Västtrafik-effekten räddar världen

103270-7

Bromsa växthuseffekten och få fler att åka kollektivt. Det verkar varit tanken bakom Västtrafiks kampanjer under hela hösten. Detta kommunicerar man nu genom reklamtavlor i Göteborgs busskurer. Jerlov har tagit fram kampanjen, Patrik Spång har skrivit copyn.

Copyn
Rädda jorden före frukost.
Ta bussen till jobbet.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

***

Missade du precis chansen att rädda vår planet?
Om tio minuter får du en ny.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

***

Ett litet steg ombord.
Ett jättekliv för miljön.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

***

För att bromsa den globala uppvärmningen krävs ett mirakel.
Att du tar bussen till jobbet.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

***

Sätt dig på en buss idag.
Annars sitter vi i samma båt imorgon.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

Vad jag tycker
Det är stora ord och enkla lösningar. Det är kontrastrikt och rätt kul. Det är härligt att se hur bra copy gör sitt jobb, hur texten skapar ett allvarligt budskap med en lätt underfundig ton. Om jag hade fått vara med och bestämma hade den femte texten slaktats. Anledningen är att de fyra första hänger ihop genom att spela på hjältemod genom en enkel handling (“Rädda jorden”, “…rädda vår planet”, “…krävs ett mirakel” och travestin på Neil Armstrongs berömda ord). Att vi riskerar att snart sitta i samma båt tolkar jag mer som ett hot, och budskapet faller därför utanför ramen.

Hur har de tänkt? Det får vi snart veta. Jag har bollat frågan vidare till Patrik SpångJerlov.

Vad tycker du? Bra eller fantastiskt – eller riktigt uselt? Låt höra.