Att gissa utan frågetecken
Emellanåt – och när det är befogat – kostar jag på mig att vara sådär språkligt småpetig. Som nu till exempel.
DETTA HAR HÄNT
För ett par veckor sedan gjorde Siba en lokal kampanj, där de framhävde sina låga priser. På spårvagnar i Göteborg fanns avlånga affischer med texten ”Gissa färgen på våra priser?” Affischen var knallröd och hade Sibas logotyp längst till höger.
I dag har Stena Line en annons i Göteborgs-Posten. Tanken är (antar jag) att få folk att åka till Danmark för att handla godis, dryck och julklappar i taxfreebutiken. Därför framhäver man att tomten förmodligen är dansk. En bild på en riktig tomtefar har försetts med orden ”Rod” och ”Hvid”. Under bilden finns texten ”Gissa var tomten kommer ifrån?”
SAMMA, SAMMA OCH FEL
Den uppmärksamme hittar här tre gemensamma nämnare:
- Uppmaningen att gissa (Gissa var… och Gissa färgen…)
- Anspelningen på den röda färgen (som symboliserar lågpris och jul)
- Den felaktiga användningen av frågetecken
Låt oss leva med det faktum att annonserna påminner om varandra genom att vara övertydliga, men ändå låta betraktaren att skjuta bollen i öppet mål. Att använda ett frågetecken där det borde varit en punkt ger mig dock skäl att vara språkpetig. Här är den pedagogiska förklaringen: Båda dessa rubriker är uppmaningar om att gissa. En uppmaning är en uppmaning, och inte en fråga. De ska därför avslutas med en punkt eller ett utropstecken.