UX-writer? Lär dig mer om SEO, Figma och A/B-testning!

Mattias Åkerberg leder steg 2 i utbildningsprogrammet i UX-writing. Ansök idag!

Ta dina UX-writing-skills till nästa nivå – ansök till steg 2 i ”UX-writing på svenska” (100 procent online)!

“UX-writing på svenska” steg 2 är en heldigital online-utbildning för dig som är UX-writer, copywriters eller kommunikatörer och absolut vill:

  • Fördjupa dina kunskaper om UX-writing
  • Jobba effektivt i Figma ihop med designers och utvecklare
  • Förstå hur du med klok SEO-taktik hamnar högt på Google
  • Få dina besökare att bli kunder (det kallar konverteringsoptimering)
  • A/B-testa vilka ordval som bäst “går hem” hos din läsare

Detta ingår: SEO, konverteringsoptimering, A/B-testning och UX-writing i Figma

Programmet pågår mellan den 20 oktober och 17 december 2020. I 4 block lär du dig:

  • UX-writing i Figma
  • SEO för UX-writers och copywriters
  • Konverteringsoptimering
  • A/B-testning (med eget experiment)

Varje block pågår i 2 veckor, och inleds med en matig föreläsning (4 timmar) följd av ett uppdrag som du får feedback på i grupp (3 timmar vid 4 tillfällen). Du får uppdaterade kunskaper, jobbar hands-on och får i feedback veta vad du och andra har gjort rätt och kan förbättra.

UX-writing på svenska - Andreas Gref, Michael Wahlgren, Johan Lindqvist SEO Figma AB-test

Dina experter: Michael Wahlgren (Pineberry), Andreas Gref (Conversionista) och Johan Lindqvist (Postnord)

Mattias Åkerberg leder steg-2-programmet. Han är UX-writer och copywriter med 15 års erfarenhet på egna reklambyrån Please copy me. I programmet möter du landets bästa utbildare inom SEO, konverteringsoptimering och designarbete i Figma. Dina experter är:

Michael Wahlgren, grundare av Pineberry, som är Sveriges ledande byrå inom sökmotormarknadsföring (alltså både SEO och annonsering/sponsrade länkar). Michael leder Sökpodden, och är författare till böckerna Guldläge på nätet och Bygg en pengamaskin.

Andreas Gref, Head of A/B testing på Conversionista, som ökar konverteringen hos kunder som ICA, Lifesum, Skandia och Mathem, genom att “använda sig av faktiska data istället för gissningar”. Andreas har djup kunskap om interaktionsdesign, och kan rubbet om att genomföra och analysera experiment i form av A/B-tester.

Johan Lindqvist, UX-designer på Montis UX, är just nu UX Design Lead på PostNord. Johan kan Figma utan och innan, är van att utbilda och leda workshops inom Design Sprint, Scrum och Design thinking.

Verktyg i utbildning i UX-writingNya kunskaper, eget projekt och massa feedback

Under 9 veckor blir du en del av en mindre klass (8-10 personer) som ses för föreläsningar, arbete med eget projekt och gruppfeedback i ett digitalt klassrum. Allt sker där och då – ingenting är förinspelat eller sådant som du bara läser i text. Utbildningen är 100 procent digital. Vi använder oss av Zoom, Dropbox Paper, Slack och jobbar i Figma.

Verktyg-SEO-konverteringsoptimering-utbildning-UX-writing

Bland programmen och verktygen inom SEO och konverteringsoptimering samt A/B-testning som Michael, Andreas och Johan går igenom finns Ahrefs, Sökordsplaneraren, Screaming Frog, Google Optimize, Hotjar och Google Analytics. Och så Figma, såklart.

Utbildning i UX-writing på svenska Mattias Åkerberg
Lena, Alexandra, Vendela, Robert, Per, Hampus, Jocke, Jonas, Björn, Magnus, Rickard och Anna gick ”UX-writing på svenska steg 1” april-maj 2020. Mattias Åkerberg, i sonens fluga, leder programmet.
Det bästa med utbildningen är tempot. Allt känns avslappnat, och utmanande. Ödmjuk och fantastisk lärare dessutom.
– Jonas Kaiser, UX-writer och content manager, Systembolaget (om steg 1)

👇 Fakta om steg 2 i UX-writing på svenska

Digitala lektionstimmar: 16 timmar (plus 4 video-tillfällen med feedback i grupp á 3 timmar). Alla lektioner är föreläsningar ”där och då” med Mattias och föreläsarna, med föreläsningar, övningar och världens chans att ställa frågor och ha en dialog.
Egna studietimmar:
 6-8 timmar per vecka. Du behöver sätta av egen tid mellan varje föreläsning och feedback-tillfälle. Inga grupparbeten – du jobbar med ett skarpt projekt som är hör till ditt jobb.
Intro-träff och start:
Utbildningen inleds med en digital intro-träff torsdagen den 15 oktober klockan 09.30, och börjar på allvar tisdagen den 20 oktober klockan 13.00-17.30.
Utbildningsdatum:
Föreläsningar med övningar och diskussion: 20 oktober, 3 november, 13 november och 26 november klockan 13.00-17.30 (med 30 minuters paus).
Feedback-datum: Feedback i grupp med diskussioner: 6 november, 13 november, 27 november och 11 december klockan 09.00-12.00 eller 13.00-16.00

Examen: 17 december 2020! 🎓🎉
Plats: digitalt klassrum (Zoom) med föreläsningar 100 procent online och live ”där och då”, med världens chans att ställa frågor och diskutera
Utbildningsledare: 
Mattias Åkerberg, UX-writer och copywriter, Please copy me
Föreläsare: Michael Wahlgren (Pineberry), Andreas Gref (Conversionista) och Johan Lindqvist (Montis UX)

Föreläsningarna får 9 av 10 i betyg från tidigare deltagare 🙏🏻
Frågan i SurveyMonkey löd: ”Hur givande var dagens föreläsning?“ (för steg 1)

Storytel, Handelsbanken, Vi Media, SPP och Systembolaget i UX-writing på svenska

🤟 Vem är det helrätt för?

De 30 kloka som under 2020 har gått steg 1 i ”UX-writing på svenska” är UX-writers, copywriters, content managers, kommunikatörer, journalister och UX-designers från företag som Storytel, ATG, Handelsbanken, Systembolaget, SPP, Falkenbergs kommun, Poolkungen, Learnways och Vi Media.

Tidigare/nuvarande deltagare i ”UX-writing på svenska” jobbar inhouse, som anställda eller frilans/egenföretagare och konsulter. Bland företag vars medarbetare går utbildningsprogrammet är många tech-bolag, digitala byråer, reklambyråer, webb-byråer, utbildningsföretag och kommuner.

De vanligast förekommande branscherna är media, bank/finans, pension, entreprenörskap, kommun och tech.

Vrålkul, lekfullt, inspirerande.
Konkret, coachande, riktigt viktigt.
Interaktivt, inlyssnande, kärnfullt.
Lärorikt, produktivt, effektivt.
Genomtänkt, utvecklande, åh-fanism-rikt.
Röster från tidigare deltagare i utbildningsprogrammet (steg 1)

🤟 Feedback i grupp – hur går det till?

Under varje block (4 till antal) i programmet får du feedback i grupp från Mattias och den föreläsare som ansvarar för blocket. 3 video-sessions (Zoom) som är 45 minuter per gång. Tillsammans går vi igenom dina resonemang, dina frågor och hur du löst uppdraget. Du får feedback på just ditt projekt, och blir utmanad i dina tankar, och coachad på din väg vidare i arbetet. Du lär dig också massor av att se andras jobb, höra deras resonemang och ta del av feedbacken de får. Win för alla!

En lärorik upptäcktsresa om det stora i de små orden.
– Karin Marks, frilansande UX-writer och copywriter, Jönköping (om steg 1)

💛 Vad kostar steg 2?

34 900 kronor exklusive moms

Du behöver inte ha gått steg 1 för att ansöka till steg 2 (däremot har steg-1-deltagare förtur till de begränsade antalet platser som finns). Inga förkunskaper krävs – du lär dig allt du behöver kunna!

🤗 Söka och tacka ja – hur går det till?

  1. Du ansöker till utbildningsprogrammet genom att fylla i formuläret och skicka in. Du visar då att du verkligen vill gå programmet, men anmälan är inte bindande.
  2. Du får veta om du har fått en plats inom 3-5 dagar efter att du har ansökt. Mattias tar kontakt med dig för mer detaljerad information och svarar på dina frågor.
  3. Du bestämmer dig för att tacka ja till din plats. Först då är din anmälan bindande, och du får en faktura (som du, eller din arbetsgivare, har 45 dagar på sig att betala).

🤔 Har du frågor?

Skicka ett mejl till Mattias Åkerberg på mattias@pleasecopyme.se så får du svar.

Vill du ansöka? Fyll i formuläret bums!

Ta steg 2 – ansök om din plats idag!

Ansök till steg 2 UX-writing på svenska (start oktober 2020)

    I samband med att du tackar ja får du en faktura för hela kostnaden för utbildningsprogrammet. Programmet börjar tisdagen den 20 oktober 2020. Anmälan är bindande, men kan överlåtas till annan person inom samma företag/organisation.