Bloggen

Veckans bok: User Experience Revolution (Paul Boag)

Jag har läst User Experience Revolution av Paul Boag. Vad handlar den om? User Experience Revolution är en bok om att arbeta med kundens upplevelse. Den handlar om hur du får hela sitt företag att se och bemöta sina kunder på ett nytt sätt. Med tråkiga ord: att omdefiniera kundrelationen. Med roligare ord: att göra […]

Design Matters i Köpenhamn med kunskap från Spotify, Instagram och Netflix – kom dit!

Häpp! Den 27-28 september är det Design Matters i Köpenhamn. Det är en mötesplats och tvådagarskonferens som sammanför designers för att diskutera och lära mer om ”how to create changes in digital design and the way we interact with digital products”. Det låter ju superintressant! Därför har jag köpt biljett, bokat boende och planerat tre […]

Veckans bok: Don’t make me think – revisited (Steve Krug)

Jag har läst Don’t make me think – revisited av Steve Krug. Vad handlar den om? Don’t make me think (titeln – så bra!) handlar om usability – alltså om användarbarhet: hur enkelt eller svårt det är att förstå sig på och använda ett visst användargränssnitt för en app eller webbplats. Låter det trist? Steve […]

Så blir du en av de bästa säljarna – Mikael Arndt snackar försäljning i Mästaren

Copywriting handlar (ofta) om att skapa eller öka försäljning. Därför vill jag som copywriter självklart dag för dag lära mig mer om försäljning. Så nu kommer det att handla om att sälja. 💰💰💰 På bussen in till jobbet lyssnar jag på Mästaren (i Bookbeat). Mästaren är en utbildningsserie i ljudformat, uppdelad i 12 delar, där Mikael […]

Gå på Nordic.design i Stockholm för halva priset (vi ses där!)

Häpp! Nordic.design 2017 har redan varit. Och det var grymt! Här är min rapport från dagen – genom ögon på en blivande UX-writer. Gillar du digital design och UX? Vill du tanka på med inspiration och nya kunskaper – för halva priset? Jag också! Därför tänker jag gå på Nordic.design i Stockholm den 6 september. […]

Startsida, hemsida, webbplats – vad är vad?

”Startsidan är död”, ropar Martin Schori i sin bok Online Only (trafiken direkt till startsidan går ner ; istället hittar besökarna innehållet från sina flöden i sociala medier). ⬇️ ❔Men vad är en startsida, vad är en hemsida och vad är en webbplats? Jag kan inte hävda att jag funderar mycket på den frågan, men fick […]

Veckans bok: Online Only (Martin Schori)

Jag har läst Online Only av Martin Schori. Vad handlar den om? Online Only är en handbok i digital nyhetsjournalistik. Den förklarar nutida journalistiken som en process snarare än som en produkt; ”online är storyn aldrig färdig eller perfekt” utan bygger på samarbete och transparens. Schori öppnar boken med att ge en mycket hoppfull bild […]

”Sommar” med Fredrik Backman – låt varenda tonåring få höra

Jag lyssnar på Fredrik Backmans sommarprat med ett fånigt leende över hela ansiktet. Det här är så bra, så bra. Det är träffsäkert roligt – och sällsynt inspirerande. Och istället för att prata till de redan frälsta väljer Fredrik Backman klokt att viga hela sitt program åt att ge tips till unga människor som vill […]