Bloggen

Nu blir Please copy me ett analogt månadsbrev

Snart fyller den här bloggen sex år. Det firar jag genom att lägga ner den (åtminstone som blogg betraktad). Det har genom åren hunnit bli över 1 300 inlägg om konsten att skriva reklam. Det har varit ett sant nöje att få skriva dem. Sanningen att säga är det fortfarande lika roligt – om inte […]

Fredrik Wikingsson: ”Hitta en riktning”

Under mina tre semesterveckor har jag hört en hel del på poddcasten Värvet; du vet den där omtalade som Kristoffer Triumf programleder från sin hemmastudio i Vällingby. Längs tyska motorvägar, förbi skyhöga alptoppar och framför poolen på den umbriska landsbygden har jag lyssnat på hans timslånga samtal med Alex Schulman, Lotta Lundgren (det vet du redan), […]

Så skriver du en slogan som sätter sig

Vill du anlita en copywriter för att skriva din slogan? Anlita mig, Mattias Åkerberg, som har arbetat med att skriva säljande och effektiva texter i över tio år. Du når mig på mattias@pleasecopyme.se  Jag fick ett mejl från en läsare. Hon hade fått i uppdrag att skriva en tagline, och undrade helt enkelt: hur ska […]

Inspiration // Haruki Murakami och Markus Torgeby

Du som följer den här bloggen har nog lagt märke till att jag – under det senaste halvåret – har upptäckt det fantastiska i att springa. Jag kan numera stolt kalla mig för löpare. Men jag gör inga anspråk på att bli någon flåshurtig joggnörd; jag springer för att det gör mig lycklig, snabbare (och […]

Olika gör detsamma (om du frågar Lindström)

Sex olika komiker. I somras var jag på stand-up på Trädgårn tillsammans med Mattias och Caroline (och 1 700 till). Det var Badjävlar – och en sällsynt stark uppställning på-löpande-band-komiker (bara vita män dessutom): Björn Gustafsson, Peter Apelgren (bäst!), Magnus Betnér, Henrik Schyffert, Johan Rheborg. Och så Fredrik Lindström – mannen som gjort tågresan från […]

Värvet = smarta, långa snack om livet, reklam och medier

Efter att ha tipsat om Reklamradio.se känner jag att det närmast vore tjänstefel att inte också uppmärksamma ett annat poddradio-program, som utan tvivel förtjänar att bli just uppmärksammat. Så här: Idag har jag tagit en lång morgonpromenad, och när jag skriver det här sticker och pulserar det fortfarande sådär konstigt  i benen. Jag har gått längs […]

Så föds ett ord

Jag skriver ett mejl. Jag skriver fel. Eller snarare: jag stavar fel. Det händer då och då. Det är lite pinsamt. Med tanke på att jag är copywriter borde jag kunna det här med att skriva och stava. Och det kan jag ju – egentligen. Men ibland vill tankarna och fingrarna för mycket och för […]

Reklamradio für alle – hela sommaren

Poddradio har länge varit lite som att handla mat på nätet. När internet var ”nytt” skulle det där med att handla mat bli världens grej, en folksport. Men när hajpen lagt sig och svalnat av plockade några få utvalda upp bollen: Alex Schulman och Sigge Eklund till exempel. Eller Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (som […]

Lowe Brindfors och Erik Hamrén tackar för stolpe ut

”Det enda man kan vara riktigt säker på, när man får en ny kund, är att man en dag också kommer att förlora den”. – Jan Cederquist, copywriter (1936-2009) Kampen om IKEA-kontot – värt 360 miljoner reklamkronor – är över. Efter 16 år lämnar möbelvarujätten Forsman & Bodenfors (som under dessa år skapat barnsligt mycket bra reklam […]

Inspiration // Folk som läser

Foto: Ourit Ben-Haïm Att läsa är att resa, säger Akademibokhandeln. Och omvänt är att resa för många synonymt med att läsa; i tunnelbanan, på vagnen, på tåget, i bussen, på flyget – vi läser. Själv har jag ofta svårt att inte (diskret) snegla ner i andras böcker, för att bara i en mening få vara […]

En tanke om varför

Tänk om alla de uppdragsgivare som vet exakt precis vad de vill göra också skulle veta varför. Läs också Please copy me: Ärligt talat, vem bryr sig?

DDB Stockholm mejlprankar Berghs avgångsstudenter

Många reklambyråer är sorgligt dåliga på att öppna dörren för landets reklamstudenter, både för praktik och för jobb. Många sitter på ändan och väntar på att studenterna ska bända upp dörren. Men det finns undantag; smarta reklambyråer har insett att deras framtid just nu går i skolan – och att konkurrensen om de största talangerna […]

Kloka ord i Cannes

Cannes Lions är för kreativitetsbranschen vad Tandtemplet är för buddisten: heligt, kungligt och omhuldat av ceremonier (läs: seminarier). ”Alla” är där, men de flesta verkar ändå befinna sig på hemmaplan. Och den som försöker sig på att få grepp om allt som händer under veckan försöker sig på det omöjliga; över 34 000 inskickade bidrag […]

Tjenare, tjänare!

En copywriter är en tjänare. Det menar Jeff Goins, författare till boken You are a writer. En copywriter är osjälvisk – och skapar och skriver aldrig någonsin för sin egen skull. Hen löser problem, besvarar frågor och gör sin läsare en tjänst. Så: som copywriter, tänk vad kan jag ge? istället för vad kan jag […]

Inspiration // Born to run

Den här boken kommer förmodligen att förändra ditt liv. Eller åtminstone ditt sätt att tänka. Och att springa. Varför springer vi egentligen? I Born to run tar den amerikanske journalisten Christopher McDougall upp jakten på svaret – och hamnar i otillgängliga berg-och-dalgångar hos tarahumarafolket i norra Mexiko. Tarahumarerna, eller rarámuri  – som betyder  ”de snabba fötternas […]

Så gör du det korta kortare

Så ofta jag hinner, har lust och kommer ihåg det börjar jag mina dagar på jobbet (eller tar femton minuter på lunchen) med att titta på en random föreläsning på TED.com. Det bästa med föreläsningarna där – förutom att kvaliteten är skyhög – är att längden är superkort; för det mesta inte mer än 10-15 […]

Duke vet vad ett problem är

”A problem is a chance for you to do your best.” Jag hittar det där citatet, och tycker att det är så sant, så sant, så upplyftande. Det är tydligen Duke Ellington (1899-1974) som har sagt orden. Men jag har inte den blekaste om vem Duke Ellington är. Det visar sig att han är (eller rättare […]

Bonniers Konsthall – inte en turistattraktion för alla

Bonniers Konsthall och DDB Stockholm kör vidare på sitt modiga koncept Inte för alla. Och varför inte liksom; under det gångna året har deras exkluderande kampanjer blivit belönade i Eurobest, Guldägget, Guldnyckeln och Resumé-tävlingen Månadens kampanj. Nu kommer nästa utmaningen: att locka utländska turister till den moderna konsthallen, med budskapet om att ett besök där förmodligen […]

Tidsam och Fan Club uppmanar till att strunta i alltihop

Jag börjar fnissa inombords när jag ser den här annonsen. Bland de slicka klock-, vin- och fashionannonserna i Icon sticker den onekligen ut. I sin totala enkelhet är den befriande. Den känns oreklamig – i både ord och form. På Twitter och Facebook är reaktionerna dock blandade. Någon blir till och med  ”förbannad att en […]

Filip Nilsson lämnar F&B: "Det har varit en extrem resa"

Efter 24 år som copywriter och creative director väljer Filip Nilsson nu att lämna Forsman & Bodenfors. Det är en svensk reklamnyhet i klass med den om att Alex Bogusky hoppade av branschen för exakt två år sedan. Och många är överraskade (lite chockade till och med), medan andra klokt inser att det inte så konstigt […]

En annan resa för Volvo V40

Nu lanserar Volvo sin nya V40 – en bränslesnål femdörrars med panoramaglastak och digitala designinstrument. Forsman & Bodenfors använder print, webb och reklamfilm för att få dig och mig att vilja provköra (och såklart köpa) den till hösten. Här är texten i annonser och utomhusreklamen: Arbetsgruppen Reklambyrå: Forsman & Bodenfors Creative director: Filip Nilsson Copywriter: […]

Hemingways viktigaste skrivråd

Förmodligen menade Ernest Hemingway precis vad han skriver: skriv när du är full, ändra och ha dig när du är nykter. Och trots att du kanske inte behöver tolka det bokstavligt är rådet ett gott råd. När du skriver – var inte för ”smart”. Tänk inte för mycket, för logiskt. Låtsas åtminstone som om du […]

Le Bureau hyllar din lärare

Den här reklamkampanjen har gått mig förbi, men när jag nu upptäcker den blir jag varm i hjärtat. Med målet att locka fler att bli lärare (många unga tycker att yrket verkar enformigt och tråkigt) lanserade Skolverket och reklambyrån Le Bureau i oktober 2011 kampanjen För det vidare. I kampanjen hyllar svenska kändisar – Bill Skarsgård, Cissi Wallin, […]

McCann gör Max-annons som är för bra för inte tycka om

Under maj månad började McDonald’s att servera wraps på svenska restauranger. Nu kommer kontringen från konkurrenten Max och deras reklambyrå McCann (!) Stockholm: en Facebook-annons med budskapet om att de minsann också har ”wraps” (men framför allt Sveriges godaste hamburgare*). Texten: På Max fortsätter vi tro på det vi alltid har gjort. Saftigt svenskt nötkött […]

Anna Qvennerstedt: "Jag är en reklamkritisk jävel"

Att intervjua Anna Qvennerstedt, copywriter på Forsman & Bodenfors, verkar vara inne just nu; inom loppet av en vecka har både Resumé och Hall of Femmes frågat ut henne om karriären, könsfördelningen och Cannes Lions. I Hall of Femmes-intervjun ger Anna rådet att i sina texter försöka övertyga sig själv (fantastiskt råd!) – och föreslår ett […]

Inspiration // Moonrise Kingdom

Jag passade på att fylla 30, och firade med att ta helledigt. Tillsammans min Evelina blev det jordens skönaste dag med frukost på sängen, kaffe på stan, shopping på NK och långlunch på Clarion Hotel Post. På kvällen: räkfrossa, vin – och bio. Som jag har längtar efter att se en r-i-k-t-i-g-t bra film. Om […]

En liten annons för din annons

Hej. Om du jobbar på en byrå som söker copywriter*: sluta söka – och annonsera på Please copy me istället. Då når du många som vill jobba som copywriter, folk som är sugna på att byta chef – eller alla som känner någon som vore perfekt för just det där jobbet. Just nu finns ett schysst erbjudande […]

Den finaste bokhandeln i Paris (och tre till)

There are only two places in the world where we can live happy:  at home and in Paris. – Ernest Hemingway Owen Wilson och Shakespeare and Company i filmen Midnight in Paris. Det går inte en dag utan att jag intensivt längtar till Paris. Jag längtar till strosandet längs gatorna i Marais, till ett glas, […]

"En bra idé är som en borttappad nyckel"

Misströsta inte. En bra idé är som en borttappad nyckel. Den finns någonstans, det gäller bara att hitta den. Den kan mycket väl ligga på det sista stället du letar, men den finns. Så kämpa på. Det är likadant med karriären: om inte första jobbet är kul, så kanske nästa är det. Och om första uppdraget inte är utmanande, så […]

IQ uppmuntrar till smart drickande också i sommar

IQ – som har uppdraget att minska alkoholkonsumtionen i Sverige – har de senaste åren skämt bort oss med reklam som träffat rakt i hjärtat (som den här, den här och den här till exempel). Med anledning att det börjar närma sig sommar har reklambyrån Forsman & Bodenfors tagit fram ännu en annons, signerad Jacob […]

Papercut hyllar det vanliga

Vad kan vara bättre än en välskriven textannons? Inte mycket. Det skulle väl möjligen vara en välskriven annons som är verkligt schysst typograferad då. Som den här: Klicka på annonsen för att kunna läsa ordentligt. Det är Magnus Jakobsson – vem annars – som fortsätter att göra genomtänkt printreklam till ett signum för smalkulturbutiken Papercut. […]

Stefan & Krister äger hipsters

Filter skriver i sitt senaste nummer (#26) om hur buskiskungarna Stefan & Krister styr över betydligt större delar av underhållnings-Sverige än vad du anar. Ingressen är kort, men klibbig: ”Du trodde att du var för fin för Stefan och Krister. Du hade fel.” Det är med stort intresse jag läser det lååånga reportaget. Dels för […]

Konsten att vara dumdristig nog att försöka lära sig franska

Den här våren har jag lärt mig franska. Från grunden. Jag är aldrig tidigare läst ett ord. Däremot har jag under mina år i skolan försökt att lära mig engelska (såklart), tyska, spanska och latin (mest för att slippa matten – och samtidigt få gå i samma klass som tolv tjejer). Men aldrig franska. Inte […]