Killen som sätter skräck i branschen
Han heter Pelle och lär återfinnas i någon gammal lärobok om reklam. En bild visar Pelle när han sitter och metar. Under bilden står det: Pelle metar – liksom för att överförtydliga vad det egentligen är vi ser. Inom reklambranschen finns en utbredd skräck för denne Pelle. Eller kanske inte för Pelle egentligen, men åtminstone för att upprepa det klavertramp som textförfattaren står för i den där boken. När ord och bild säger samma sak har man gjort en "pelle-metare". Och det är att betrakta som en oförlåtlig synd (nästan).
Inom reklam vill man skapa kontrast. Gick det in? Annars kommer det här igen: k-o-n-t-r-a-s-t. Såja. Om vi har en rosa utomhustavla blir det effekt om det där på står "POJKE" med stora feta bokstäver. Eller om vi visar kor på sommarbete och skriver "Skiftbyte i Bregottfabriken". (Åkestam.Holst är ansvariga för den förstnämnda, Stenström/Red Cell för det andra exemplet). Bildbevis finns här och här.
Lärdom av detta? Säg inte för mycket. Och ännu bättre: säg inte allt. Bäst av allt: säg någonting som skapar kontrast. Betraktaren har en hjärna och vill gärna använda sig av den. Därför gäller det att akta sig för den där metande pellen när man kreear reklam.
***
En reflektion som gränsar till det du just har läst: Kvällspressen verkar älska pelle-metare. Var och varannan dag tvingas man läsa hjärnbedövande löpsedlar i stil med "Här spottar Zlatan", "Här grips Persbrandt" eller "Här bantar Bert" och tillhörande bilder som visar just detta. Ja, det ser jag väl?!