Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.
Bloggen

Så blir du en av de bästa säljarna – Mikael Arndt snackar försäljning i Mästaren

Copywriting handlar (ofta) om att skapa eller öka försäljning. Därför vill jag som copywriter självklart dag för dag lära mig mer om försäljning. Så nu kommer det att handla om att sälja. 💰💰💰 På bussen in till jobbet lyssnar jag på Mästaren (i Bookbeat). Mästaren är en utbildningsserie i ljudformat, uppdelad i 12 delar, där Mikael […]

Gå på Nordic.design i Stockholm för halva priset (vi ses där!)

Gillar du digital design och UX? Vill du tanka på med inspiration och nya kunskaper – för halva priset? Jag också! Därför tänker jag gå på Nordic.design i Stockholm den 6 september. Det är endags-konferens där digitala designers möts, lyssnar och lär av varandra. Och det blir ”talks” från bland andra de som har bäst […]

Startsida, hemsida, webbplats – vad är vad?

”Startsidan är död”, ropar Martin Schori i sin bok Online Only (trafiken direkt till startsidan går ner ; istället hittar besökarna innehållet från sina flöden i sociala medier). ⬇️ ❔Men vad är en startsida, vad är en hemsida och vad är en webbplats? Jag kan inte hävda att jag funderar mycket på den frågan, men fick […]

Veckans bok: Online Only (Martin Schori)

Jag har läst Online Only av Martin Schori. Vad handlar den om? Online Only är en handbok i digital nyhetsjournalistik. Den förklarar nutida journalistiken som en process snarare än som en produkt; ”online är storyn aldrig färdig eller perfekt” utan bygger på samarbete och transparens. Schori öppnar boken med att ge en mycket hoppfull bild […]

”Sommar” med Fredrik Backman – låt varenda tonåring få höra

Jag lyssnar på Fredrik Backmans sommarprat med ett fånigt leende över hela ansiktet. Det här är så bra, så bra. Det är träffsäkert roligt – och sällsynt inspirerande. Och istället för att prata till de redan frälsta väljer Fredrik Backman klokt att viga hela sitt program åt att ge tips till unga människor som vill […]

Att formulera den nya tidens copywriter – så går arbetet

För några månader sedan berättade jag att om att följa ett nytt spår, om att försöka formulera den nya rollen för en modern copywriter. Till stor del handlar det om att förstå det digitala skrivandet. Och den närmaste allomfattande processen som kallas för UX (user experience). Att närma sig svaret på frågan ”Vad bör en […]

”Dom små små orden är svåra ord”

Så sjunger Kent. Och så är det. Det är de små, men ack så avgörande, orden som jag verkligen uppskattar, som gör mig glad. Som när Johanna Thydell och Jenny Jägerfeld väljer att kalla sin podcast för Superältarna. Eller när butiken Hilda Nilsson Ost i Göteborg väljer att vilja bli nådda på e-postadressen infost@hildanilssonost.se Det […]