Reklamköparna

I Please copy me #13 möter du reklamköparna Katarina, Johan och Martina. Här är exempel på kampanjer som de har haft modet att beställa och köpa. Hatten av.

Sydsvenskan och The Fan Club

Lansering av Sydsvenskan i iPad. En helt ny produkt, som innebär nya sätt att interagera med nyheterna. Du kommer – kort och gott – närmare med Sydsvenskan i din iPad. För kampanjen vann The Fan Club och Sydsvenskan Guldägget i Tidningsannonsering 2011. Appen hade 5 000 nerladdningar redan första månaden. 80 procent i huvudmålgruppen hade lagt märke till annonserna.  

Apoteket och Forsman & Bodenfors

Varannan svensk har något slags magproblem. Apoteket kan hjälpa många att må bättre. Men få vill prata om sina problem. Därför skapade man Magtestet, där det är möjligt att gå in och ställa en självdiagnos – och hitta produkter som hjälper. Stommen i kampanjen var en rad reklamfilmer som visar verksamheten från insidan. Resultatet? Hela 140 000 människor gjorde Magtestet på Apotekets webbplats. Och Apoteket ökade sin försäljning av magprodukter med 83 procent.

Lufthansa och DDB Stockholm

Under hösten 2013 genomför Lufthansa och DDB Stockholm kampanjen Are you Klaus-Heidi? Syftet är att få (ännu) fler svenskar att upptäcka Berlin – och välja Lufthansa som flygbolag för att ta sig dit. Kampanjen är en tävling, där alla svenskar som officiellt byter förnamn till Klaus-Heidi har chansen att vinna ett år i Berlin med allt betalt – lägenhet, resa, cykel, språkkurs och sightseeing. När tävlingen nyligen stängde hade 38 (!) svenskar bytt namn. Kolla in kampanjsajten på www.klaus-heidi.se  

”Ibland kan ett litet steg bakåt vara precis det som behövs för att föra utvecklingen framåt.”
Carin Fredlund, journalist och varumärkesanalytiker, hyllar det analoga Please copy me-initiativet