Bloggen

”Vad är skillnaden på din UX-writing-utbildning och andra?” [läsarfråga]

Nu är den igång: ”UX-writing på svenska”, ett härligt intensivt utbildningsprogram på 6 veckor i min regi, där 10 deltagare just nu djupdyker i research, kundskap, mikrocopy och voice-and-tone-guide. Programmet är 100 procent hands-on, och vänder sig till dig som har en järnvilja att bemästra UX-writing. Eftersom det här första programmet blev fullt blixtsnabbt blir det […]

Så skriver du ditt “content mission statement” på 30 minuter

Först bara: vad är ett “content mission statement”? Svaret på varför du gör content Bra fråga! Svaret: “content mission statement” är en supergenomtänkt formulering som berättar varför du gör det content du gör. Den formuleringen styr din paraply-strategi OCH det du skriver och skapar varje dag. Ditt statement står över vilka sociala kanaler du finns […]

Vill du veta lite fakta om John Guidetti? [storytelling]

Vill du? Förmodligen inte. Men om jag ändå, mot bättre vetande, prompt hade valt att servera dig lite fakta om John Guidetti hade det låtit typ så här: John Alberto Fernando Guidetti är född i Stockholm den 15 april 1992. Han är en svensk fotbollsspelare som spelar för spanska Deportivo Alavés och det svenska landslaget. […]

Vilka 3 böcker ingår i utbildningsprogrammet “UX-writing på svenska”?

Den här veckan startar Sveriges första utbildningsprogram i UX-writing, i min regi. Det heter “UX-writing på svenska”, och kommer att bli 6 härligt intensiva veckor för de 10 deltagarna (som heter Martha, Rosanna, Karin, Annelie, Per, Lisa, Jonas, Jonas, Kristina och Elisabeth). Pirret! Peppen! De 10 kommer på kort tid att bli så mycket bättre […]

Så många UX-writers finns det i Sverige (och i världen) [2020]

Jag fick upp ögonen för UX-writing i oktober 2016. Då fanns det max 10 UX-writers i Sverige. Max! Jag njöt av känslan att vara nybörjare på något som 1) är så spännande, och 2) ligger så nära rollen som copywriter. Sedan dess har jag lagt ändlösa timmar och pengar (utbildningar, konferenser, böcker) på att bli […]

Podcasts om copywriting – hela listan [2020]

Vad finns det för poddar om copywriting? Det finns massor. Somliga går “all in” på copywriting, medan många touchar ämnet i form av content marketing, email marketing, konverteringsoptimering, digital försäljning och marknadsförings-taktik. Här är en bauta-lista över podcasts som är fokuserade på copywriting. De är alla på engelska, och här är de presenterade utan rangordning […]

Så mycket bryr sig folk om reklam

Serious fun. Så heter blogginlägget som jag snubblar över. Det är Dave Trott som har skrivit. Dave är en av tidernas stora copywriters i England; han är en bit över 70, och bor utanför London. Förutom en massa reklam har Trott skrivit böcker som Creative Blindness, One Plus One Equals Three och Predatory Thinking (alla […]

Skriver du content? Undvik 3 tabbar som många företag gör

Nu ska vi snacka content, och om att skriva innehåll som folk vill läsa (eftersom det ger något viktigt). Märkligt få företag är duktiga på att skapa eget-skrivet content. Jag ser dem göra samma misstag igen och igen. Här är 3 sådana misstag, som du såklart gör klokt i att runda nästa gång du skriver: […]

Har du läst Conversational Design? Om inte:

Den här boken har länge funnits på min radar. Nu har jag satt tänderna i Conversational Design av Erika Hall på Mule Design. Här är 7 grejer som jag tar med mig: Gilla människor, och börja med att lyssna. ”This is not optional.” ✌️ Skriv sedan konverserande (typ som när du sms:ar). Drar du dig för […]

Föreläsningen om UX-writing – halvt sammanfattad

500 UX-intresserade betalade, kom, lyssnade och lärde när jag (Mattias Åkerberg) hösten 2019 bjöd in till föreläsningen ”UX-writing räddar världen” i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping.  Nu har du jordens chans att få veta det viktigaste från föreläsningen. Vill du veta allt? Be om att få läsa hela sammanfattningen, gratis. ↓↓↓ Det här är problemet […]

3 poddar om UX-writing som jag lyssnar på idag

Idag tar jag bilen till Jönköping (min gamla studiestad) för att föreläsa om UX-writing på engelska för 40 internationella studenter som läser User Experience Design på Jönköping University. Det blir sisådär 3 timmar i Audi Q2:an, och då vill jag ha något givande att lyssna på (om jag kan välja tar jag alltid tåget, och […]

Vrid upp du-volymen i dina rubriker och texter

Det här med “vi och våra” är en grej jag funderat på på sistone. Jag ska förklara: Du som skriver tänker lätt på dig själv och det du erbjuder. Läsaren gör likadant: tänker på sig själv, och på hur det du erbjuder kan göra för honom eller henne. När du skriver behöver du tänka allt […]

3 måste-få-med i din nästa rubrik

Det här med rubriker är intressant. Eller intressant och intressant. Rubriken är snarare avgörande för om du kommer att locka läsare till din text. Rubriken är det första som dina läsare kommer att möta, och också de orden som flest (8 av 10!) kommer att läsa. 3 måste-få-med i din nästa rubrik: Verb hellre än […]

Så skriver du content som folk vill läsa

Jag vet en grej som MASSOR av företag brottas med. “Det där borde vi ha”, låter det, men så är det så hejdlöst svårt att få till det bra (om vi ska vara helt ärliga). Den grejen är att skriva content. Jag vet varför massor av företag brottas med content: de är så fast i […]

UX-writing är hett: 3 nya artiklar på svenska (inspirerade av föreläsningen)

Nu händer det grejer! Först kom 500 UX-intresserade på föreläsningen “UX-writing räddar världen”. Sedan rök platserna till Sveriges första digitala utbildningsprogram i UX-writing i ett nafs (det går att gå programmet med start i april 2020 också). Och nu börjar det dyka upp artiklar på svenska både här och var, författade av duktiga skribenter som […]

3 saker som min son lärt mig om UX-writing

Att skriva för appar, webbar, skärmar och assistenter, det som kallas för UX-writing, kan ibland vara barnsligt enkelt. Min son Elis är snart 5. Han är fantastisk, och lär mig tonvis om livet och kärleken. Och utan att veta om det lär han mig saker som varje UX-writer borde tänka på: Använd enkla ord Elis […]

UX-writing och copywriting – vad är skillnaden?

Det finns en fråga som jag får så ofta: är UX-writing och copywriting typ samma sak? Mitt svar är: Nej. Jag förstår varför det är lätt hänt att tänka att det är “same same”: just nu ser vi många copywriters som också blir UX-writers, och vi kommer garanterat se fler som flyttar över till, eller […]

Fastnat på rubriken? 10 sätt att skriva så att läsaren fastnar

Du vet redan att en fångande rubrik är avgörande när du skriver. Därför ska du ge rubriken 80 procent av din kärlek och möda (ja, 80 procent). Varför är enkelt att förstå: rubriken är det första som dina läsare kommer att möta, och också de orden som flest kommer att läsa. Det finns EN grej […]

5 grejer som bygger riktigt bra content

Nu kommer du få veta hur du skriver content som folk verkligen vill läsa. Du kommer att hjälpa människor, få fans, och få folk att köpa av dig (nu eller senare). “Vad är riktigt bra text-content?” Den frågan har snurrat i min skalle länge nu. Jag har vridit och vänt, knådat den och klämt. Här […]

3 saker om UX-writing (som Berghs Upgrade-studenterna får veta idag)

Den här veckan är jag i Stockholm, och föreläser om UX-writing på Berghs School of Communication. Det är en ära. Jag möter de erfarna kommunikatörerna på Upgrade-utbildningen Digital Copywriting. Här får du veta 3 grejer som de också kommer att få veta: Så jobbar en UX-writer med målgrupp och ordval Att det lätt finns över […]

5 take-aways om UX-writing (och vad folk tycker om föreläsningen)

Wow! Under oktober har jag mött nära 500 människor på föreläsningsturnén “UX-writing räddar världen”. Först Göteborg, sedan Malmö, Stockholm och final i Jönköping.   Det har på många sätt varit superlärorikt, både för alla som kommit för att lyssna, och för mig. När jag frågat efteråt är dessa 5 de viktigaste lärdomarna som publiken tar […]

Gör det här när du läser, lyssnar och lär

Nu ska det handla om den absolut viktigaste grejen som du, jag och alla andra borde göra när vi läser, lyssnar och tittar på någonting där vi lär oss nya saker: Anteckna. Jag tar det igen: anteckna. Och anteckna det viktigaste. Varför ska jag anteckna? Det är enkelt att förklara varför du borde anteckna: det […]

Så skriver du salongsberusat och intelligent

Nu ska det handla om att skriva så att folk förstår. Att skriva så gör att läsaren uppfattar dig som intelligent.  Texten är ett utdrag ur nyhetsbrevet om copywriting, som jag – Mattias Åkerberg – skickar ut till över 1 200 kloka läsare varje månad. Det är gratis att prenumerera, och du kan signa upp på nyhetsbrevet […]

5 frågor till 3 av dina kunder [läsarfråga]

Nu kommer det att handla om att lyssna på sina kunder. Verkligen lyssna. Kalla det kundpsykologi, om du vill. Du får veta vilka frågor som är klokt att ställa till kunder (eller kunders kunder), när du intervjuar dem. Jag fick en fråga från en engagerad läsare (själv copywriter): Hej Mattias! Jag har lyssnat på dig […]

SEO för copywriters – 8 saker du behöver göra rätt

Är du copywriter? Då gör du klokt i att få kläm på det här med SEO. Det finns så mycket kul, spännande och viktigt att lära sig. Nu kör vi! Vad är SEO? (det här kan skumma förbi om du redan vet) SEO står för search engine optimization, alltså sökmotoroptimering. Det är själva arbetet som […]

Därför är ”Läs mer” och ”Klicka här” pruttdåliga länktexter

Länktexter är de ord som är länkade i en länk. Det kan handla om att läsa rapporten om svenska folkets internetvanor, att få reda på varför du blir pigg av kaffe, och få klarhet i vilken dag som andra världskriget slutade (inte den 7 maj). Att tänka på när du skriver länktexter Länktexten ska förklara vad […]

Skriv UX-writing varje dag (med den här gratis-kursen)

Du vet väl vad doktorn säger? “Utöva UX-writing varje dag”. Det är ett klokt råd att lyda, eftersom du undan för undan blir en fena på konsten att formulera koncisa ord för appar, webbar och digitala (röst)assistenter. Men hur gör man? 🤷‍♂️ Det bästa vore ju om någon kunde presentera en radda problem som du […]

Ge din läsare en anledning att läsa (säger Sam Leith)

För att bli duktig på att skriva behöver du ha tid för skri­vandet, och du behöver ha uthål­lighet. Det skriver Bodil Malm­sten i sin bok Så gör jag (2012). Dessutom, lägger hon till, måste du ha något att komma med. Vad du skriver är alltså viktigare än hur. Innehållet är viktigare än formen. Orden är […]

7 råd för att skriva bättre texter för webben

1. Börja med det viktigaste. Både på webben och på papper skumläser vi för att bedöma om texten ger svar på det vi önskar. Ge läsaren svar direkt! Fördjupningen kan komma senare. 2. Var relevant. Använd de ord som läsaren söker efter, både med blicken och på Google. ”Så byter du spolrulle på din grästrimmer” […]

21 böcker som marknadsförare och säljare läser i sommar

Få människor har utmanat mig som Johan Åberg. Han är den ödmjuke/oödmjuke bossen på Next State, gör podcasten “What’s in the water” ihop med Walter Naeslund, och har nu skrivit boken #MegaDeals med Christopher Engman. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Nu inför sommaren tipsar Johan på Linkedin om de böcker som han läser […]