Nervositet och lärdomar
Två praktikdagar har gått och jag trivs redan mycket bra. Alla på byrån verkar öppna och hjälpsamma, så vi* behöver knappast känna oss bortkomna. Vi har redan blivit insatta i två skarpa projekt, något som känns ordentligt utmanande. Första dagen var det lite nervöst, men när jag insåg att "det här var la inte så farligt" släppte allt.
Jag kommer att använda dessa tre månaderna till att lära mig och utvecklas så mycket jag någonsin kan. Vad har jag lärt mig hittills? Jo:
1) Att skapa reklam är svårt. Det kan verka enkelt, men icke. Att hitta det som säger det man vill säga och som ger mest pang för pengarna är inte någon enkel resa. "Men det är det svåra som är värt någonting", som en erfaren copyräv på byrån sa till oss idag. "Det lätta lär man sig inte särskilt mycket av". Sant.
2) Att utan en stark idé riskerar alltihop att bli pannkaka. I slutändan står hoppet till den idé man valt att satsa på.
3) Att en "reklamvärld" är ett annat sätt att säga övergripande strategi eller koncept. Det innebär att skapa yttre ramar för ett företags kommunikation. Innanför dessa ramar ska man under lång tid kunna arbeta fram kreativa idéer som följer den fastslagna linjen.
Jag har redan fått komma igång och skriva copy. Mest kortare rubriker och idéuppslag i och för sig, men ändå en början (en bra sådan).
***
Imorse när jag promenerade till byrån tänkte jag på detta med idéer. Ibland hör man frågan: "Den där idén, var det du som kom på den? Var det din idé?" En rätt ointressant fråga, för det är sällan som en idé "tillhör" en enskild människa. Det mesta är tänkt eller gjort tidigare. Det är framför allt i utförandet som idén skiljer sig. Jag kom att tänka på Paul Arden, som uttrycker det bäst i boken It's not how good you are, it's how good you want to be":
Ideas are open knowledge. Don't claim ownership.
***
* anledningen till att jag ibland skriver "vi" är att jag praktiserar tillsammans med Anna (som mer sköter ad-biten).