Bloggen

Den här boken om att skapa tid för det viktiga kanske du också borde läsa

I senaste nyhetsbrevet från Intercom (alltid intressant!) läser jag att Jake Knapp och John Zeratsky har skrivit ännu en bok. Jag har tidigare läst deras bok Sprint = mycket bra. Den handlar om hur designteam kan bygga och testa en prototyp på bara fem dagar. Snacka om fokuserat jobb! Deras nya bok heter Make Time. Gillar titeln […]

Så skriver du om-oss-texter som världen vill läsa

De flesta företag presenterar sig på totalt fel sätt; de uttrycker sig i text på sätt som ingen människa pratar, de pratar strunt och sumpar chansen att få läsaren att känna någonting alls. Det är den bittra sanningen, och det är också språngbrädan i boken May I Have Your Attention, Please? Författaren Mish Slade kommer […]

De två bästa böckerna om konverteringsoptimering (och vad det är för något)

I höst (2018) kommer jag att delta i en heldagsutbildning i konverteringsoptimering. Det är John Ekman och Elin Qvale Linde på Conversionista som håller i dagen, som kommer att ta upp: CRO & metoder Webbpsykologi Datadrivet arbete & optimering A/B-testing Copywriting & UX (som konverterar!) CRO står förresten för conversion rate optimization, alltså konverteringsoptimering på svenska. Och den […]

En oväntad vänlighet

Läs och berätta om du har råkat ut för någonting liknande (det har du säkert). En duggregnig tisdag i förra veckan, efter att ha-en-härlig-dag-kramat om vår son Elis på förskolan, for hela Rulla vagn AB på kick-off. Peppen! Hela företaget fick plats i en bil: Evelina, jag (som heter Mattias) och babybossen Ilse, som snart […]

Vad Dalai Lama lär oss i matkön på IKEA

I lördags klockan 12 ställde jag mig i kön till maten på IKEA Kållered. Det var jag inte ensam om. Kön ringlade sig lång. Och när jag skriver lång tänker du kanske ”okej, lång”, men tänk längre än så. Mycket längre. Mannen som just tagit platsen bakom mig frågade försiktigt: – Är det här kön […]

Där och då skriver vi som bäst

När jag skriver det här är klockan 05.25. Himlen är violett-babyblå och böljemolnen breder ut sig. Det är en fröjd att vara vaken (faktiskt!), och för mig har det blivit en vana att ta vara på morgonens första timmar för att skriva och jobba. Om en stund vaknar min son Elis och vill ha kramar, […]

Så skissar, skapar och shippar en UX-writer med ord (enligt Biz Sanford på Shopify)

Under sommaren (2018) bjussade Invision på inte ett, inte två, men FYRA webinarier om UX-writing i serien #DesignTalks. Först ut: Biz Sanford, content strategist på Shopify i Ottowa. Temat: Words and the design process. Här är de viktigaste lärdomarna, om du frågar mig: Designskisser utan ord är meningslösa. Punkt. Content är inte ”the icing on […]

Slösar du med tiden? Skriv effektivare med 3-3-3 och time-boxing

Du har garanterat hört att ”tid är pengar” och att ”tiden är din viktigaste tillgång”. Allt det där är sant. Som skribent – vare sig du är anställd eller frilans – gör du klokt i att lära dig bästa sättet att ta vara på de timmar du får varje dag. Med rätt tänk och teknik […]