

”Det är själsligt dränerande att jobba i den här branschen”

Han ser sig som en kreativ ingenjör. Hans jobb: att ifrågasätta och skapa nytt. Ibland blir det reklam, just nu en synt. Och hjärtat hans sitter ”väldigt långt till vänster”. Möt rebell-regissören Jesper Kouthoofd. Den här texten är hämtad ur det analoga månadsbrevet Please copy me, utgiven 2014. Du började att jobba med reklam precis […]

”Jag ringde och sa att hans dator låg i en box på T-centralen”

Många känner inte till Eric Ericson. Och för de få som gör det är han något av en gåta. Själv kallar han sig förläggare. Så vad lockade honom till reklambranschen? Och varför valde han så snart att lämna den? Den här texten är hämtad ur det analoga månadsbrevet Please copy me, utgiven 2014. – Jag […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 20/2020)

För 15 år sedan visste jag knappt vad en copywriter är och gör. Därifrån har jag plöjt ner timme efter timme efter timme i jorden, år efter år, för att bli verkligt skicklig på att skriva reklam. Jag är inte i mål; jag hoppas att (arbets)livet är långt. De senaste 5 åren har familjen och […]

Länkar om UX-writing och UX-design (vecka 19/2020)

”A UX writer’s work is never done.” 👉 “It’s not the way users are saying it, so we need to change it” Interview with Amy Johansson on UX Writing at IKEA (lång, matig och läsvärd intervju om att använda användarnas – ryser alltid lite när jag skriver ”användarnas” eftersom folk/kunder/människor är bättre – ord, testa ordvalen med […]

Vad är märkligt med den här texten?

Texten först, så snackar vi sen. “Och det uppstår en lucka i tiden mellan hjulskiftet och hämtningen på förskolan. Hämta tidigare? Nej, inte just idag. Just idag är det tid bara för mig, för ovanlighetens skull. Jag åker förbi affären för att köpa mig en glass, och jag köpte två, jag köper en tidning också. […]

Länkar om UX-writing och UX-design (vecka 17/2020)

UX-writing fortsätter att hetta till; just nu söker Klarna, Spotify och Prevas efter UX-writers att anställa i Stockholm och i Malmö. Superkul! I utbildningsprogrammet “UX-writing på svenska” går vi (= 12 dunderhungriga deltagare och jag som deras coach) in i vecka 3, och sätter tänderna i mikrocopy i många former. Ansökan till klassen hösten 2020, […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 16/2020)

Jag jobbar max 35 timmar i veckan. Så har det varit ett tag, och så är det just nu. För 10-12 år sedan jobbade jag sällan mindre än 50-60 timmar. Eller … det var åtminstone så många timmar som jag hängde runt på stora reklambyrån där jag jobbade. Jag upplever utan tvekan att jag får […]

Sälj inte din madrass

Copywriting som inte får läsaren att köpa eller agera är … poesi och fina ord, på sin höjd. Med andra ord: copywriting ska sälja. Men hur? Genom att låta Nyttan, inte Egenskaperna, dansa längst fram på scenen. Tänk så här: Vad är det du köper när du köper en bil? Om du gissar: “en bil”, gissa igen. Du köper […]

Kan du någonsin glömma Lisa från Karlsborg och Henry, 94? [storytelling]

Du är på sightseeing-tur. Guiden snackar. Du tar in. Och du vet hur det är: alla årtal och siffror glömmer du fort, medan berättelserna grabbar tag i dig. Det kan ha gått år sedan du hörde dem, ändå minns du. Du minns hur Guy Fawkes tänkte spränga hela det brittiska parlamentshuset och alla däri i luften, men blev […]

Vill du veta 3 steg för att skriva bättre content och copy?

Under maj och juni (2020) håller jag dubbla digitala heldagsutbildningar ihop med Sveriges Kommunikatörer. Kursen heter Skriv bättre copy och content. Det första tillfället – tisdagen den 5 maj – är fullbokat (13 deltagare), så nu släpper vi ytterligare TVÅ chanser för dig att vara med. De nya dagarna som du kan välja på är tisdagen den 2 […]

Att skriva ett manifest – en text om att dela med sig

Jag kom och tänka på ett uppdrag med några år på nacken nu. Jag skrev copywriting för ett verkligt framåt startup-bolag som hette Delbar. De lanserade en tjänst där folk kunde dela med sig av sina prylar genom att låna eller hyra ut dem till sina vänner och vänners vänner. De bad mig att stå […]

Så intervjuar du startup-företag och entreprenörer (eller så gör åtminstone jag)

De senaste 3 åren har jag haft det kuliga uppdraget att göra och skriva “startup stories” för Chalmers Ventures. Det har blivit närmare 30 sådana nu; jag har mött människorna bakom företagen som sysslar med borrkärnor, aktier, löparlopp, ländryggsmärta och vattenrening (och 1 000 andra saker). Här är 5 grejer som du, om du frågar […]

Länkar om UX-writing och UX-design (vecka 15/2020)

Vi är igång! Den här veckan, i torsdags för att vara nogräknad, kickade vi igång nya april-klassen som går “UX-writing på svenska”; 12 kloka och hungriga går utbildningsprogrammet fram till slutet på maj 2020. Det är så kul och spännande att vara i rörelse, att börja ta in och kämpa och göra rätt och göra […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 15/2020)

Dansken Piet Hein (1905-1996) gjorde sig känd för sina grukar, alltså små underfundiga och vardagsfilosofiska dikter. En av dem handlar om TTT: ting tar tid. Han skriver: “När man känner hur lite / man når med sin id / är det nyttigt att minnas / att Ting Tar Tid.” Jag tänker att det där första […]

Gör en sak i taget, i rätt ordning (som med lego – och Copyboken)

Det är påskafton 2020. Barnen hinner knappt slå upp sina ögon förrän Elis, den äldsta av dem, han är fem, har fått på sig sin drakdräkt och är ute i trädgården för att leta efter påskäggen som påskharen har gömt där under natten. Det är frost-fuktigt i gräset, och morgonsol-disigt i luften. Ilse, hon är […]

5 böcker om skrivande ur min Bokus-kundkorg

Om du är som mig gillar du att samla böcker i en kundkorg, till exempel på Bokus eller Amazon, och sedan slå till efter veckor, eller månader. Här är 5 böcker om att skriva som ligger i min kundkorg nu, men som jag ännu inte har valt att köpa. Vilka blir du mest sugen på […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 14/2020)

Sicken vecka! Jag har “lyssnat ut” Petter Stordalens bok “Äntligen vardag!”, och tar med massor av genombra grejer. Bland dem: genomförande-förmåga är avgörande, det ska inte bli perfekt (80 procent är superbra!) och vi, du och jag, är löjligt lyckligt lottade som lever, och som dessutom lever i den tid vi lever i, och på […]

Länkar om UX-writing och UX-design (vecka 14/2020)

Hej! Om 10 dagar startar klass 2 i utbildningsprogrammet “UX-writing på svenska”, i min regi. 12 kompetenta och nyfikna kommunikatörer och copywriters kommer under 6 veckor att bli “mye bedre” på att skriva för appar och webbar. Den 5 maj 2020 öppnar ansökan till höstens utbildningsprogram, och när oktober är här kommer 35 kloka att […]

Svante Nybyggars – en enormt cool man (och copywriter)

Svante Nybyggars var copywriter i Malmö i en herrans massa år. När han skulle fylla 60 kom livets första kris. Han gick en ny väg, blev modeikon och oberoende bloggare. Så djupt inspirerande. Gör din grej, liksom. Snart fyller Svante 69. Följ Svante på Instagram som The Urban Hippie.

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 13/2020)

Tänk att jag, och kanske du också, får ha det här som yrke: att vara copywriter. Man är bra lyckligt lottad. Och för att göra saken ännu bättre kommer här 5 noga utvalda länkar om copywriting, content och skrivande. 🛠 34 of the Best Content Writing Tools for Writers (Updated January 2020) 🎧 You Need […]

“Läs det du har lust med” (så jag läser Vuxna människor)

Min coach Karin, jag kallar henne coach-Karin, säger till mig: “Läs och lyssna på det du har lust med nu.” Och det gör jag. Jag utmanar mig själv att ta in skönlitteratur. Det gör jag sällan; det blir facklitteratur för hela slanten annars. Men att ge mig i kast med en tegelsten (typ Knausgård) eller […]

En mycket märklig dag (mitt i corona-stormen)

Jag måste bara skriva om den här dagen, för att inte tappa minnet av det, för så märklig har den varit. Det är bara 35 minuter kvar av den. Jag sitter i soffan hemma i Sävedalen, i ett Sverige som bjuder på duggregn, mörker och nollgradigt. Jag och familjen vaknade i ett Spanien som bjöd […]

Börja med målet – arbetet med #Copyboken och #Copypodden är igång

Jag blickar ut över Mijas-bergen och den green-gröna golfbanan som breder ut sig framför balkongen här på andra våningen. Fåglarna kvittrar ovetande i palmerna. Världen är sig inte lik. Corona-pandemin håller alla i sitt grepp. Mitt i allt detta vackra och ovissa tänker jag på detta att börja med målet. Börja med målet Om du […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 11/2020)

Att jobba med sitt mind-set är en ständig kamp. Saker kommer flygande mot dig, och det gäller att ta det som kommer flygande på ett sunt sätt ( = notera, acceptera och släppa). Du vinner på att se ljust på saken, och allt blir lite lättare om du ser till att få sova gott, röra […]

Jag ligger på en filt i trädgården (eller ”oro bor i corona”)

Jag ligger på en filt i trädgården, och blickar upp i en vajande palm. En babygråblå himmel breder ut sig ovanför. Bara ett sommarregn på ett plasttak kan mäta sig med det lugnande ljudet från en vajande palm. Runt mig på gräset ligger stenar i olika former, och färgglada bilar och motorcyklar, och en rosa […]

Länkar om UX-writing och UX-design (vecka 10/2020)

UX-writing lockar. Här hittar du veckans samlade länkar om conversation design (stekhett just nu), user research och hur du skriver dialoger för chatbots. På’t!   🤷‍♂️ Why Your Form Buttons Should Never Say ’Submit’ (tar mindre än 1 minut att läsa) 🔗 Visual metaphors are the ultimate UX design and writing collaboration—here’s why 🔥 Google […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 10/2020)

Asså, den här idén om att varje vecka samla länkar om att skriva copywriting och content … den gick hem. Du hör till de många som gillar att klicka, läsa, och klicka dig vidare till intressanta grejer om copywriting. Så här kommer veckans samlade länkar, om swipe file, copywriting hacks, boken The Elements of F*cking […]

3 handböcker om storytelling, nyhetsbrev och copywriting

För ett par år sedan hittade jag en radda kunskapstäta (och fina) handböcker om storytelling, nyhetsbrev, design och meditation. Har du också upptäckt London-baserade förlaget The Do Book Company? Idén bakom företaget är enkelt, närmast simpelt: “people who do things, can inspire the rest of us to go and do amazing things too”. Jag köpte […]

9 lärdomar om copywriting ur nya författarboken “Tag och skriv”

Det är lördag i södra Spanien. Det är den sista februarikvällen 2020. Det är skottdagen, bonusdagen. Vi har ätit lunch precis där stranden börjar, och barnen och jag har badat i poolen (inte varmt alls, men vi har redan vant oss vid 15-16-17 grader). Utanför vajar en upplyst palm i vår trädgård. Av de gröna […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 9/2020)

Jag vill inget hellre än att Please copy me ska vara platsen dit du går för att hitta det bästa om copywriting och kreativt skrivande. Så jag tänker samla och sprida länkar som jag snubblar över, så att du också får chansen att upptäcka dem. Och vem är ”jag”? Jag är Mattias Åkerberg, copywriter och […]

Länkar om UX-writing och UX-design (vecka 9/2020)

Jag samlar länkar, i flikar, som en tok. Till sist fick jag, tvingade mig själv att, installera ett plugin som begränsade mina Chrome-flikar till 10. När jag öppnade nummer 11 stängdes nummer 1, så det alltid bara fanns 10 öppna. Sorg. Vad försvann? Så istället för att låta ”mina” länkar och flikar falla i glömska […]

Vad säger och tycker folk som har gått “UX-writing på svenska”?

Det behövdes en UX-writing-utbildning på svenska, som är hands-on (mycket mikrocopy) och som går att gå oavsett var du bor (alltså med föreläsningar och feedback i digitalt videomötes-klassrum). Så tyckte jag, Mattias Åkerberg, och lanserade “UX-writing på svenska”. Nyfiken på vad folk tycker som har gått första klassen? Under januari och februari har Jonas, Elisabeth, […]