Utbilda dig i UX-writing på svenska (hösten 2020)

Mattias Åkerberg leder Sveriges första och enda digitala utbildningsprogram i UX-writing. Ansök nu!

Bemästra UX-writing på 6 veckor – ansök till Sveriges första utbildningsprogram (100 procent online)!

Hej! Nu är det hög tid att ansöka till ”UX-writing på svenska”, ett utbildningsprogram med Mattias Åkerberg som föreläsare och coach. Nästa klass startar den 10 september 2020, och antalet platser i programmet är begränsat (2 platser kvar nu).

Är det för dig? Ansök direkt genom att fylla i formuläret.

 

Mattias Åkerberg föreläser om UX-writing på GRO36 i Jönköping

 

Mattias Åkerberg, UX-writer och copywriter på Please copy me, leder programmet. De senaste 10 åren har Mattias lärt över 25 000 människor att skriva för webbar och appar genom sina föreläsningar, onlinekurser, poddar och boken Sälj det med ord.

Verktyg i utbildning i UX-writingNya kunskaper, eget projekt och massa feedback

Under 6 veckor blir du en del av en mindre klass (10-14 personer) som ses för lektioner, arbete med eget projekt och feedback i ett digitalt klassrum. Allt sker där och då – ingenting är förinspelat eller sådant som du bara läser i text. Utbildningen är 100 procent digital. Vi använder oss av Zoom, Dropbox Paper, Slack och jobbar i Figma.

Utbildning i UX-writing på svenska Mattias Åkerberg
Lena, Alexandra, Vendela, Robert, Per, Hampus, Jocke, Jonas, Björn, Magnus, Rickard och Anna gick utbildningsprogrammet april-maj 2020. Mattias Åkerberg, i sonens fluga, leder programmet.

 

Tillsammans tar vi ett jättegrepp om att skriva för appar och webbar. Vi ses en gång i veckan för en längre föreläsning (2,5 timmar) med diskussioner och övningar. Du kommer att jobba med den app eller webb som du arbetar med varje dag, och får under programmet personlig feedback från Mattias Åkerberg vid 3 tillfällen (45 minuter per tillfälle).

Lär dig mikrocopy, research och voice-and-tone

Du kommer att jobba dig svettig med många av de delar som är mikrocopy, däribland call-to-action-knappar, formulär, instruktionstexter, felmeddelanden och bekräftelsemeddelanden. Vi lägger grunden genom att göra smart ord-research och skapa en voice-and-tone-guide för ditt projekt/varumärke.

UX-writing-på-svenska-mikrocopy-Figma
Det bästa med utbildningen är tempot. Allt känns avslappnat, och utmanande. Ödmjuk och fantastisk lärare dessutom.
– Jonas Kaiser, UX-writer och content manager, Systembolaget

När börjar nästa klass i programmet?

Nästa klass börjar torsdagen den 10 september klockan 14.30. Klassen har sedan tät kontakt (föreläsning varje vecka) och återkommande feedback fram till examen den 15 oktober 2020.

En lärorik upptäcktsresa om det stora i de små orden.
– Karin Marks, frilansande UX-writer och copywriter, Jönköping

I ”UX-writing på svenska 2020” kommer du att …

  • förstå mekanismerna bakom UX-writing
  • göra smart research för dina ordval
  • skapa en voice-and-tone-guide
  • skriva mikrocopy som får folk att göra rätt
  • jobba med form och ord ihop

👇 Fakta om utbildnings-programmet

Digitala lektionstimmar: 15 timmar (plus 3 video-sessions med personlig feedback á 45 minuter). Alla lektioner är föreläsningar ”där och då” med Mattias, med föreläsningar, övningar och världens chans att ställa frågor och ha en dialog.
Egna studietimmar:
 6-8 timmar per vecka. Du behöver sätta av egen tid fredag-tisdag/onsdag. Inga grupparbeten – du gör ditt jobb.
Utbildningsdatum:
 torsdagar med start 10 september 2020 (därefter 17/9, 24/9, 1/10, 8/10 samt 15/10).
Lektionstider:
 torsdagar 14.30-17.00 (hela klassen) samt personlig feedback 45 minuter under tisdagar och onsdagar med start den 22 september.
Plats: digitalt klassrum (Zoom) med föreläsningar 100 procent online och live ”där och då”, med världens chans att ställa frågor och diskutera
Lärare: 
Mattias Åkerberg, UX-writer och copywriter, Please copy me

Föreläsningarna får 9 av 10 i betyg från tidigare deltagare 🙏🏻
Frågan i SurveyMonkey löd: ”Hur givande var dagens föreläsning?“

Storytel, Handelsbanken, Vi Media, SPP och Systembolaget i UX-writing på svenska

🤟 Vem är det helrätt för?

  • Det här utbildningsprogrammet är för dig som jobbar eller vill jobba med appar, webbar eller digitala skärmar. Du ser att UX-writing spelar en avgörande roll.
  • Du vill bli bättre på att skriva mikrocopy i många former.
  • Du vill jobba eller jobbar med UX, och har kanske redan ett eller flera UX-projekt på ditt bord, som du vill och kan utveckla under programmet. Du måste inte ha jobbat med UX-writing tidigare. Allt du behöver är en hunger att lära dig massor på kort tid.

🤟 Vilka går/har gått?

De 21 som har gått programmet under första halvåret 2020 är …

  • UX-writers
  • copywriters
  • content managers
  • kommunikatörer
  • journalister
  • UX-designers …

… på företag som …

  • Storytel
  • Handelsbanken
  • Systembolaget
  • SPP
  • Falkenbergs kommun
  • Poolkungen
  • Learnways
  • Vi Media

Tidigare/nuvarande deltagare i ”UX-writing på svenska” jobbar inhouse, som anställda eller frilans/egenföretagare och konsulter. Bland företag vars medarbetare går utbildningsprogrammet är många tech-bolag, digitala byråer, reklambyråer, webb-byråer, utbildningsföretag och kommuner.

De vanligast förekommande branscherna är media, bank/finans, pension, entreprenörskap, kommun och tech.

Det här utbildningsprogrammet är steg 1 i en serie utbildningar i UX-writing på svenska. Steg 2 startar den 22 oktober 2020.

Vrålkul, lekfullt, inspirerande.
Konkret, coachande, riktigt viktigt.
Interaktivt, inlyssnande, kärnfullt.
Lärorikt, produktivt, effektivt.
Genomtänkt, utvecklande, åh-fanism-rikt.
Röster från tidigare deltagare i utbildningsprogrammet

🤟 Personlig feedback – hur går det till?

Under programmet får du personlig feedback från Mattias Åkerberg, i 3 video-sessions (Zoom) som är 45 minuter per gång. Tillsammans går vi igenom dina resonemang, dina frågor och dina ordval. Du får feedback på just ditt projekt, och blir utmanad i dina tankar, och coachad på din väg vidare i arbetet.

💛 Vad kostar det att vara med?

29 900 kronor exklusive moms

Förutom föreläsningar och indivuell feedback ingår också 3 fysiska böcker: 🎀 Writing is Designing, 🦋 Microcopy – The Complete Guide, och 🥕 Just Enough Research. Böckerna kommer med posten till dig i god tid före utbildningsstarten. Du får också e-boken “UX-writing räddar världen”, skriven av Mattias Åkerberg (2019).

🤗 Söka och tacka ja – hur går det till?

  1. Du ansöker till utbildningsprogrammet genom att fylla i formuläret och skicka in. Du visar då att du verkligen vill gå programmet, men anmälan är inte bindande.
  2. Du får veta om du har fått en plats inom 1-3 dagar efter att du har ansökt. Mattias tar kontakt med dig för mer detaljerad information och svarar på dina frågor.
  3. Du bestämmer dig för att tacka ja till din plats. Först då är din anmälan bindande, och du får en faktura (som du, eller din arbetsgivare, har 30 dagar på sig att betala).

🤔 Har du frågor?

Skicka ett mejl till Mattias Åkerberg på mattias@pleasecopyme.se så får du svar.

Ta första steget – ansök om din plats!

Ansök till UX-writing på svenska (start september 2020)

    I samband med att du tackar ja får du en faktura för hela kostnaden för utbildningsprogrammet. Programmet börjar torsdagen den 10 september 2020. Anmälan är bindande, men kan överlåtas till annan person inom samma företag/organisation.