Dit vill jag nå: Ari Merkin

Ett av mina bättre inköp – alla kategorier – den senaste tiden är boken Kiss and sell – writing for advertising (Robert Sawyer, 2005). Det är en copybok i ordets rätta bemärkelse; den handlar rätt och slätt om hur man skriver reklamtexter.  Det här med copyböcker kommer jag att ta upp i ett inlägg inom en mycket snar framtid, så nu till det viktiga: boken tar upp en mängd exempel på annonser med copytexter. Jag fastnar för många, men tar upp en i taget här. Först: Ari Merkin, då copywriter på Florida-byrån Crispin Porter + Bogusky, och hans text för bilen Mini Cooper. Annonsen är långsmal, helt i svart och med bild på en rödlackad bil. Ovanför bilen finns copytexten med stora bokstäver.

Copyn
LET’S BURN THE MAPS. Let’s get lost. Let’s turn right when we should turn left. Let’s read fewer car ads and more travel ads. Let’s not be back in ten minutes. Let’s hold out until the next rest stop. Let’s eat when hungry. Let’s drink when thirsty. Let’s break routines, but not make a routine of it. LET’S MOTOR.

Korta reflektioner
Befriande känns som ett ledord här. Befrielse från regler, måsten och konventioner. Och uppmaningar om att drömma mer (read more travel ads) och fullständigt skippa rutinerna (let’s break routines). Så frukstansvärt skönt på något vis, som att lyssna på Thunder Road med Bruce Springsteen och känna den där friheten att ge sig iväg med en bil på en väg utan krav och mål. Var det tio meningar om en liten röd bil som väckte alla dessa tankar och associationer? Fantastiskt.

Mer, då?
Den här kampanjen har några år på nacken (2001/2002), men det struntar jag i. I samma veva var Merkin med och skapade IKEA-reklamfilmen The Lamp. Sedan dess har Aki Merkin lämnat Crispin Porter + Bogusky och flyttat till New York (2003), där han blev creative director för Fallon. 2005 rankades han som en av världens tio främst creative directors av tidningen Boards Magazine. Tillsammans med Anne Bologna lämnade Merkin Fallon sommaren 2005 och skapade byrån Toy .