Helmut Krone satte dit punkten.
Utropstecknet är osnyggt och synonymt med dålig reklam. Punkten däremot är nödvändig i en annons.
Det är summan av kardemumman i en artikel om att sätta punkt, som Göteborgs-Posten publicerar i dag. Allt började med Helmut Krone. Han var ad på DDB (Doyle Dane Bernbach) under den period i början av 60-talet som kommit att kallas för "den kreativa revolutionen". Ärligheten var det viktigaste vapnet för att göra revolt. Detta vapen använde Krone när han – tillsammans med copywritern Julian Koenig – tog sig an uppdraget att lansera Volkswagen i USA. De valde att göra annonserna med trista fotografier och amatörmässig typografi. Pricken över i:et valde han att sätta efter rubriken. Det blev en punkt efter rubriker som Think small. , Lemon. och It makes your house look bigger.
"Bernbach tog bort utropstecknet. Jag satte dit punkten", lär Helmut Krone ha sagt.
Kampanjen bidrog till att sälja hundratusentals Volkswagen-bilar i USA, och har – med rätta – utsetts till "århundradets mest betydelsefulla" (enligt Advertising Age). Och punkten efter rubriken lever kvar.
LÄS MER
Please copy me: ! eller inte !?
Beta Alfa 2.0: En punkt i reklamrubriken