Bloggen

Ge din läsare en anledning att läsa (säger Sam Leith)

För att bli duktig på att skriva behöver du ha tid för skri­vandet, och du behöver ha uthål­lighet. Det skriver Bodil Malm­sten i sin bok Så gör jag (2012). Dessutom, lägger hon till, måste du ha något att komma med. Vad du skriver är alltså viktigare än hur. Innehållet är viktigare än formen. Orden är […]

7 råd för att skriva bättre texter för webben

1. Börja med det viktigaste. Både på webben och på papper skumläser vi för att bedöma om texten ger svar på det vi önskar. Ge läsaren svar direkt! Fördjupningen kan komma senare. 2. Var relevant. Använd de ord som läsaren söker efter, både med blicken och på Google. ”Så byter du spolrulle på din grästrimmer” […]

21 böcker som marknadsförare och säljare läser i sommar

Få människor har utmanat mig som Johan Åberg. Han är den ödmjuke/oödmjuke bossen på Next State, gör podcasten “What’s in the water” ihop med Walter Naeslund, och har nu skrivit boken #MegaDeals med Christopher Engman. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Nu inför sommaren tipsar Johan på Linkedin om de böcker som han läser […]

Så skriver du ditt företags story (så att folk blir övertygade och inspirerade) [storytelling]

Som copywriter är jag superintresserad av copywriting, och copywriting är skrivande och försäljning i ett. Eftersom jag är intresserad av skrivande och försäljning är jag givetvis superintresserad av storytelling. Så nu kommer det att handla om företag som berättar stories. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Många pratar om storytelling, och hur varumärken kan […]

Är det här ens bra content? 🤷‍♂️ [content marketing]

Nu ska vi snacka om något som gränsar till copywriting: content marketing. Content marketing är att tänka ut, producera, sprida och mäta värdefullt och relevant innehåll på egna plattformar. Det är en strategisk metod för att bygga (= attrahera OCH behålla) en publik. På sikt ska metoden leda till att publiken blir kunder (eller köper mer); […]

Podcasts om copywriting – hela listan [2019]

Vad finns det för poddar om copywriting? Det finns massor. Somliga går “all in” på copywriting, medan många touchar ämnet i form av content marketing, email marketing, konverteringsoptimering, digital försäljning och marknadsförings-taktik. Här är en bauta-lista över podcasts som är fokuserade på copywriting. De är alla på engelska, och här är de presenterade utan rangordning […]

3 tips för bättre sälj-copy (och en podd om copywriting att hålla hårt i)

Jag har sagt det länge: “Det finns inga podcasts om copywriting.” Det är såklart inte sant. Det finns massor av podcasts om copywriting – här är en jättelista. Frågan är bara vilka som är värda att lyssna på (och vilka du kan skippa). Lejonparten av de podcasts om copywriting som finns är på engelska; de kommer […]

Så skriver du en textannons för Google Ads (som folk klickar på)

Alla, du också, vill hamna högst upp på Google. Ett sätt att ta sig till toppen är genom att skriva och köpa Google Ads (tidigare Google Adwords). Men du häver pengar i sjön om du inte har klart för dig HUR du bör skriva för att passa in OCH sticka ut. Här är råden du […]

5 måste-läsa-råd för att bli en bättre copywriter

1. Gå upp tidigt, redan vid 05.00, och gör tid i din kalender för att skriva. Låt ingen eller inget störa dig (stäng av alla notiser, ta bort sociala-medier-appar, och sätt mobilen i flygplansläge). Använd dig av pomodoro-tekniken; jobba fokuserat med en uppgift i 25 minuter, ta 5 minuters paus, jobba 25 minuter fokuserat, ta […]

Nudging – så använder sig copywriters av de bästa knepen

Nudging handlar om att ändra beteenden, att få folk att göra rätt, och något de inte redan gör. Det är ett ämne som intresserar många, och definitivt mig som copywriter. Jag har gått en heldagsutbildning i beteendedesign och nudging med Niklas Laninge och Arvid Janson. Läs det här om du vill bli klokare! Inlägget innehåller […]

Vad sjutton är copywriting?

Copywriting är skrivande + påverkan + försäljning. Det du skriver ska fånga läsarens intresse, tala till hennes känslor, påverka henne i en särskild riktning och få henne att vilja göra något. Copywriting är det enda skrivandet som har ett kommersiellt mål; det är “salesmanship in print”. Kort sagt ska copywriting leda till – eller åtminstone […]

Så skriver du produkttexter (om du vill sälja mycket mer)

Många e-handlare – kanske du också – brottas med samma problem: du har hundratals produkter som alla kräver en text som beskriver och säljer dem. Om du säljer andras varor är den enkla vägen att klipp-och-klistra in leverantörens texter, och hoppas på det bästa. Ännu bättre är att följa dessa 5 enkla råd för produkttexter, […]

Jozsef Piller: “Sälj med omtanke och kärlek” – så blir du en skrivande toppsäljare

Copywriting är försäljning parat med ett kreativt skrivande. På reklamskolorna talas det mycket om kreativitet och hantverket, och nästan aldrig om försäljning (tvärtom ses det som något fult). Det hela är mycket märkligt. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. De senaste 5-6 åren har jag lärt mig massor om att sälja. Jag har gått […]

Så skriver du som du snackar (och får MÅNGA fler att vilja läsa dina texter)

“Conversational writing” är gammalt som gatan. Ändå är det märkvärdigt få som skriver som de snackar, som hittat talets ton i sina texter. Du kan välja att bli en banbrytare! Jag har gått en mejlkurs i 10 steg hos Highbrow, skapad av Gay Merrill som är content writer från Toronto. Hon är jättevan att skriva […]

Bästa råden från nya nyhetsbrevet om copywriting (får du det?)

Jag har startat ett nyhetsbrev. Om copywriting. På svenska. Hittills har det blivit två nummer – ett i månaden – och lite över 500 kloka väljer redan att få det bland sina många andra mejl. Här är det gottigaste ur de brev som kommit nu: Ur det första brevet, som handlar om att g-ö-r-a tid […]

Premiär för nyhetsbrevet om UX-writing (så här tycker de första läsarna)

Jag, Mattias Åkerberg, startar nu ett nyhetsbrev om UX-writing. Det är på engelska, eftersom det är utmanande + att vi bara är 1,3 promille (!) på den här jorden som förstår svenska. Tanken är enkel: det skrivs mycket klokt om UX-writer-rollen, och världen behöver någon som sammanfattar det bästa ur allt detta kloka (så att […]

Så skriver du content – 3 bästa råden från experterna

Det här inlägget handlar om att skriva content marketing, och hur du bör tänka med H1-rubriker, nyckelord och länkar. Jag är en content writer (också) På mitt visitkort (om jag hade haft något) står det copywriter och UX-writer. Jag hade gott kunnat skriva dit ”content writer” också; de senaste åren har jag haft en lång […]

Så skriver du rubriker som får klick (hint: inte som Buzzfeed)

Det här inlägget handlar om att formulera rubriker som fångar intresset genom att skapa nyfikenhet, men att till varje pris undvika missvisande överdrifter. Medan boken Content marketing för alla mest skrapar på ytan om HUR du faktiskt skriver content gör Ann Handley ⬆️ en ordentligt djupdykning däri i sin bok Everybody Writes – Your Go-To […]

Jonas Söderström: ”Därför är många skribenter osäkra och pressade”

Skriver du för digitala medier, utan att vara så bra på det? Blir det inte så enkelt och ledigt som du önskar? Då kan du tacka Jonas Söderström. Jonas Söderström är senior UX-strateg på Inuse i Stockholm. Han är också föreläsare, författare och UX-writer. Nu är han aktuell med en bok om att skriva för […]

Två utbildningar i UX-writing som jag kommer att gå 2019

Länge har det varit skralt på utbilda-sig-till-UX-writer-fronten. Minst sagt. På marknadsföringsskolan SVC i Seattle (USA) har det funnits en utbildning i Writing for User Experience, men den har varit klassrumsbaserad och på kvällstid en dag i veckan i 5 veckor (tufft att pendla dit från Sverige …). Just nu är det Derek Hamilton, senior UX […]

De tre bästa nyhetsbreven om UX-writing (nummer 3 är mitt)

UX-writing-världen växer så att det knakar; fler folk skriver och pratar mer om hur viktigt/självklart det är att ha med en ord-och-innehålls-person redan tidigt i UX-processen. Nu börjar det också komma utbildningar i ämnet. Och folk skickar ut nyhetsbrev om UX-writing. Här är tre nyhetsbrev att hålla koll på (och prenumerera på såklartens). 1. UX […]

Vill du skriva för UX? 4 verktyg att ha koll på

UX-design-världen handlar om design: om designprocessen och designverktyg och designers (det går 100 av dem på varje UX-writer). Så för att jobba som koll-på-orden-hjälte i ett UX-design-team behöver du först få koll på de verktyg som används där varje dag: Sketch, Figma, Slack och Invision. Och en radda bonusar på slutet. Sketch Vi börjar med […]

Boken som ska få designers att skriva (jag vill läsa!)

Scott Kubie är min nya idol. Sättet han skriver på gör att jag bara MÅSTE läsa hans nya bok (även om jag inte är designer). Scott Kubie är författare till en sprillans nya e-bok: Writing for Designers. Han är själv designer, och också content strategist på innehållsmarknadsföringsbyrån Brain Traffic (där Kristina Halvorson är bossen, och […]

Mitt favoritprogram för UX-writing ihop med form i realtid

Det här kommer närmast att framstå som ett inlägg där jag vore köpt, men icke. Just nu är jag UX-writer i ett urkul göra-om-hela-webbplatsen-projekt för ett av Sveriges snabbast växande bolag. De gör ett omfattande och grundligt arbete med varumärkesbyrå, SEO-byrå och webbyrå. Många ska samsas och jobba ihop. Det går alldeles utmärkt. Och det […]

Den här boken om att skapa tid för det viktiga kanske du också borde läsa

I senaste nyhetsbrevet från Intercom (alltid intressant!) läser jag att Jake Knapp och John Zeratsky har skrivit ännu en bok. Jag har tidigare läst deras bok Sprint = mycket bra. Den handlar om hur designteam kan bygga och testa en prototyp på bara fem dagar. Snacka om fokuserat jobb! Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Deras […]

Så skriver du om-oss-texter som världen vill läsa

De flesta företag presenterar sig på totalt fel sätt; de uttrycker sig i text på sätt som ingen människa pratar, de pratar strunt och sumpar chansen att få läsaren att känna någonting alls. Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. Det är den bittra sanningen, och det är också språngbrädan i boken May I Have […]

De två bästa böckerna om konverteringsoptimering (och vad det är för något)

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus. I höst (2018) kommer jag att delta i en heldagsutbildning i konverteringsoptimering. Det är John Ekman och Elin Qvale Linde på Conversionista som håller i dagen, som kommer att ta upp: CRO & metoder Webbpsykologi Datadrivet arbete & optimering A/B-testing Copywriting & UX (som konverterar!) CRO står förresten för conversion rate […]

En oväntad vänlighet

Läs och berätta om du har råkat ut för någonting liknande (det har du säkert). En duggregnig tisdag i förra veckan, efter att ha-en-härlig-dag-kramat om vår son Elis på förskolan, for hela Rulla vagn AB på kick-off. Peppen! Hela företaget fick plats i en bil: Evelina, jag (som heter Mattias) och babybossen Ilse, som snart […]

Vad Dalai Lama lär oss i matkön på IKEA

I lördags klockan 12 ställde jag mig i kön till maten på IKEA Kållered. Det var jag inte ensam om. Kön ringlade sig lång. Och när jag skriver lång tänker du kanske ”okej, lång”, men tänk längre än så. Mycket längre. Mannen som just tagit platsen bakom mig frågade försiktigt: – Är det här kön […]

Där och då skriver vi som bäst

När jag skriver det här är klockan 05.25. Himlen är violett-babyblå och böljemolnen breder ut sig. Det är en fröjd att vara vaken (faktiskt!), och för mig har det blivit en vana att ta vara på morgonens första timmar för att skriva och jobba. Om en stund vaknar min son Elis och vill ha kramar, […]

Så skissar, skapar och shippar en UX-writer med ord (enligt Biz Sanford på Shopify)

Under sommaren (2018) bjussade Invision på inte ett, inte två, men FYRA webinarier om UX-writing i serien #DesignTalks. Först ut: Biz Sanford, content strategist på Shopify i Ottowa. Temat: Words and the design process. Här är de viktigaste lärdomarna, om du frågar mig: Designskisser utan ord är meningslösa. Punkt. Content är inte ”the icing on […]

Slösar du med tiden? Skriv effektivare med 3-3-3 och time-boxing

Du har garanterat hört att ”tid är pengar” och att ”tiden är din viktigaste tillgång”. Allt det där är sant. Som skribent – vare sig du är anställd eller frilans – gör du klokt i att lära dig bästa sättet att ta vara på de timmar du får varje dag. Med rätt tänk och teknik […]