Bloggen

Gör det här när du läser, lyssnar och lär

Nu ska det handla om den absolut viktigaste grejen som du, jag och alla andra borde göra när vi läser, lyssnar och tittar på någonting där vi lär oss nya saker: Anteckna. Jag tar det igen: anteckna. Och anteckna det viktigaste. Varför ska jag anteckna? Det är enkelt att förklara varför du borde anteckna: det […]

Så skriver du salongsberusat och intelligent

Nu ska det handla om att skriva så att folk förstår. Att skriva så gör att läsaren uppfattar dig som intelligent.  Texten är ett utdrag ur nyhetsbrevet om copywriting, som jag – Mattias Åkerberg – skickar ut till över 1 200 kloka läsare varje månad. Det är gratis att prenumerera, och du kan signa upp på nyhetsbrevet […]

Så många UX-writers finns det i Sverige (och i världen) [2019]

Jag fick upp ögonen för UX-writing för rätt exakt 3 år sedan, i oktober 2016. Då fanns det max 10 UX-writers i Sverige. Max! Jag njöt av känslan att vara nybörjare på något som 1) är så spännande, och 2) ligger så nära rollen som copywriter. Sedan dess har jag lagt ändlösa timmar och pengar […]

5 frågor till 3 av dina kunder [läsarfråga]

Nu kommer det att handla om att lyssna på sina kunder. Verkligen lyssna. Kalla det kundpsykologi, om du vill. Du får veta vilka frågor som är klokt att ställa till kunder (eller kunders kunder), när du intervjuar dem. Jag fick en fråga från en engagerad läsare (själv copywriter): Hej Mattias! Jag har lyssnat på dig […]

SEO för copywriters – 8 saker du behöver göra rätt

Är du copywriter? Då gör du klokt i att få kläm på det här med SEO. Det finns så mycket kul, spännande och viktigt att lära sig. Nu kör vi! Vad är SEO? (det här kan skumma förbi om du redan vet) SEO står för search engine optimization, alltså sökmotoroptimering. Det är själva arbetet som […]

Därför är ”Läs mer” och ”Klicka här” pruttdåliga länktexter

Länktexter är de ord som är länkade i en länk. Det kan handla om att läsa rapporten om svenska folkets internetvanor, att få reda på varför du blir pigg av kaffe, och få klarhet i vilken dag som andra världskriget slutade (inte den 7 maj). Att tänka på när du skriver länktexter Länktexten ska förklara vad […]

Skriv UX-writing varje dag (med den här gratis-kursen)

Du vet väl vad doktorn säger? “Utöva UX-writing varje dag”. Det är ett klokt råd att lyda, eftersom du undan för undan blir en fena på konsten att formulera koncisa ord för appar, webbar och digitala (röst)assistenter. Men hur gör man? 🤷‍♂️ Det bästa vore ju om någon kunde presentera en radda problem som du […]

Ge din läsare en anledning att läsa (säger Sam Leith)

För att bli duktig på att skriva behöver du ha tid för skri­vandet, och du behöver ha uthål­lighet. Det skriver Bodil Malm­sten i sin bok Så gör jag (2012). Dessutom, lägger hon till, måste du ha något att komma med. Vad du skriver är alltså viktigare än hur. Innehållet är viktigare än formen. Orden är […]

7 råd för att skriva bättre texter för webben

1. Börja med det viktigaste. Både på webben och på papper skumläser vi för att bedöma om texten ger svar på det vi önskar. Ge läsaren svar direkt! Fördjupningen kan komma senare. 2. Var relevant. Använd de ord som läsaren söker efter, både med blicken och på Google. ”Så byter du spolrulle på din grästrimmer” […]

21 böcker som marknadsförare och säljare läser i sommar

Få människor har utmanat mig som Johan Åberg. Han är den ödmjuke/oödmjuke bossen på Next State, gör podcasten “What’s in the water” ihop med Walter Naeslund, och har nu skrivit boken #MegaDeals med Christopher Engman. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Nu inför sommaren tipsar Johan på Linkedin om de böcker som han läser […]

Så skriver du ditt företags story (så att folk blir övertygade och inspirerade) [storytelling]

Som copywriter är jag superintresserad av copywriting, och copywriting är skrivande och försäljning i ett. Eftersom jag är intresserad av skrivande och försäljning är jag givetvis superintresserad av storytelling. Så nu kommer det att handla om företag som berättar stories. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Många pratar om storytelling, och hur varumärken kan […]

Är det här ens bra content? 🤷‍♂️ [content marketing]

Nu ska vi snacka om något som gränsar till copywriting: content marketing. Content marketing är att tänka ut, producera, sprida och mäta värdefullt och relevant innehåll på egna plattformar. Det är en strategisk metod för att bygga (= attrahera OCH behålla) en publik. På sikt ska metoden leda till att publiken blir kunder (eller köper mer); […]

Podcasts om copywriting – hela listan [2019]

Vad finns det för poddar om copywriting? Det finns massor. Somliga går “all in” på copywriting, medan många touchar ämnet i form av content marketing, email marketing, konverteringsoptimering, digital försäljning och marknadsförings-taktik. Här är en bauta-lista över podcasts som är fokuserade på copywriting. De är alla på engelska, och här är de presenterade utan rangordning […]

3 tips för bättre sälj-copy (och en podd om copywriting att hålla hårt i)

Jag har sagt det länge: “Det finns inga podcasts om copywriting.” Det är såklart inte sant. Det finns massor av podcasts om copywriting – här är en jättelista. Frågan är bara vilka som är värda att lyssna på (och vilka du kan skippa). Lejonparten av de podcasts om copywriting som finns är på engelska; de kommer […]

Så skriver du en textannons för Google Ads (som folk klickar på)

Alla, du också, vill hamna högst upp på Google. Ett sätt att ta sig till toppen är genom att skriva och köpa Google Ads (tidigare Google Adwords). Men du häver pengar i sjön om du inte har klart för dig HUR du bör skriva för att passa in OCH sticka ut. Här är råden du […]

5 måste-läsa-råd för att bli en bättre copywriter

1. Gå upp tidigt, redan vid 05.00, och gör tid i din kalender för att skriva. Låt ingen eller inget störa dig (stäng av alla notiser, ta bort sociala-medier-appar, och sätt mobilen i flygplansläge). Använd dig av pomodoro-tekniken; jobba fokuserat med en uppgift i 25 minuter, ta 5 minuters paus, jobba 25 minuter fokuserat, ta […]

Nudging – så använder sig copywriters av de bästa knepen

Nudging handlar om att ändra beteenden, att få folk att göra rätt, och något de inte redan gör. Det är ett ämne som intresserar många, och definitivt mig som copywriter. Jag har gått en heldagsutbildning i beteendedesign och nudging med Niklas Laninge och Arvid Janson. Läs det här om du vill bli klokare! Inlägget innehåller […]

Vad sjutton är copywriting?

Copywriting är skrivande + påverkan + försäljning. Det du skriver ska fånga läsarens intresse, tala till hennes känslor, påverka henne i en särskild riktning och få henne att vilja göra något. Copywriting är det enda skrivandet som har ett kommersiellt mål; det är “salesmanship in print”. Kort sagt ska copywriting leda till – eller åtminstone […]

Så skriver du produkttexter (om du vill sälja mycket mer)

Många e-handlare – kanske du också – brottas med samma problem: du har hundratals produkter som alla kräver en text som beskriver och säljer dem. Om du säljer andras varor är den enkla vägen att klipp-och-klistra in leverantörens texter, och hoppas på det bästa. Ännu bättre är att följa dessa 5 enkla råd för produkttexter, […]

Jozsef Piller: “Sälj med omtanke och kärlek” – så blir du en skrivande toppsäljare

Copywriting är försäljning parat med ett kreativt skrivande. På reklamskolorna talas det mycket om kreativitet och hantverket, och nästan aldrig om försäljning (tvärtom ses det som något fult). Det hela är mycket märkligt. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. De senaste 5-6 åren har jag lärt mig massor om att sälja. Jag har gått […]

Så skriver du som du snackar (och får MÅNGA fler att vilja läsa dina texter)

“Conversational writing” är gammalt som gatan. Ändå är det märkvärdigt få som skriver som de snackar, som hittat talets ton i sina texter. Du kan välja att bli en banbrytare! Jag har gått en mejlkurs i 10 steg hos Highbrow, skapad av Gay Merrill som är content writer från Toronto. Hon är jättevan att skriva […]

Bästa råden från nya nyhetsbrevet om copywriting (får du det?)

Jag har startat ett nyhetsbrev. Om copywriting. På svenska. Hittills har det blivit två nummer – ett i månaden – och lite över 500 kloka väljer redan att få det bland sina många andra mejl. Här är det gottigaste ur de brev som kommit nu: Ur det första brevet, som handlar om att g-ö-r-a tid […]

Premiär för nyhetsbrevet om UX-writing (så här tycker de första läsarna)

Jag, Mattias Åkerberg, startar nu ett nyhetsbrev om UX-writing. Det är på engelska, eftersom det är utmanande + att vi bara är 1,3 promille (!) på den här jorden som förstår svenska. Tanken är enkel: det skrivs mycket klokt om UX-writer-rollen, och världen behöver någon som sammanfattar det bästa ur allt detta kloka (så att […]

Så skriver du content – 3 bästa råden från experterna

Det här inlägget handlar om att skriva content marketing, och hur du bör tänka med H1-rubriker, nyckelord och länkar. Jag är en content writer (också) På mitt visitkort (om jag hade haft något) står det copywriter och UX-writer. Jag hade gott kunnat skriva dit ”content writer” också; de senaste åren har jag haft en lång […]

Så skriver du rubriker som får klick (hint: inte som Buzzfeed)

Det här inlägget handlar om att formulera rubriker som fångar intresset genom att skapa nyfikenhet, men att till varje pris undvika missvisande överdrifter. Medan boken Content marketing för alla mest skrapar på ytan om HUR du faktiskt skriver content gör Ann Handley ⬆️ en ordentligt djupdykning däri i sin bok Everybody Writes – Your Go-To […]

Jonas Söderström: ”Därför är många skribenter osäkra och pressade”

Skriver du för digitala medier, utan att vara så bra på det? Blir det inte så enkelt och ledigt som du önskar? Då kan du tacka Jonas Söderström. Jonas Söderström är senior UX-strateg på Inuse i Stockholm. Han är också föreläsare, författare och UX-writer. Nu är han aktuell med en bok om att skriva för […]

Två utbildningar i UX-writing som jag kommer att gå 2019

Vill du gå på en föreläsning om UX-writing? Säkra din plats till ”UX-writing räddar världen” i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Jönköping.  🙋‍♂️Jag vill veta mer om föreläsningen i UX-writing Länge har det varit skralt på utbilda-sig-till-UX-writer-fronten. Minst sagt. På marknadsföringsskolan SVC i Seattle (USA) har det funnits en utbildning i Writing for User Experience, men […]

De tre bästa nyhetsbreven om UX-writing (nummer 3 är mitt)

UX-writing-världen växer så att det knakar; fler folk skriver och pratar mer om hur viktigt/självklart det är att ha med en ord-och-innehålls-person redan tidigt i UX-processen. Nu börjar det också komma utbildningar i ämnet. Och folk skickar ut nyhetsbrev om UX-writing. Här är tre nyhetsbrev att hålla koll på (och prenumerera på såklartens). 1. UX […]

Vill du skriva för UX? 4 verktyg att ha koll på

UX-design-världen handlar om design: om designprocessen och designverktyg och designers (det går 100 av dem på varje UX-writer). Så för att jobba som koll-på-orden-hjälte i ett UX-design-team behöver du först få koll på de verktyg som används där varje dag: Sketch, Figma, Slack och Invision. Och en radda bonusar på slutet. Sketch Vi börjar med […]

Boken som ska få designers att skriva (jag vill läsa!)

Scott Kubie är min nya idol. Sättet han skriver på gör att jag bara MÅSTE läsa hans nya bok (även om jag inte är designer). Scott Kubie är författare till en sprillans nya e-bok: Writing for Designers. Han är själv designer, och också content strategist på innehållsmarknadsföringsbyrån Brain Traffic (där Kristina Halvorson är bossen, och […]

Mitt favoritprogram för UX-writing ihop med form i realtid

Det här kommer närmast att framstå som ett inlägg där jag vore köpt, men icke. Just nu är jag UX-writer i ett urkul göra-om-hela-webbplatsen-projekt för ett av Sveriges snabbast växande bolag. De gör ett omfattande och grundligt arbete med varumärkesbyrå, SEO-byrå och webbyrå. Många ska samsas och jobba ihop. Det går alldeles utmärkt. Och det […]

Tänk på detta när du gör en intervju

Att intervjua hör till vardagsmaten för en copywriter. I veckan som gått har jag gjort närmare tio intervjuer, både på telefon och ansikte-mot-ansikte. Av många skäl föredrar jag att träffas och prata – om tiden finns. Förutom det spännande i att träffa människan bakom orden blir samtalet mer avslappnat, strukturerat och fokuserat (eftersom jag slipper att […]

”The user is drunk” – se snärtig föreläsningen om att skriva konverterande

Jag älskar att det finns en konferens som heter Call To Action Conference. Det är Unbounce, med Oli Gardner som frontfigur, som arrangerar det hela varje år i augusti i Vancouver i Kanada. Det är mängder med föreläsningar om content marketing, konvertering, digital marknadsföring och sökannonsering. Becky Davis, director of UX and CRO på Tranzact, tillhör […]

Den här boken om att skapa tid för det viktiga kanske du också borde läsa

I senaste nyhetsbrevet från Intercom (alltid intressant!) läser jag att Jake Knapp och John Zeratsky har skrivit ännu en bok. Jag har tidigare läst deras bok Sprint = mycket bra. Den handlar om hur designteam kan bygga och testa en prototyp på bara fem dagar. Snacka om fokuserat jobb! Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Deras […]