Bloggen

”Vad är ditt matsalsbord?” – Per Lange bäst på Closers Only 2017

Tillsammans med Sara Ekberg, samarbetsansvarig på Rulla vagn, och 300 andra säljintresserade går jag på Closers Only – kallat landets hetaste event för säljare. Bland många kloka kunskaper och insikter lyser en stjärna starkare än alla: Per Lange. Här är mina key takeways från hans föreläsning och från dagen i stort. Vi börjar med avslutningen, […]

Veckans bok: Kunden har alltid fel! (Hasse Olsson)

Jag har läst Kunden har alltid fel – och andra sanningar som boostar din försäljning. Författaren heter Hasse Olsson. Vad handlar den om? Kunden har alltid fel är en föredömligt koncis och välskriven bok om att tänka nytt i sin roll som säljare (och på ett eller annat sätt är vi ju alla säljare). I boken […]

Design Matters 2017 – mina ”key takeaways” om UX-writing, att göra fel(meddelanden) och Kurt Vonneguts åtta skrivregler

Mina förväntningar var skyhöga – och Design Matters levererade verkligen! Under två fullspäckade dagar fick över 600 designers – i publiken, på scenen och i workshops – uppleva ett hällregn av inspiration och nya kunskaper om att utforma digitala användarupplevelser. Här är mina key take-aways från dessa sköna dagar på Docken i Nordhavn, Köpenhamn. Bubblande […]

Vad gör en UX-writer? (del 2)

Många ställer frågan: ”Vad gör en UX-writer?” Här kommer ett försök till svar. Läs också – Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1) – UX-writer – allt du behöver veta om den nya rollen för copywriters  – UX-writing enligt Google – bästa råden från Google I/O 2017 Låt oss lyssna in hur […]

Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1)

Hej världen! Möt en ny yrkesroll: UX-writer. Här lär du känna den digitala rollen för nutida copywriters – och får veta varför du bör bli eller anlita en UX-writer bums. Jag har arbetat som copywriter i över 10 år nu, de senaste 7 åren som frilans. I början av min ”karriär”, under hundåren på den […]

Därför är conversational copywriting det självklara digitala språket

Conversational copywriting är det nya copywriting. Det menar Nick Usborne, en erfaren copywriter som gärna förmedlar sin kunskap till andra frilansande skribenter. Jag har gått hans senaste kurs om just conversational copywriting på Udemy – och har verkligen börjat tänka till. Den här texten tar 3 minuter att läsa. Enjoy! Den självklara frågan först: Vad är conversational […]

Så får du tid att verkligen skriva – djupjobb vs ytjobb

En copywriter skriver. Men först gör en copywriter många kilo – ibland ton – av förarbete. En copywriter sitter i möten, pratar med folk och experter, tar reda på mycket, funderar, dividerar, samlar och sorterar. Allt handlar om samma grej: att förbereda sig inför själva skrivandet. Den här texten tar 2 minuter att läsa. Enjoy! […]

Nordic.design 2017 – genom ögonen på en blivande UX-writer

Premiärupplagan av Nordic.design samlade över 500 designers (och åtminstone en UX-writer in the making) på Nobelberget i Stockholm. Och det blev en överträffade-förväntningarna-succé; ett bombardemang av inspiration och nya kunskaper. Den här texten tar 4 minuter att läsa. Enjoy! De 15 föreläsarna höll hög klass – och hela alltet var lekfullt och schysst arrangerat med […]

Veckans bok: User Experience Revolution (Paul Boag)

Jag har läst User Experience Revolution av Paul Boag. Vad handlar den om? User Experience Revolution är en bok om att arbeta med kundens upplevelse. Den handlar om hur du får hela sitt företag att se och bemöta sina kunder på ett nytt sätt. Med tråkiga ord: att omdefiniera kundrelationen. Med roligare ord: att göra […]