Bloggen

Föreläsningen om UX-writing – halvt sammanfattad

500 UX-intresserade betalade, kom, lyssnade och lärde när jag (Mattias Åkerberg) hösten 2019 bjöd in till föreläsningen ”UX-writing räddar världen” i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping.  Nu har du jordens chans att få veta det viktigaste från föreläsningen. Vill du veta allt? Be om att få läsa hela sammanfattningen, gratis. ↓↓↓ Det här är problemet […]

3 poddar om UX-writing som jag lyssnar på idag

Idag tar jag bilen till Jönköping (min gamla studiestad) för att föreläsa om UX-writing på engelska för 40 internationella studenter som läser User Experience Design på Jönköping University. Det blir sisådär 3 timmar i Audi Q2:an, och då vill jag ha något givande att lyssna på (om jag kan välja tar jag alltid tåget, och […]

Vrid upp du-volymen i dina rubriker och texter

Det här med “vi och våra” är en grej jag funderat på på sistone. Jag ska förklara: Du som skriver tänker lätt på dig själv och det du erbjuder. Läsaren gör likadant: tänker på sig själv, och på hur det du erbjuder kan göra för honom eller henne. När du skriver behöver du tänka allt […]

3 måste-få-med i din nästa rubrik

Det här med rubriker är intressant. Eller intressant och intressant. Rubriken är snarare avgörande för om du kommer att locka läsare till din text. Rubriken är det första som dina läsare kommer att möta, och också de orden som flest (8 av 10!) kommer att läsa. 3 måste-få-med i din nästa rubrik: Verb hellre än […]

Så skriver du content som folk vill läsa

Jag vet en grej som MASSOR av företag brottas med. “Det där borde vi ha”, låter det, men så är det så hejdlöst svårt att få till det bra (om vi ska vara helt ärliga). Den grejen är att skriva content. Jag vet varför massor av företag brottas med content: de är så fast i […]

UX-writing är hett: 3 nya artiklar på svenska (inspirerade av föreläsningen)

Nu händer det grejer! Först kom 500 UX-intresserade på föreläsningen “UX-writing räddar världen”. Sedan rök platserna till Sveriges första digitala utbildningsprogram i UX-writing i ett nafs (det går att gå programmet med start i april 2020 också). Och nu börjar det dyka upp artiklar på svenska både här och var, författade av duktiga skribenter som […]

3 saker som min son lärt mig om UX-writing

Att skriva för appar, webbar, skärmar och assistenter, det som kallas för UX-writing, kan ibland vara barnsligt enkelt. Min son Elis är snart 5. Han är fantastisk, och lär mig tonvis om livet och kärleken. Och utan att veta om det lär han mig saker som varje UX-writer borde tänka på: Använd enkla ord Elis […]

UX-writing och copywriting – vad är skillnaden?

Det finns en fråga som jag får så ofta: är UX-writing och copywriting typ samma sak? Mitt svar är: Nej. Jag förstår varför det är lätt hänt att tänka att det är “same same”: just nu ser vi många copywriters som också blir UX-writers, och vi kommer garanterat se fler som flyttar över till, eller […]

Fastnat på rubriken? 10 sätt att skriva så att läsaren fastnar

Du vet redan att en fångande rubrik är avgörande när du skriver. Därför ska du ge rubriken 80 procent av din kärlek och möda (ja, 80 procent). Varför är enkelt att förstå: rubriken är det första som dina läsare kommer att möta, och också de orden som flest kommer att läsa. Det finns EN grej […]

5 grejer som bygger riktigt bra content

Nu kommer du få veta hur du skriver content som folk verkligen vill läsa. Du kommer att hjälpa människor, få fans, och få folk att köpa av dig (nu eller senare). “Vad är riktigt bra text-content?” Den frågan har snurrat i min skalle länge nu. Jag har vridit och vänt, knådat den och klämt. Här […]

3 saker om UX-writing (som Berghs Upgrade-studenterna får veta idag)

Den här veckan är jag i Stockholm, och föreläser om UX-writing på Berghs School of Communication. Det är en ära. Jag möter de erfarna kommunikatörerna på Upgrade-utbildningen Digital Copywriting. Här får du veta 3 grejer som de också kommer att få veta: Så jobbar en UX-writer med målgrupp och ordval Att det lätt finns över […]

5 take-aways om UX-writing (och vad folk tycker om föreläsningen)

Wow! Under oktober har jag mött nära 500 människor på föreläsningsturnén “UX-writing räddar världen”. Först Göteborg, sedan Malmö, Stockholm och final i Jönköping.   Det har på många sätt varit superlärorikt, både för alla som kommit för att lyssna, och för mig. När jag frågat efteråt är dessa 5 de viktigaste lärdomarna som publiken tar […]

Gör det här när du läser, lyssnar och lär

Nu ska det handla om den absolut viktigaste grejen som du, jag och alla andra borde göra när vi läser, lyssnar och tittar på någonting där vi lär oss nya saker: Anteckna. Jag tar det igen: anteckna. Och anteckna det viktigaste. Varför ska jag anteckna? Det är enkelt att förklara varför du borde anteckna: det […]

Så skriver du salongsberusat och intelligent

Nu ska det handla om att skriva så att folk förstår. Att skriva så gör att läsaren uppfattar dig som intelligent.  Texten är ett utdrag ur nyhetsbrevet om copywriting, som jag – Mattias Åkerberg – skickar ut till över 1 200 kloka läsare varje månad. Det är gratis att prenumerera, och du kan signa upp på nyhetsbrevet […]

Så många UX-writers finns det i Sverige (och i världen) [2019]

Jag fick upp ögonen för UX-writing för rätt exakt 3 år sedan, i oktober 2016. Då fanns det max 10 UX-writers i Sverige. Max! Jag njöt av känslan att vara nybörjare på något som 1) är så spännande, och 2) ligger så nära rollen som copywriter. Sedan dess har jag lagt ändlösa timmar och pengar […]

5 frågor till 3 av dina kunder [läsarfråga]

Nu kommer det att handla om att lyssna på sina kunder. Verkligen lyssna. Kalla det kundpsykologi, om du vill. Du får veta vilka frågor som är klokt att ställa till kunder (eller kunders kunder), när du intervjuar dem. Jag fick en fråga från en engagerad läsare (själv copywriter): Hej Mattias! Jag har lyssnat på dig […]

SEO för copywriters – 8 saker du behöver göra rätt

Är du copywriter? Då gör du klokt i att få kläm på det här med SEO. Det finns så mycket kul, spännande och viktigt att lära sig. Nu kör vi! Vad är SEO? (det här kan skumma förbi om du redan vet) SEO står för search engine optimization, alltså sökmotoroptimering. Det är själva arbetet som […]

Därför är ”Läs mer” och ”Klicka här” pruttdåliga länktexter

Länktexter är de ord som är länkade i en länk. Det kan handla om att läsa rapporten om svenska folkets internetvanor, att få reda på varför du blir pigg av kaffe, och få klarhet i vilken dag som andra världskriget slutade (inte den 7 maj). Att tänka på när du skriver länktexter Länktexten ska förklara vad […]

Skriv UX-writing varje dag (med den här gratis-kursen)

Du vet väl vad doktorn säger? “Utöva UX-writing varje dag”. Det är ett klokt råd att lyda, eftersom du undan för undan blir en fena på konsten att formulera koncisa ord för appar, webbar och digitala (röst)assistenter. Men hur gör man? 🤷‍♂️ Det bästa vore ju om någon kunde presentera en radda problem som du […]

Ge din läsare en anledning att läsa (säger Sam Leith)

För att bli duktig på att skriva behöver du ha tid för skri­vandet, och du behöver ha uthål­lighet. Det skriver Bodil Malm­sten i sin bok Så gör jag (2012). Dessutom, lägger hon till, måste du ha något att komma med. Vad du skriver är alltså viktigare än hur. Innehållet är viktigare än formen. Orden är […]

7 råd för att skriva bättre texter för webben

1. Börja med det viktigaste. Både på webben och på papper skumläser vi för att bedöma om texten ger svar på det vi önskar. Ge läsaren svar direkt! Fördjupningen kan komma senare. 2. Var relevant. Använd de ord som läsaren söker efter, både med blicken och på Google. ”Så byter du spolrulle på din grästrimmer” […]

21 böcker som marknadsförare och säljare läser i sommar

Få människor har utmanat mig som Johan Åberg. Han är den ödmjuke/oödmjuke bossen på Next State, gör podcasten “What’s in the water” ihop med Walter Naeslund, och har nu skrivit boken #MegaDeals med Christopher Engman. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Nu inför sommaren tipsar Johan på Linkedin om de böcker som han läser […]

Så skriver du ditt företags story (så att folk blir övertygade och inspirerade) [storytelling]

Som copywriter är jag superintresserad av copywriting, och copywriting är skrivande och försäljning i ett. Eftersom jag är intresserad av skrivande och försäljning är jag givetvis superintresserad av storytelling. Så nu kommer det att handla om företag som berättar stories. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Många pratar om storytelling, och hur varumärken kan […]

Är det här ens bra content? 🤷‍♂️ [content marketing]

Nu ska vi snacka om något som gränsar till copywriting: content marketing. Content marketing är att tänka ut, producera, sprida och mäta värdefullt och relevant innehåll på egna plattformar. Det är en strategisk metod för att bygga (= attrahera OCH behålla) en publik. På sikt ska metoden leda till att publiken blir kunder (eller köper mer); […]

Podcasts om copywriting – hela listan [2019]

Vad finns det för poddar om copywriting? Det finns massor. Somliga går “all in” på copywriting, medan många touchar ämnet i form av content marketing, email marketing, konverteringsoptimering, digital försäljning och marknadsförings-taktik. Här är en bauta-lista över podcasts som är fokuserade på copywriting. De är alla på engelska, och här är de presenterade utan rangordning […]

3 tips för bättre sälj-copy (och en podd om copywriting att hålla hårt i)

Jag har sagt det länge: “Det finns inga podcasts om copywriting.” Det är såklart inte sant. Det finns massor av podcasts om copywriting – här är en jättelista. Frågan är bara vilka som är värda att lyssna på (och vilka du kan skippa). Lejonparten av de podcasts om copywriting som finns är på engelska; de kommer […]

Så skriver du en textannons för Google Ads (som folk klickar på)

Alla, du också, vill hamna högst upp på Google. Ett sätt att ta sig till toppen är genom att skriva och köpa Google Ads (tidigare Google Adwords). Men du häver pengar i sjön om du inte har klart för dig HUR du bör skriva för att passa in OCH sticka ut. Här är råden du […]

5 måste-läsa-råd för att bli en bättre copywriter

1. Gå upp tidigt, redan vid 05.00, och gör tid i din kalender för att skriva. Låt ingen eller inget störa dig (stäng av alla notiser, ta bort sociala-medier-appar, och sätt mobilen i flygplansläge). Använd dig av pomodoro-tekniken; jobba fokuserat med en uppgift i 25 minuter, ta 5 minuters paus, jobba 25 minuter fokuserat, ta […]

Nudging – så använder sig copywriters av de bästa knepen

Nudging handlar om att ändra beteenden, att få folk att göra rätt, och något de inte redan gör. Det är ett ämne som intresserar många, och definitivt mig som copywriter. Jag har gått en heldagsutbildning i beteendedesign och nudging med Niklas Laninge och Arvid Janson. Läs det här om du vill bli klokare! Inlägget innehåller […]

Vad sjutton är copywriting?

Copywriting är skrivande + påverkan + försäljning. Det du skriver ska fånga läsarens intresse, tala till hennes känslor, påverka henne i en särskild riktning och få henne att vilja göra något. Copywriting är det enda skrivandet som har ett kommersiellt mål; det är “salesmanship in print”. Kort sagt ska copywriting leda till – eller åtminstone […]

Så skriver du produkttexter (om du vill sälja mycket mer)

Många e-handlare – kanske du också – brottas med samma problem: du har hundratals produkter som alla kräver en text som beskriver och säljer dem. Om du säljer andras varor är den enkla vägen att klipp-och-klistra in leverantörens texter, och hoppas på det bästa. Ännu bättre är att följa dessa 5 enkla råd för produkttexter, […]