Bloggen

Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1)

Hej världen! Möt en ny yrkesroll: UX-writer. Här lär du känna den digitala rollen för nutida copywriters – och får veta varför du bör bli eller anlita en UX-writer bums. Jag har arbetat som copywriter i över 10 år nu, de senaste 7 åren som frilans. I början av min ”karriär”, under hundåren på den […]

Därför är conversational copywriting det självklara digitala språket

Conversational copywriting är det nya copywriting. Det menar Nick Usborne, en erfaren copywriter som gärna förmedlar sin kunskap till andra frilansande skribenter. Jag har gått hans senaste kurs om just conversational copywriting på Udemy – och har verkligen börjat tänka till. Den här texten tar 3 minuter att läsa. Enjoy! Den självklara frågan först: Vad är conversational […]

Så får du tid att verkligen skriva – djupjobb vs ytjobb

En copywriter skriver. Men först gör en copywriter många kilo – ibland ton – av förarbete. En copywriter sitter i möten, pratar med folk och experter, tar reda på mycket, funderar, dividerar, samlar och sorterar. Allt handlar om samma grej: att förbereda sig inför själva skrivandet. Den här texten tar 2 minuter att läsa. Enjoy! […]

Nordic.design 2017 – genom ögonen på en blivande UX-writer

Premiärupplagan av Nordic.design samlade över 500 designers (och åtminstone en UX-writer in the making) på Nobelberget i Stockholm. Och det blev en överträffade-förväntningarna-succé; ett bombardemang av inspiration och nya kunskaper. Den här texten tar 4 minuter att läsa. Enjoy! De 15 föreläsarna höll hög klass – och hela alltet var lekfullt och schysst arrangerat med […]

Veckans bok: User Experience Revolution (Paul Boag)

Jag har läst User Experience Revolution av Paul Boag. Vad handlar den om? User Experience Revolution är en bok om att arbeta med kundens upplevelse. Den handlar om hur du får hela sitt företag att se och bemöta sina kunder på ett nytt sätt. Med tråkiga ord: att omdefiniera kundrelationen. Med roligare ord: att göra […]

Design Matters i Köpenhamn med kunskap från Spotify, Instagram och Netflix – kom dit!

Häpp! Den 27-28 september är det Design Matters i Köpenhamn. Det är en mötesplats och tvådagarskonferens som sammanför designers för att diskutera och lära mer om ”how to create changes in digital design and the way we interact with digital products”. Det låter ju superintressant! Därför har jag köpt biljett, bokat boende och planerat tre […]

Veckans bok: Don’t make me think – revisited (Steve Krug)

Jag har läst Don’t make me think – revisited av Steve Krug. Vad handlar den om? Don’t make me think (titeln – så bra!) handlar om usability – alltså om användarbarhet: hur enkelt eller svårt det är att förstå sig på och använda ett visst användargränssnitt för en app eller webbplats. Låter det trist? Steve […]

Så blir du en av de bästa säljarna – Mikael Arndt snackar försäljning i Mästaren

Copywriting handlar (ofta) om att skapa eller öka försäljning. Därför vill jag som copywriter självklart dag för dag lära mig mer om försäljning. Så nu kommer det att handla om att sälja. 💰💰💰 Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus och Storytel. På bussen in till jobbet lyssnar jag på Mästaren (i Storytel). Mästaren är en […]

Gå på Nordic.design i Stockholm för halva priset (vi ses där!)

Häpp! Nordic.design 2017 har redan varit. Och det var grymt! Här är min rapport från dagen – genom ögon på en blivande UX-writer. Gillar du digital design och UX? Vill du tanka på med inspiration och nya kunskaper – för halva priset? Jag också! Därför tänker jag gå på Nordic.design i Stockholm den 6 september. […]

Startsida, hemsida, webbplats – vad är vad?

”Startsidan är död”, ropar Martin Schori i sin bok Online Only (trafiken direkt till startsidan går ner ; istället hittar besökarna innehållet från sina flöden i sociala medier). ⬇️ ❔Men vad är en startsida, vad är en hemsida och vad är en webbplats? Jag kan inte hävda att jag funderar mycket på den frågan, men fick […]

Veckans bok: Online Only (Martin Schori)

Jag har läst Online Only av Martin Schori. Vad handlar den om? Online Only är en handbok i digital nyhetsjournalistik. Den förklarar nutida journalistiken som en process snarare än som en produkt; ”online är storyn aldrig färdig eller perfekt” utan bygger på samarbete och transparens. Schori öppnar boken med att ge en mycket hoppfull bild […]

”Sommar” med Fredrik Backman – låt varenda tonåring få höra

Jag lyssnar på Fredrik Backmans sommarprat med ett fånigt leende över hela ansiktet. Det här är så bra, så bra. Det är träffsäkert roligt – och sällsynt inspirerande. Och istället för att prata till de redan frälsta väljer Fredrik Backman klokt att viga hela sitt program åt att ge tips till unga människor som vill […]

Att formulera den nya tidens copywriter – så går arbetet

För några månader sedan berättade jag att om att följa ett nytt spår, om att försöka formulera den nya rollen för en modern copywriter. Till stor del handlar det om att förstå det digitala skrivandet. Och den närmaste allomfattande processen som kallas för UX (user experience). Att närma sig svaret på frågan ”Vad bör en […]

”Dom små små orden är svåra ord”

Så sjunger Kent. Och så är det. Det är de små, men ack så avgörande, orden som jag verkligen uppskattar, som gör mig glad. Som när Johanna Thydell och Jenny Jägerfeld väljer att kalla sin podcast för Superältarna. Eller när butiken Hilda Nilsson Ost i Göteborg väljer att vilja bli nådda på e-postadressen infost@hildanilssonost.se Det […]

Så skriver du sökmotoroptimerade texter

Under helgen har jag läst – det gick snabbt – boken Guldläge på nätet. Den handlar om sökmotoroptimering på ett grundläggande sätt, och är en utmärkt introduktion som är tydlig och exemplifierande. Författarna Magnus Bråth och Michael Wahlgren jobbar på Pineberry, som är en byrå för sökmotormarknadsföring i Stockholm. Boken lär mig mycket nytt, och […]

Följer ett nytt spår

Jag har jobbat som copywriter i tio år nu. Det är världens bästa jobb för mig, och jag kan inte tänka mig att göra någonting roligare hela dagarna. Men jag har kommit fram till att jag vill utvecklas, vill vidare, inom reklamskrivandet, förstår det mer och bättre. Jag umgås med tanken att skriva ytterligare en […]

Booksklubben #5 – februari 2014: Den store Gatsby

Vad tycker du om boken? Kommentera/recensera den längre ner. *** Den store Gatsby Författare F. Scott Fitzgerald År 1925 (på svenska 1928) Vad handlar boken om? Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han flyttar in i en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till […]

Booksklubben #4 – januari 2014: Den gamle och havet

Vad tycker du om boken? Kommentera/recensera den längre ner. *** Den gamle och havet Författare Ernest Hemingway År 1952 Vad handlar boken om? Den gamle fiskaren Santiago har inte haft någon tur med sitt fiske och har inte fångat någon fisk på flera månader. Han är emellertid övertygad om att hans otur är på väg att ta slut och ger […]

Booksklubben #3 – december 2013: Kärlek, vänskap, hat

Vad tycker du om boken? Kommentera/recensera den längre ner. *** Kärlek, vänskap, hat Författare Alice Munro År 2009 Nobelpriset i litteratur 2013 går till ”den samtida novellkonstens mästare”. Vad handlar boken om? I Alice Munros noveller är det kvinnorna som står i centrum. Berättelserna i Kärlek, vänskap, hathandlar om drömmar och ambitioner, om kärlek och otrohet, […]

Booksklubben #2 – november 2013: Röda rummet

Vad tycker du om boken? Kommentera/recensera den längre ner. *** Röda rummet Författare August Strindberg År 1879 Vad handlar boken om? Boken handlar om Arvid Falk, en ung man som strävar efter frihet och sanning – pengar och ära kommer i andra hand. Hans äldre bror, som däremot strävar efter motsatsen, blir mycket arg och skamsen när […]

Booksklubben #1 – oktober 2013: Madame Bovary

Vad tycker du om boken? Kommentera/recensera den längre ner. *** Madame Bovary Författare Gustave Flaubert År 1856 Vad handlar boken om? Emma är en ung, vacker kvinna som är fast i en småstad där drömmen om den stora kärleken, status och rikedom lett henne in i ett äktenskap som gör henne alltmer olycklig. I sökandet efter lycka […]

Den här bloggen är ingen blogg. Den är ett analogt månadsbrev.

Please copy me är ett analogt månadsbrev om reklam, skrivande och kreativitet. Det första numret* utkommer den 25 september, och landar i brevlådan hos alla som väljer att prenumerera på tre nummer för 129 kronor. Klicka här om du vill prenumerera (tar max en minut, och du betalar senare).  Please copy me var en blogg […]

Ta en kopp kaffe om du vill plugga reklam i Göteborg

I Göteborg finns en av landets bästa skolor för dig som vill bli copywriter eller art director. Skolan heter Yrkeshögskolan Göteborg (tidigare KY-Akademien), och varje år slåss över 200 talang- och hoppfulla om de 30 platserna på utbildningen Reklam & Marknadsföring. Nu på måndag, den 1 september, släpps antagningsproverna. Om du är nyfiken på utbildningen […]

Bloggen blir månadsbrev – slutet på resan, början på en ny

Ibland kan ett litet steg bakåt vara precis det som behövs för att föra utvecklingen framåt. – Carin Fredlund, journalist och varumärkesanalytiker, hyllar det analoga Please copy me-initiativet. Nya symbolen för Please copy me. Formgivare: Dahlbäck/Söderberg. Nu på fredag – den 31 augusti – blir det att säga hej då till den här bloggen. Men inte […]

Anders & Åsa gör nya logotypen för Please copy me

I samband med att Please copy me nu förvandlas från blogg till analogt månadsbrev har jag också bestämt att göra om logotypen. Eller göra om och göra om förresten; faktum är att det nu äntligen blir en riktig logotyp (den som har hängt sedan starten slängde jag ihop på en kvart). Åsa Dahlbäck och Anders […]

Att (nästan) nå sitt mål

Det här inlägget handlar lite om att springa, men mest om att tänka rätt. Och om att strunta i det där som folk kallar realistiskt. Det har väl svårligen gått dig som följer den här bloggen förbi att jag har blivit löpare (har skrivit om det här och här). I helgen sprang jag Midnattsloppet i […]

#5 – Språket är toppigt! Eller?

Okej att 2012 var ”det visuella året” med genombrott för tjänster som Instagram, Flickr och Pinterest; den digitala revolutionen har framför allt fått människor som sällan skrev att börja skriva. Men vad gör internet med vårt språk? Har det blivit bättre eller sämre? Här har du världens chans att – utifrån Tycket i #5 – säga vad […]

NK-annonsen som gör sitt jobb

Jag läser DN. Det är helg. Jag bläddrar, skummar – och får syn på en liten grön annons. Eller det är snarare den som får syn på mig; den liksom hoppar upp ur tidningen. Upp och shoppa, säger den. Nu öppnar NK Stockholm redan kl. 11.00 på söndagar. Välkommen. Sedan bläddrar jag vidare, och den […]

De bästa böckerna om branding

A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or company. It’s not what you say it is. It’s what THEY say it is. – Marty Neumeier Jag fick ett mejl, en fråga från en läsare som undrade: har du tips på bra böcker om branding/ varumärkesbyggande/-strategier?  Och det har jag (trots att just […]

Fatta din uppdragsgivare (eller säg upp dig)

Det största hotet mot den här branschen är – förutom alla möten som hindrar en från att tänka klart en enda tanke – när våra kunder låter sin internpolitik sätta agendan för vad som ska nå ut till målgruppen. Det är alldeles för vanligt, och förstör mycket av det som skulle kunna ha blivit riktigt bra reklam. – Niclas Carlsson, […]