Bloggen

Papercut hyllar det vanliga

Vad kan vara bättre än en välskriven textannons? Inte mycket. Det skulle väl möjligen vara en välskriven annons som är verkligt schysst typograferad då. Som den här: Klicka på annonsen för att kunna läsa ordentligt. Det är Magnus Jakobsson – vem annars – som fortsätter att göra genomtänkt printreklam till ett signum för smalkulturbutiken Papercut. […]

Stefan & Krister äger hipsters

Filter skriver i sitt senaste nummer (#26) om hur buskiskungarna Stefan & Krister styr över betydligt större delar av underhållnings-Sverige än vad du anar. Ingressen är kort, men klibbig: ”Du trodde att du var för fin för Stefan och Krister. Du hade fel.” Det är med stort intresse jag läser det lååånga reportaget. Dels för […]

Konsten att vara dumdristig nog att försöka lära sig franska

Den här våren har jag lärt mig franska. Från grunden. Jag är aldrig tidigare läst ett ord. Däremot har jag under mina år i skolan försökt att lära mig engelska (såklart), tyska, spanska och latin (mest för att slippa matten – och samtidigt få gå i samma klass som tolv tjejer). Men aldrig franska. Inte […]

Uppmuntra en reklamare idag

Illustration: Daniel Vaccino. <– skicklig tecknare (trots att han är copywriter) I den här branschen är vi alldeles för duktiga på att klanka ner på varandra. Att såga andra jäms med fotknölarna har blivit vår paradgren, som gör branschmediernas kommentarsfält till en sorglig läsning. På detta tjänar ingen. Alla är vi förlorare. Vi kan bättre. […]

Spritmuseum öppnar mellan vrak och bergochdalbana

Klicka för större bild (öppnas i nytt fönster). Idag öppnar Spritmuseum i Stockholm. Det är gamla Vin & Sprithistoriska Museet som har ordnat nytt läge (på Djurgården), ny byggnad och ny grafisk identitet. Stockholm Design Lab och Lars Forsberg har fått i uppdrag att nå ut med nyheten. I en printkampanj med annonser i Dagens […]

Hjärtats triumf över förnuftet (ur nya boken Fame to claim)

Per Robert Öhlin tillhör en av branschens mest produktiva. Förutom att vara varumärkeskonsult, kommunikationsstrateg och copywriter är han lärare, föreläsare, bloggare och författare. Efter de inspirerande böcker Fuck Logic och Den mentala orgasmen kommer hans nya bok om stora berättelser och hjältestrategier: Fame to claim. Med start nu – och fram till den 25 juni – […]

Ibland behövs bara ett ord

Annonser med bara ett ord brukar få mig att osäkra min revolver. Det är allt som oftast en ”smidig lösning” när kommer till att göra knastertorr business-to-business-reklam. En bild – och ett ord. Gärna ett rätt tomt ord också. Som kvalitet. Eller kompetens. Eller målmedveten (gärna då med en bild på en boll som går […]

DM-magasinet om att övertyga – inte övertala – med ord

Det senaste numret (1/12) av Postens tidning DM-magasinet handlar att vad som får oss människor att köpa. Bland annat hittar du där en artikel om att sälja med ord, där Magnus Widgren, vd på Friends & Tactics, och jag ger vår syn på saken. Här är ett utdrag: Som copywriter får man ofta uppdraget att […]

Nyord, könsord, säljord och utan ord på Språkforum

Nu på onsdag – den 23 maj klockan 9-16 – är det Språkforum i Stockholm. Det är Språktidningen som satt samman en inspirerande heldag med åtta föreläsningar för dig som arbetar med språk. I år kommer det att handla om dialekter, berättande och lönsamt språk. Platsen är Hotel Rival vid Mariatorget. Bland talarna finns Bodil Malmsten, […]

Inspiration // Ai Weiwei

”Creativity is the power to reject the past, to change the status quo, and to seek new potential.” – Ai Weiwei Ai Weiwei är en lika fascinerande som omtalad konstnär. Kines. Mäktig bloggare. Aktivist i kampen för yttrandefrihet. I juni 2011 arresterad i 81 dagar, därefter frigiven, men förbjuden att resa från Peking och att […]

Amerikansk "hyllning" till Paris

Bland alla böcker som finns, vill jag just nu helst läsa den här: En copywriter som skriver en bok om Paris? Klart jag vill (läs: måste) läsa den. Det är Rosecrans Baldwin som i Paris, I Love You but You’re Bringing Me Down berättar om hur han – trots noll erfarenhet och noll franska – […]

Paris, Paris, Paris, Göteborg

Tillbaka. Efter tre magnifika månader – de utan tvekan bästa i mitt liv – i ett Paris med vårkänslor upp över öronen är jag nu åter i Sverige. Det har varit en välbehövlig paus från ekorrhjulet, från sammasammasamma, från risken att fastna i ett sammanhang och i ett mönster. Tillsammans med min Evelina bar det […]

Paus på bloggen – men massor att läsa:

Nu trycker jag paus-knappen för den här bloggen, och åker tillsammans med min Evelina till Paris för att ta reda på exakt när våren kommer dit. Det lär bli riktigt härliga månader. Jag har skrivit den här bloggen i över 2 000 dagar nu. Det har varit en makalös resa. Sedan det där första inlägget […]

Les Binet: "Allt du vet är fel"

Att först ta reda på vad folk vill ha är en grundregel inom framgångsrik försäljning. Men när det kommer till produktutveckling och reklam är det ibland en dålig idé att fråga. Varför? Jo, helt enkelt för att folk inte alltid vet vad de vill ha. Det förstod Henry Ford (1863-1947) när han sa: ”If I’d […]

Anna Qvennerstedt: "Jag hatar och älskar mitt jobb”

Den här intervjun med Anna Qvennerstedt är hämtad ur boken Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam. Där möter du också Magnus Jakobsson, Petrus Kukulski, Martin Marklund och Niclas Carlsson. Boken finns hos Bokus, Adlibris, CDON och Papercut. Den finns dessutom i utvalda butiker hos Akademibokhandeln och på Press Stop Götgatan i Stockholm. […]

Inspiration // Kelli Anderson

This world is full of order, that doesn’t necessarily deserves our respect. The moment we realize this, is the moment we become creative people. So mess things up.” – Kelli Anderson Livet blir mycket roligare om du möter det fascinerad, förundrad och nyfiken. Det har jag alltid trott. Därför blir jag svårbeskrivligt glad när jag […]

48 timmar kan förändra allt – anmälan öppen nu.

48h är Sveriges största reklamtävling för och av studenter, och avgörs i Stockholm 22-24 mars. Det är en jättechans för blivande reklammakare från hela landet att mötas och knyta kontakter med varandra såväl som med branschen. Under två intensiva och roliga dygn har du möjlighet att visa vad du går för. I varje team finns […]

Måndagsfilmen: Lemonade

Måndag. Dagen då folk börjar på nytt jobb, bestämmer sig för att ”nä, nu är det f*n dags att söka nytt” – eller får reda på att ”du, jag är ledsen, men du får nog se dig om efter ett annat”. Om just det – att få kicken – handlar dokumentären Lemonade. Eller på utrikiska […]

Bonniers Konsthall halverar priset om du är en(sam)

På tisdag är det Alla hjärtans dag. Du vet den där dagen – den enda på året – då det bara är män i blomsterbutikerna. Och du vet vilken blomma som de köper. Lite romantiskt, visst, men mest pliktskyldigt. Och på restaurangerna: tvåbord efter tvåbord. Det är en dag för de som är två. Men inte för […]

Vår i Paris – paus för bloggen

”There are only two places in the world where we can live happy: at home and in Paris.” – Ernest Hemingway Såhär skoj är det: Tillsammans med min Evelina kommer jag snart att flytta till Paris. Det ska bli makalöst härligt (och häftigt!). Vi åker dit för att lära oss franska – men i första […]

Anteckningar från tredje våningen

Illustration: Anna Pettersson. Klicka för större bild. Det är mycket nu. Det är fullsmockat i hjärnan och på att-göra-listan. Det är jobb och föreläsningar och bloggande (som alltid i den takt jag hinner). Det är mycket – och jag gillar verkligen det. Jag tycker om att ha fullt upp. Inte gärna för fullt upp – […]

Anna Romson: ”Gift dig inte med en copywriter från Bromma”

De senaste veckorna har inneburit turné. Tillsammans med Nille Svensson, Kjell Dahlin, Fredrik FM Marcus och Anna Romson har jag kryssat mellan Malmö, Göteborg och Stockholm, och skapat föreläsningsserien Creative Day. Det har varit förbaskat roligt att föreläsa, träffa nya människor, få utmanande frågor – och lyssna på de andra föreläsarna. En av dem: Anna Romson. […]

Botemedlet mot särskrivningar

Många i det här landet lider av särskrivningar. Men de värsta förbrytarna är hopplöst aningslösa om vad de utsätter sin omgivning för. Tack gode Gunnar att hjälpen är här. Nu finns botemedlet mot det dummaste av alla dumma språkfel. Det kan vi nämligen tacka Gunnar Hård af Segerstad för. Han är frilanscopywriter i Göteborg, och […]

Remix-föreläsning lockade 250 till Clarion Hotel Post (tack!)

”Egentligen vågar jag inte det här. Men det struntar jag i.” Det var tänkt att bli en rätt liten grej. En öppen föreläsning på hemmaplan bara, för den som ville komma och lyssna. Om det kommer 100 pers, tänkte jag, då är det en succé. Men när jag på måndagskvällen höll en timslång föreläsning i […]

9 skrivråd som gör din text lätt att läsa

Råden är hämtade ur boken Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam (Mattias Åkerberg och Christer Wiklander). Illustrationen är Mattias Lundin pappa till. 1. Använd ett enkelt språk Den som läser kommer garanterat överge din text om den är 1) ointressant, 2) krånglig eller 3) både ointressant och krånglig. Förmedla ett intressant innehåll […]

Allt inför Post ikväll

Ikväll är du inbjuden till en inspirerande afton på Göteborgs mest spännande hotell. Intresset för kvällen har vida överträffat mina förväntningar, och just nu har 328 (!) personer tackat ja på Facebook-eventet. Av säkerhetsskäl är maxantalet 250 personer – så kom i god tid. När det är fullt är det fullt. Varmt välkommen! Kvällen i […]

Måste man verkligen?

Många vill jobba med reklam. Men inte lika många kommer in på utbildningarna. Finns det en annan väg in i branschen? Måste man verkligen gå på reklamskola för att bli copywriter? I Facebook-gruppen Jag läser Please copy me diskuterar vi just nu den frågan. Här följer ett urval av de kloka svaren: Magnus Engström, copywriter och […]

Här är vinnaren i WeSkins-utlottningen (och en bonus)

WeSkins gör personliga skins som skyddar dina bärbara teknikprylar mot repor. Tillsammans med Please copy me har de anordnat en utlottning. Och intresset har varit stort; ni är många som har tävlat och hoppats. Nu är tävlingen avgjord. Grattis till Olle Edin, som vinner ett personligt skin (värde 149 kronor). Men! Du som tävlat, men […]

En heldag för nya idéer, tankar, kunskap och inspiration

Är det trögt att komma igång efter lata dagar och generösa nyårslöften? Kanske kan den här heldagen i Stockholm (3/2), Göteborg (1/2) och Malmö (27/1) sätta fart i rätt riktning. Tanken med Creative Day är att ge kunskap och inspiration till dig som jobbar med att skriva, formge eller publicera – inhouse eller på reklambyrå. Dagens […]

The Copy Book – nu uppdaterad

”Jag har en bok hemma, Mattias, som du bara måste läsa”, sa han. ”Okej”, sa jag, och nästa dag kånkade han den stora boken till byrån, och lade den med stor försiktighet på mitt skrivbord. The Copy Book, stod det i snirklig stil, och jag fattade att betoningen skulle ligga på the. The Copy Book. […]

Ord som ser konstiga ut

Har du tänkt på det, att många ord ser konstiga ut när man tittar länge på dem? De upphör liksom att vara ord, och blir bara konstiga (ofta fula) ordbilder. Och så finns de vissa ord som ser konstiga ut direkt. Jag kom att tänka på spaoas (läst i Amelia), hårel (sett på Åhléns) och lössnö […]

II

Har du tänkt på hur sällan vi hör tystnad, hur ofta vi fånigt jagar digital bekräftelse, kollar mejlen, statusuppdaterar, kollar mejlen – och hur sällan vi gör precis ingenting? Det har jag, och känner allt oftare ett behov av att bryta med allt under en kortare eller längre tid. Amitay Tweeto har också tänkt på […]