Vägar till copywriteryrket

 Kapitel 1 ur boken Sälj det med ord.

Vägar till copywriteryrket

Den amerikanske reklammannen Jerry Della Femina anser att reklam är det roligaste man kan göra med kläderna på. Dessutom hävdar han bestämt att bra reklam får människor att skratta eller gråta. Om båda dessa påståenden är sanna är det inte förvånande att många vill jobba med att tänka, skriva och skapa reklam.

Outgrundliga vägar

Men hur gör man egentligen för att bli copywriter? En bra fråga som inte med enkelhet låter sig besvaras. Det klokaste är möjligen att fråga de omkring 1 500 svenskar som idag har copywriter som yrke. Men du lär upptäcka att vägarna dit är nästan lika många. Ett fåtal tar raka vägen till reklamskolan, blir handplockade av en raketbyrå och vinner världens alla reklampriser innan de hunnit fylla 25. Men för de flesta ser vägen helt annorlunda ut. Några är färdiga civilingenjörer, somliga har gått halva läkarlinjen, andra har hunnit jobba som städare, mentalskötare, telefonförsäljare, begravningsentreprenörer eller tagit vägen via receptionen in i branschen. En del har läst ett decennium på högskola eller universitet och spetsat med ytterligare utbildningar för att få jobbet.

Jan Cederquist (1936–2009) hade inte skrivit en enda reklamtext när han var 37. Han utbildade sig till pilot i USA, extraknäckte på en radiostation och blev en av Sveriges främsta reklamskribenter. Sören Blanking ( 1936 – ) tog aldrig studenten. Istället började han som journalist på Östgötabladet i Vadstena och blev senare TT :s yngste riksdagsreporter. I början av 1960-talet blev han nyfiken på att skriva reklam … Det finns med andra ord inte bara en väg som leder till copywriteryrket. Du måste hitta din.

Vad säger magen?

Ibland får man höra att livets skola är den bästa för den som vill bli copywriter . Det låter vackert, men är inte riktigt sant. Det säkraste sättet att bli copywriter är att gå på reklamskola. Allra säkrast är om du gått på Berghs. Där finns en eltidsutbildning på två år för blivande art directors och copywriters. Skolan erbjuder även terminslånga kvälls- och distanskurser i konsten att skriva reklam. Beckmans designhögskola, Forsbergs skola och Yrkeshögskolan Göteborg är också breda vägar in i branschen. Men de är långt ifrån de enda. Så innan du väljer din väg: jämför utbildningar, fråga folk i branschen – och lita på din magkänsla. Olika utbildningar passar olika människor.

Fatta folk!

Utbildning är aldrig fel. Det är inte längre ovanligt att copywriters – förutom reklam – också har läst psykologi, ekonomi, litteraturvetenskap, beteendevetenskap, idéhistoria, journalistik, språk eller marknadsföring på högskolenivå. Allt detta är ämnen som ger den allmänbildning och breddkunskap som är väsentlig för jobbet. Och eftersom reklam till stor del handlar om att förstå mänskliga drivkrafter kan
studier inom just antropologi och beteendevetenskap vara användbara. Ju mer du vet och förstår om målgruppen, uppdragsgivaren och produkten, desto bättre kommer du att klara av dina uppgifter som copywriter.

Gör det svårt för dig

Det svåra är att få in den berömda foten. Många får jobb genom att först praktisera – som en del i utbildningen eller på eget initiativ. Andra visar upp sina jobb – skarpa eller fiktiva – och får den vägen anställning eller uppdrag. Väl inne i branschen byter många copywriters uppdragsgivare med ett par års mellanrum, och kontakter och rekommendationer leder ofta till nästa jobb . Och nästa, och nästa.

Olle Nordell, frilansande copywriter och tidigare creative director på ANR BBDO, menar att ”man gör det svårt för sig när man inte gått Berghs”. Men tillägger: ”Jag gillar svårt”. Hans råd till nyutexaminerade kreatörer är tydligt:

Ös på. Hitta på fler kampanjer, koncept, digitala händelser värda att prata om. Gör dig enkel att säga ja till. Ha en spridbar mapp, var smittsam, maximera allas anledning att googla dig.

 

”UX Writing is a lot like the body’s central nervous system: when it’s doing its job well, everything else runs smoothly, everything feels right, and everyone looks good.”
Samantha Bilodeau, UX-writer, Flip Script Media (Quebec)
”UX writing should meld with your product, and go unnoticed.”
Ben Barone-Nugent, Facebook