Bloggen

Gå på Nordic.design i Stockholm för halva priset (vi ses där!)

Häpp! Nordic.design 2017 har redan varit. Och det var grymt! Här är min rapport från dagen – genom ögon på en blivande UX-writer. Gillar du digital design och UX? Vill du tanka på med inspiration och nya kunskaper – för halva priset? Jag också! Därför tänker jag gå på Nordic.design i Stockholm den 6 september. […]

Startsida, hemsida, webbplats – vad är vad?

”Startsidan är död”, ropar Martin Schori i sin bok Online Only (trafiken direkt till startsidan går ner ; istället hittar besökarna innehållet från sina flöden i sociala medier). ⬇️ ❔Men vad är en startsida, vad är en hemsida och vad är en webbplats? Jag kan inte hävda att jag funderar mycket på den frågan, men fick […]

Veckans bok: Online Only (Martin Schori)

Jag har läst Online Only av Martin Schori. Vad handlar den om? Online Only är en handbok i digital nyhetsjournalistik. Den förklarar nutida journalistiken som en process snarare än som en produkt; ”online är storyn aldrig färdig eller perfekt” utan bygger på samarbete och transparens. Schori öppnar boken med att ge en mycket hoppfull bild […]

”Sommar” med Fredrik Backman – låt varenda tonåring få höra

Jag lyssnar på Fredrik Backmans sommarprat med ett fånigt leende över hela ansiktet. Det här är så bra, så bra. Det är träffsäkert roligt – och sällsynt inspirerande. Och istället för att prata till de redan frälsta väljer Fredrik Backman klokt att viga hela sitt program åt att ge tips till unga människor som vill […]

Att formulera den nya tidens copywriter – så går arbetet

För några månader sedan berättade jag att om att följa ett nytt spår, om att försöka formulera den nya rollen för en modern copywriter. Till stor del handlar det om att förstå det digitala skrivandet. Och den närmaste allomfattande processen som kallas för UX (user experience). Att närma sig svaret på frågan ”Vad bör en […]

”Dom små små orden är svåra ord”

Så sjunger Kent. Och så är det. Det är de små, men ack så avgörande, orden som jag verkligen uppskattar, som gör mig glad. Som när Johanna Thydell och Jenny Jägerfeld väljer att kalla sin podcast för Superältarna. Eller när butiken Hilda Nilsson Ost i Göteborg väljer att vilja bli nådda på e-postadressen infost@hildanilssonost.se Det […]

Så skriver du sökmotoroptimerade texter

Under helgen har jag läst – det gick snabbt – boken Guldläge på nätet. Den handlar om sökmotoroptimering på ett grundläggande sätt, och är en utmärkt introduktion som är tydlig och exemplifierande. Författarna Magnus Bråth och Michael Wahlgren jobbar på Pineberry, som är en byrå för sökmotormarknadsföring i Stockholm. Boken lär mig mycket nytt, och […]