Allum med intelligensen i bakfickan

En copywriter har – jämfört med en journalist – mycket mer tid på sig för att få ihop texten. Därför är det ordentligt upprörande att läsa dålig copy. Det tycker Sören Blanking. Det tycker jag också. Förmodligen är du av samma åsikt.

FÖRBANNAT DÅLIG
Dålig copy är copy som överdriver, ljuger, förlöjligar, förvrider och struntar i att ta läsaren på allvar. Sådant blir man lätt förbannad på. Sören Blanking förklarar:

Människor är inte dumma. I många annonstexter ser det ut som skribenten tror att människor har stoppat intelligensen i bakfickan. Så är det inte. De annonstexter som är luddigt skrivna är också luddigt tänkta.


EXEMPLET

En spårvagn gnisslar förbi, och längst sidan hänger en reklamskylt. Det står: Jul är klappar. Avsändare är Allum, ett någorlunda nyöppnat köpcentrum i Partille (någon mil utanför Göteborg). Jag läser igen innan spårvagnen försvinner bort. Jul är klappar. Verkligen?

EN REN LÖGN
Självklart måste ett köpcentrum försöka kränga så mycket julklappar det någonsin går; så långt är jag med. Men är jul verkligen klappar? Är det inte precis den känslan som tynger var och varann av oss under de här regniga veckor fram till jul? Jag tror det. Och jag tror samtidigt att dessa tre ord – som i sig skapar en ren och skär lögn – tar musten ur oss istället för att få oss köpsugna. Jag kanske tar i, men på något sätt känns dessa ord som ett slag i ansiktet. Jul är klappar. Nä, jul är inte klappar. Inte bara. Jul är oändligt mycket mer, och att påstå annat är en förenklad lögn som gör mig förbannad. Är du av samma åsikt?

***

Allum är utvecklat av Steen & Ström Sverige, som också driver köpcentret. Inför julen meddelar företaget att de ”struntar i julklapparna i år” och istället skänker pengarna till Situation Sthlm (som arbetar med hemlösa i huvudstaden). Tanken är självfallet beundransvärd, men rimmar illa med påståendet att ”jul är klappar.

***

När läste du en copy som gjorde dig förbannad senast? Dela med dig. Annars har jag en till på lager. En från com hem.