Vägar till copywriteryrket

Bästa utbildningarna för copywriters (2017/2018)

Funderar du på att utbilda dig till copywriter? Fundera icke mer. Att lära sig mer om copywriting är – enligt Jerry Della Femina – det roligaste du kan göra med kläderna på. Men var finns den bästa utbildningen i att tänka ut kreativa idéer och skriva reklam? Här finns de bästa skolorna, utbildningarna och kurserna för dig som är blivande copywriter. Samtliga utbildningar finns i Stockholm och Göteborg, och det går också att läsa copywriting på distans.

Bakom den här sidan står Mattias Åkerberg, frilanscopywriter och UX-writer i Göteborg. Du når honom på mattias@pleasecopyme.se

Utbilda dig till copywriter på Berghs

Berghs School of Communication (Stockholm)

Art director / Copywriter är en tvåårig utbildning för dig som vill bli Art director eller Copywriter. Du väljer inriktning när du söker. Målet med utbildningen är att utveckla din kreativitet, både i själva hantverket och i din analytiska och strategiska förmåga. Sammantaget får du de verktyg som behövs för att åstadkomma stark integrerad kommunikation.

Studierna omfattar både teori och praktik. Föreläsningar och seminarier varvas med workshops, projekt och praktiska övningar.

Utbildningen startar: 14 augusti 2017

Läs mer om Art director / Copywriter på Berghs (Stockholm)


Ett urval av tidigare copywriter-studenter på Berghs:

– Tove Eriksen Hillblom (Forsman & Bodenfors)
– Frida Siversen Ljung  (DDB Stockholm)
– Gustav Johansson (Forsman & Bodenfors)
– Magnus Ivansson (Perfect Fools)
– Arvid Nittve (McCann Stockholm)
– Stephanie Moradi (Åkestam Holst)


Kvällskurser och distanskurser på Berghs (copywriting)

På Berghs School of Communication är det också möjligt att läsa (digital) copywriting på distans.

– Distanskurs i digital copywriting – Berghs (Stockholm)

Utbilda dig till copywriter på ForsbergsForsbergs Skola (Stockholm)

Forsbergs Skolas heltidsprogram Copywriting är en högre tvåårig yrkesutbildning för blivande copywriters, storytellers och scriptwriters. Programmet har till syfte att ge en professionell yrkesutbildning som kreatör. Utbildningen står för nyskapande inom copywriting, reklam, kommunikation, storytelling och scriptwriting. Att testa olika uttryck och sätt att tänka i levande och spännande projekt. Tonvikten ligger på idéskapande och utvecklande av den kreativa förmågan, präglat av ”Learning by doing”.

Utbildningen startar: 28 augusti 2017

Läs mer om Copywriting på Forsbergs skola i Stockholm


Ett urval av tidigare copywriter-studenter på Forsbergs skola:

– Petter Dixelius (DDB Stockholm)
– Johanna Reis (Garbergs)
– Caroline Birgersson och Moa Blomkvist (Birger & Blom)
– Petter Nylind (Volt)
– Katja Janford (Saatchi & Saatchi)
– Christian Odelmalm (Possible)
– Jimmy Hellkvist (frilans / Satumaa Family Business)


Kvällskurser och distanskurser på Forsbergs skola (copywriting)

På Forsbergs skola är det också möjligt att läsa till copywriter på kvällar och på distans.

– Kvällskurs i copywriting – Forsbergs skola (Stockholm)
– Distanskurs i copywriting I – Forsbergs skola (Stockholm)
– Distanskurs i copywriting II – Forsbergs skola (Stockholm)

Utbilda dig till copywriter på Yrgo

Yrgo (Göteborg)

Art Director & Copywriter är en tvåårig grundläggande utbildning på heltid för dig som vill arbeta som kreatör. Utbildningen syftar till att ge dig de rätta verktygen och förståelse för yrket, så du lätt kan navigera i den snabbrörliga branschen. Stort fokus läggs på idéhöjd, insikt, genomarbetade koncept, varumärkesutvecklingsarbete, analys, kollaborativt arbetssätt och den kreativa processen.

En tredjedel av utbildningen är arbetsplatsförlagd, så kallad LIA – Lärande i arbete, vilket ger dig unika möjligheter att knyta värdefulla kontakter.

Utbildningen startar: januari 2018
Ansökan öppen: 1 september – 15 oktober 2018

Läs mer om Art Director & Copywriter på Yrgo i Göteborg


Ett urval av tidigare copywriter-studenter på Yrgo:
– Therése Bohlén-Kinn (Welcom)
– Karolina Widell (Forsman & Bodenfors)
– Julia Gillgren (CP+B Scandinavia)
– Sebastian Snygg (DDB Stockholm)
– Anders Malm (Milk)

”UX Writing is a lot like the body’s central nervous system: when it’s doing its job well, everything else runs smoothly, everything feels right, and everyone looks good.”
Samantha Bilodeau, UX-writer, Flip Script Media (Quebec)
”UX writing should meld with your product, and go unnoticed.”
Ben Barone-Nugent, Facebook