Bloggen

Det nya bekanta

Här följer en filosofisk betraktelse över människans dubbelhet. Det kraftfullaste ordet som existerar i reklam, det är ordet nytt. Inget annat ord kan på samma sätt fånga vår uppmärksamhet och vårt intresse. Nytt. Det nya, det ännu inte kända, det lockar oss. Ofta tänker vi att det måste vara bättre än det onya, men så […]

30/1. Mingel och föreläsning. Hotel Post. Öppet för alla. Kul.

Det senaste året har jag föreläst i många vackra svenska städer – Stockholm, Kalmar, Falun, Karlstad, Malmö, Trollhättan och Jönköping för att nämna några – men sällan i Göteborg. Det är lite synd. Jag gillar ju den här stan, och människorna här. Så jag bestämde mig för att ordna en kväll med mingel och föreläsning […]

Ulrika Good om att som nittonårig flicksnärta med kontaktlinser bli copywriter

Ulrika Good, copywriter på CP+B Europe, skriver på sin blogg om den långsamma vägen till att bli copywriter. Genom kaffekokande, kameraslaveri och 84-sidiga produktkataloger. Redan 14 år ung hade hon drömyrket klart för sig: Efter att ha intervjuat folk inom reklambranschen fick jag reda på att för att ha förutsättningar att bli en bra copywriter […]

Inspiration // Jeff Harris

Jeff Harris bor i Toronto, där han jobbar som fotograf. Han har tagit ett fotografi på sig själv varje dag sedan 1999. Ibland har han lämnat kameran till någon annan. Hans galleri börjar nu närma sig 5 000 bilder. I motsats till andra självporträttare (som Noah Kalina till exempel) är Harris’ fotografier både nyskapande och dokumentära. […]

Nu kan du se PressPausePlay (eller se den igen)

Den svenskproducerade dokumentären PressPausePlay hade premiär på SXSW 2011, i Göteborg några veckor senare (tack ADA!) och på SVT under sommaren. Nu finns den på webben också, och du kan välja att se den precis närsomhelst. Den är 80 minuter, och är en alldeles perfekt film för varenda reklambyrå eller reklamskola att kolla på. På […]

Rory Sutherland till Sverige i februari

Rory Sutherland är en av reklamvärldens skarpaste hjärnor. Han har arbetat inom Ogilvy Group UK sedan 1985, började som juniorcopywriter, och är idag Vice Chairman. Han har gjort bejublade föreläsningar på TED.com, och rankas av The Guardian som en av medievärldens mest inflytelserika. I februari föreläser han på DR-Akademien, som Posten anordnar i Stockholm, Göteborg […]

Lär andra. Lek på jobbet. Inspirera dig själv.

Bloggen Creative Something har samlat nio smarta tips för hur du får ut mer kreativitet ur kroppen. Och de är inga revolutionerande nyheter; vi har hört dem förut. Ändå fortsätter vi att göra ungefär som vi alltid har gjort – och förväntar oss ändå att skapa någonting kreativt. Läs råden – ett i taget – […]

Här är världens femton bästa copywriters (tre är svenskar)

Ett nytt år innebär som ofta en summering av det gångna. I reklamens värld finns Big Won, som håller koll på vem som vinner vad – och nu presenterar topplistornas topplistor. Man har kommit fram till att BBDO New York är världens mest belönade reklambyrå under 2011, tvåa är AlmapBBDO Sao Paulo, och trea hamnar Y&R Dubai (Forsman […]

Petrus och Martin om portfolio: "Gör egna grejer."

Hej Petrus Kukulski och Martin Marklund, copywriters på Honesty. Hur tycker ni att man som copywriter bör utforma sin portfolio? Martin: När jag efter Berghs sökte mitt första jobb visade jag inga reklamgrejer som jag hade gjort på skolan. Istället hade jag med mig mina egna filmmanus som jag hade suttit och skrivit för olika […]

Människor // Helli Shahidi

Helli Shahidi, 28, vill bli copywriter. Vi tar en cappucino och snackar om hur sjutton man gör för att få jobbet. Det är årets första riktiga arbetsdag, och det har precis börjat snöa i Göteborg. Och trots att det hunnit bli 2012 är det fortfarande sorgligt ovanligt med utlandsfödda svenskar som jobbar med reklam. Det […]

Inspiration // Banksy

Banksy är vår tids största konstnär. Hans konstverk är smarta, befriande olagliga – och har dessutom ett underliggande budskap. Det han skapar är mil intressantare än det mesta som hänger på gallerier och museer. Om du som vill se mer borde du kolla in dokumentären Exit Through the Gift Shop (se början på filmen här).

Tävla och vinn ett personligt skin från WeSkins

Det är lätt hänt att få en repa på mobilen, paddan eller din bärbara dator. Därför är det viktigt att använda skydd. Det har svenska WeSkins förstått, och har låtit lokala konstnärer, illustratörer och serietecknare designa en hel kollektion med skins. Du kan välja bland dem – eller själv designa ditt personliga skydd. Nu lottar WeSkins […]

Inspiration // Little Printer

Little Printer är precis vad det låter som: en liten skrivare. Den skriver ut nyheter från The Guardian, rss-flöden och uppdateringar från Twitter och Facebook. Jag vet inte exakt vad jag skulle ha den till, men jag vet att jag vill ha en. Kanske är det det fysiska, det verkliga, det konkreta som är grejen. […]

Icon inspirerar – och hyllar okritiskt inspiratörerna

Det här inlägget skrev jag i mellandagarna. Nu känns det klart. Julen är en fantastisk högtid. Man får en massa god mat, hinner umgås med de människor som betyder mest för en – och har dessutom tid att slappa, utöva frågesport och läsa tidskrifter från pärm till pärm. Så har jag gjort med Icon, ett […]

Inspiration // Yayoi Kusama

Yayoi Kusama (född 1929) är japansk konstnär och skulptör. Hon älskar att skapa prickar i sina verk. Och de verk hon skapar, de är fantastiska. Hennes Gleaming Lights of the Souls (bilden nedan) ingår i den permanenta utställningen på Louisiana. Och nyligen skapade Yayoi, tillsammans med tusentals barn, ett rum pepprat med färgglada klisterprickar på […]

"People with passion can change the world for the better"

“The world has lost a visionary. And there may be no greater tribute to Steve’s success than the fact that much of the world learned of his passing on a device he invented.” – Barack Obama Steve Jobs död den 5 oktober innebar det gångna årets kanske mest uppmärksammade nyhet. Och det finns förstås anledning […]

Slumpa fram ditt löfte för året

Jag lovar ingenting / det är det enda jag kan hålla. – Lars Winnerbäck, Om tiden vill ifatt Ryktet om att 2011 är slut, och att det numera är år 2012 – det stämmer. Och nyårslöftet, det har du också missat? Lugn och fin: BBDO Denmark gör det lite enklare för dig med sin löftesgenerator. […]

IQ och Forsman önskar gott nytt år med pizzaguide

I dag är det nyårsdagen för de flesta oss av oss, men för landets alla pizzerior är det julafton. Ingen annan dag på året äter vi svenskar så mycket pizza som idag. Det vet de flesta, och det vet IQ som häromåret gjorde den här annonsen. Reklambyrå är Forsman & Bodenfors. Copyn Rubrik: God morgon! […]

Nicklas Karlsson: "Branschens erkännande är det viktigaste"

Nicklas Karlsson, creative director på Lowe Brindfors, är pappa till ICA-Jerry, Judit & Judit och Telenors Entreprenören Sören. Efter den uppskattade statusradsintervjun valde jag att ställa 20 frågor på 20 minuter i samband med bokeventet på Press Stop Götgatan i Stockholm den 16 december. Här är frågorna och svaren: 20.00 Vem i Ica-filmerna är du […]

Människor // David Stiernholm

Det här är David Stiernholm. Han är 40 år och Sveriges enda struktör. Vi mötte varandra första gången för två år sedan, då vi tillsammans bidrog till att sätta världsrekord i idéer. ”Jag heter David, och jag är struktör”, presenterade han sig. Och den där titeln är ju en konversationskaka i sig. Den ger en […]

Att stava rätt är inte lätt (värkligen inte!)

Att kunna stava är en bra grej för den som vill bli (eller är) copywriter. Att missa – eller blanda ihop – bokstäver får trovärdigheten att sjunka. Ett stavfel kan kosta dig jobbet; enligt Eniro föll 40 procent av de sökande till tjänsten som sökspecialist bort på grund av att de hade svårt att stava. […]

Fredrik Sachs: "Vad hände med Keelskinfooler?"

För vem är det egentligen vi skapar reklam? För varandra i branschen? Och hur ofta för vi egentligen konsumentens talan i styrelserummen? Fredrik Sachs, account director på reklambyrån Peacock, har tröttnat på att branschen levererar lösnäsor istället för resultat och substans. Här är hans osande krönika: Upp med händerna nu, ni som har läst boken […]

Nu är sista chansen att köpa boken innan jul

Det är dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan. Det är bråda dagar som förhoppningsvis leder till belöning i form av lata dagar med klappar, spel, tv och överdådiga julbord. Och till dig som ännu våndas över julklapparna – till dig själv eller till andra – kommer här ett tips: Boken […]

Irriterande bra annonser om livets vändningar

Riktigt bra reklam orsakar svår avundsjuka, frustation och irritation bland branschkollegorna. Varför kom inte jag på det där? Så tycker jag verkligen att det är med de här annonserna för Swiss Life, som säljer pensions- och livsförsäkringar. Reklambyrån Spillmann/Felser/Leo Burnett vann nyligen ett välförtjänt guld i Epica d’Or Press. När det enkla gifter sig med […]

Owe Wikström: "Bryt vanans makt"

Owe Wikström är en klok man, präst, professor och författare. För snart tio år sedan läste jag hans Långsamhetens lov – en bok om vårt förhållningssätt till tid, stress och effektivitet. I samma veva slukade jag Ögonblickets tyranni (Thomas Hylland Eriksen) och Tio tankar om tid (Bodil Jönsson). De senaste veckorna har Dagens Nyheter publicerat […]

Vad reklam har gemensamt med sex

Erfarenheten har lärt mig detta: två saker i livet blir sämre av att analyseras – sex och reklam. Om det känns bra, är det bra. Det räcker så. Björn Rietz, creative director på Media Markt, om att bedöma vad som är ”klassisk bra reklam” Har han rätt?

Smart drag, Samsung.

Reklam är som schack. Det handlar om att hitta en strategi som ger konkurrenterna ett lite sämre utgångsläge. Och om man heter Samsung och har en konkurrent som heter Iphone, då tycker jag att det här är ett smart drag: Jag tror inte att Samsung med den här reklamfilmen hoppas omvända de redan Apple-frälsta. De […]

Jörgen Kjellgren frågar ut Mattias Åkerberg

Det här är en Facebook-chatt-intervju som Jörgen Kjellgren har gjort med han den där Mattias Åkerberg. Jag är artist, och får aldrig nog av mig själv. Mattias Åkerberg däremot, verkar aldrig få nog av andra. Det är intressant, tycker jag. Och lite konstigt. Jag blev tvungen att prata med honom, helt enkelt. Chatta alltså. J: Du har drivit […]

Hur tacklar du pucklarna?

Smart annons för Jeep. Juryn i Cannes Lions gillade den också. Idag har varit en kameldag. Utan förvarning har den rackaren uppenbarat sig mest överallt – i språket, i mjölkform och i plast. På förskolan där min bedårande systerdotter hade luciafirande lekte vi med kameler i rött och grönt och gult och blått. Men det […]

Bokbonanza och Niclas Carlsson-intervju på Götgatan

Press Stop Götgatan i Stockholm är en ovanligt välsorterad tidskriftsbutik. Men de säljer också utvalda böcker, och bland dem hittar du numera Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam. Det är kul, och allt som är kul förtjänar en liten fest. Därför blir det bok- och tidskriftsmingel i butiken den 15 december. Jag kommer […]

När reklamen överdriver (eller underdriver)

Bästa sättet att lyckas är att överdriva. – Oscar Wilde Det här med att göra någonting jättebautastort eller pytteminilitet, det må vara reklamens simplaste knep. Men det upphör liksom aldrig att underhålla. Som här i en annons för en riktigt stor kaffe på McDonald’s. Reklambyrån heter DDB Helsinki. Eller som i den här. Weru. Soundproof windows. […]

Laddade pistoler-snacket sammanfattat i citatform

Häromveckan ordnade ADA och Please copy me ett snack om ordets makt. Över 120 personer (tack alla!) kom till Laddade pistoler på Rubinen i Göteborg för att lyssna till panelens tankar och erfarenheter om att sälja, provocera och förändra med ord. Jag (Mattias Åkerberg) ledde snacket, som också kom att handla om hur man hanterar […]

Lunchaihop två av dina vänner på Linkedin

Lunchen är en himla bra grej för den som gillar mat och människor. När jag började jobba i reklambranschen upptäckte jag snart det roliga i att ta vara på lunchen, att få tid att äta med mina närmaste vänner – men också att träffa andra. Lunch är ett oslagbart intro – avslappnat och tidsbegränsat. Du […]

Benetton uppmanar till ohat

Benetton säljer kläder. Men i sin reklam säljer de alltid idén om människors lika värde. De tar strid mot tortyr, diskriminering, fattigdom och orättvisor. I sin senaste kampanj uppmanar de oss att sluta hata varandra – och hitta anledningar att börja älska. Med det fantastiska verbet unhate som slagord, och stortavlor och reklamfilmer som vapen […]

"Skriv som om du vore full, nykter"

Neil French säger sig komma på sina bästa idéer i sällskap med en flaska rött. Efter att ha tömt den stupar han i säng, och skriver dagen-efter en annons – alltid för hand – utifrån den idé som har överlevt ruset och natten. Lite likadant tänker Olle Nordell. Hans bästa skrivtips: Tricket är att skriva […]