Träffsäkert för Elkedjan

Välformulerad och – i det här fallet – kul copy dyker ibland upp där man inte riktigt förväntar sig den. Som i Elkedjans senaste reklamfilmer till exempel. De är tre till antalet och vill lyfta fram att Elkedjan nu fyller 40 år. Borås-byrån Mecka har fått uppdraget. De har valt att kombinera Elkedjans traditionella direktreklam med att göra reklamfilmer i TV4. Resultatet är 20-sekunders-spottar med lite hemmagjord känsla med diabildsvisning. Filmerna har tre olika speakerröster med utpräglade dialekter (östgötska, norrländska och värmländska). Copywriter för kampanjen är Lasse Kampe. Här är texterna:

Elkedjan: Firar 40 år [Se filmen på Resumé] – med östgötsk voice-over
Hallå! Nu firar vi på Elkedjan 40 år. Här ser vi Gun, ja, som blåser i trumpeten… Dom här fina grejerna kan du köpa, 299 styck eller så köper du hela klabbet för sju fyrtiosju. Billigt va´? Ah men ta dig in till Elkedjan vettja!

Elkedjan: Installation [Se filmen på Resumé] – med norrländsk voice-over
Jo, då har vi som lit info för yrkesmänniskor här. Vi säljer ju alla möjliga elprylar. Ja, vi är som grymma på att installera dom också. Jo. Nu firar vi 40 år och lika länge har vi jobbat med Garo, Nexans, Philips ljuskällor och Eljo. Testa oss, det är som stensäkert.

Elkedjan: Jubileumsprodukter [Se filmen på Resumé] – med värmländsk voice-over
Ja, jag tänkte passa att visa hur vi på Elkedjan firar 40 år då. Ah, där har vi Gun, då. Ja, vi har tagit fram unika jubileumsprodukter som den här röda Soda Streamern till exempel. Och den här sköna mikron. Riktiga once-in-a-lifetime-erbjudanden – bara hos oss.

Lasse Kampe har här skrivit smått underfundig copy. Uttryck som hela klabbet och ord som once-in-a-lifetime-erbjudanden känns sällan så rätt som här. Samtidigt lyckas han skickligt att i varje film föra fram:
… att Elkedjan fyller 40 år
… att de har vissa produkter och kunskaper (vi är som grymma på att installera)
… en avslutande uppmaning (ta dig in till Elkedjan och Testa oss)

Ett litet tillägg (2006-09-06 15.59)
Jag drog iväg ett mail till Lasse Kampe på Mecka. Han svarade någonting i stil med:
Vad gäller Elkedjan-filmerna är det väldigt enkla produktioner som vi har försökt att ge en tydlig identitet trots en låg budget. Copyn och rösterna är naturligtvis en viktig del av den identiteten. När det gäller copyn för dessa filmer har vi inte haft några vattentäta skott mellan våra yrkesroller, ibland kan det vara AD:n (Fredrik Silow) som tillför en del textnyanser och ord som gör speakern mer naturlig. Dialekten ger filmerna en personlig dimension och symboliserar dessutom att Elkedjan har butiker över hela landet. Filmerna är väldigt korta, 20 sek, så det finns inte mycket tid att säga något. Det kan vara ett problem. På de senare filmerna har vi testat att säga betydligt färre saker jämfört med de tidigare filmerna, vilket har varit ett bra drag tycker jag.