Bloggen

Den här bloggen är ingen blogg. Den är ett analogt månadsbrev.

Please copy me är ett analogt månadsbrev om reklam, skrivande och kreativitet. Det första numret* utkommer den 25 september, och landar i brevlådan hos alla som väljer att prenumerera på tre nummer för 129 kronor. Klicka här om du vill prenumerera (tar max en minut, och du betalar senare).  Please copy me var en blogg […]

Ta en kopp kaffe om du vill plugga reklam i Göteborg

I Göteborg finns en av landets bästa skolor för dig som vill bli copywriter eller art director. Skolan heter Yrkeshögskolan Göteborg (tidigare KY-Akademien), och varje år slåss över 200 talang- och hoppfulla om de 30 platserna på utbildningen Reklam & Marknadsföring. Nu på måndag, den 1 september, släpps antagningsproverna. Om du är nyfiken på utbildningen […]

Bloggen blir månadsbrev – slutet på resan, början på en ny

Ibland kan ett litet steg bakåt vara precis det som behövs för att föra utvecklingen framåt. – Carin Fredlund, journalist och varumärkesanalytiker, hyllar det analoga Please copy me-initiativet. Nya symbolen för Please copy me. Formgivare: Dahlbäck/Söderberg. Nu på fredag – den 31 augusti – blir det att säga hej då till den här bloggen. Men inte […]

Anders & Åsa gör nya logotypen för Please copy me

I samband med att Please copy me nu förvandlas från blogg till analogt månadsbrev har jag också bestämt att göra om logotypen. Eller göra om och göra om förresten; faktum är att det nu äntligen blir en riktig logotyp (den som har hängt sedan starten slängde jag ihop på en kvart). Åsa Dahlbäck och Anders […]

Att (nästan) nå sitt mål

Det här inlägget handlar lite om att springa, men mest om att tänka rätt. Och om att strunta i det där som folk kallar realistiskt. Det har väl svårligen gått dig som följer den här bloggen förbi att jag har blivit löpare (har skrivit om det här och här). I helgen sprang jag Midnattsloppet i […]

#5 – Språket är toppigt! Eller?

Okej att 2012 var ”det visuella året” med genombrott för tjänster som Instagram, Flickr och Pinterest; den digitala revolutionen har framför allt fått människor som sällan skrev att börja skriva. Men vad gör internet med vårt språk? Har det blivit bättre eller sämre? Här har du världens chans att – utifrån Tycket i #5 – säga vad […]

NK-annonsen som gör sitt jobb

Jag läser DN. Det är helg. Jag bläddrar, skummar – och får syn på en liten grön annons. Eller det är snarare den som får syn på mig; den liksom hoppar upp ur tidningen. Upp och shoppa, säger den. Nu öppnar NK Stockholm redan kl. 11.00 på söndagar. Välkommen. Sedan bläddrar jag vidare, och den […]

De bästa böckerna om branding

A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or company. It’s not what you say it is. It’s what THEY say it is. – Marty Neumeier Jag fick ett mejl, en fråga från en läsare som undrade: har du tips på bra böcker om branding/ varumärkesbyggande/-strategier?  Och det har jag (trots att just […]

Fatta din uppdragsgivare (eller säg upp dig)

Det största hotet mot den här branschen är – förutom alla möten som hindrar en från att tänka klart en enda tanke – när våra kunder låter sin internpolitik sätta agendan för vad som ska nå ut till målgruppen. Det är alldeles för vanligt, och förstör mycket av det som skulle kunna ha blivit riktigt bra reklam. – Niclas Carlsson, […]

En paus/flykt från skärmen

Varje gång jag är i Stockholm hamnar jag på Papercut. Så var det nu i helgen också. Jag vandrar omkring där i timmar, så känns det, trots att butiken mäter max 30 kvadrat. Jag känner, klämmer, bläddrar, läser, lägger ner, tar upp, lägger ner. Efter en stund får jag svår beslutsångest. Och istället för att dra […]