Garmin: Visar vägen till uppiggande drivmedel

103270-3

Uppgiften
I veckan fick jag i uppdrag att skriva en rubrik till en annonsserie för navigationssystem från Garmin. Just det, en rubrik skulle skrivas. De övriga i serien hade redan producerats och publicerats i dags- och fackpress. Annonslösningen är en streckad illustration i rött med rubrik och brödtext i botten. Tidigare illustrationer har föreställt en säng (Visar vägen till en skön natts sömn.) och bestick (Visar vägen till allt matnyttigt på resan.)

Tänket
Min uppgift var nu att skriva en rubrik i samma stil, men för den med bensinpumpen. Rubriken skulle ha samma ton som de tidigare rubrikerna, börja med Visar vägen… , och brödtexten skulle vara densamma.  Jag började med att fundera kring bensinstationer. Vad gör man där? Varför stannar man? Är de svåra eller enkla att hitta till? Vad är det viktigaste som säljs där? Jag kom fram till att en bensinstation på något sätt är en viloplats, där man fyller på energi (både för bilen och sig själv) och får en stunds avkoppling. Bensin, kaffe, korv och godis är det viktigaste att handla när man är ute och reser. För att handla den där litern mjölk på den lokala macken behövs förmodligen inget navigationssystem.

Görandet
Jag skrev ett tjugotal rubriker. Flera av dem var för "säkra" (Visar vägen till drivmedlet.), andra för långa (Visar vägen till energin som för dig vidare.), för korta (Visar vägen till drivet.) eller för lustiga (Visar vägen till korv och soppa.)

Resultatet
Mina tankar rörde sig kring kaffe och bensin, och att man på stationen fyller på både bilen och sig själv. De är båda medel som piggar upp och som driver en vidare. I fallet kaffe får drivmedel också en annan innebörd. Rubriken blev därför: Visar vägen till uppiggande drivmedel. Annonsen publicerades idag (söndag) i Göteborgs-Posten.

 103270-2

Nu är det du: Har jag hittat rätt ton? Samspelar rubrik och illustration? Svänger det om rubriken?