Vad en surgubbe kan lära dig om rubriker
Om du – som jag – har gett dig den på att förstå hemligheten bakom säljande rubriker är det närmast omöjligt att inte stöta på 80/20-regeln. Om den regeln hade varit en man hade vi haft att göra med en riktigt surgubbe.
Han hade sagt: Kom ihåg att åtta av tio läser din rubrik, men att bara två av tio läser vidare i brödtexten. Sedan hade han förmodligen skrattat sådär rått som bara surgubbar kan. Och han hade fortsatt: Du tappar läsarna om du inte skriver en rubrik som håller dem kvar. Än värre: du läcker som ett såll.
Rubriken är kung
Kan jag lära mig någonting av surgubben 80/20? Självklart. Att rubriken är kung.
Brian Clark på Copyblogger hävdar att de bästa i gemet därför lägger halva skrivtiden på att hitta den perfekta rubriken.
Jack Hansen beskriver arbetet med rubriken på text.nu:
“Det är vanligt att en copywriter skriver upp till hundra olika rubrikförslag innan han blir nöjd. Sensmoralen är: Det finns alltid en rubrik till. Och ännu en.”
Hur ska en vass rubrik vara?
Om du frågar Jack Hansen svarar han att en bra rubrik alltid är
- konkret
- engagerande
- specifik
- koncis
Om du vänder dig till Brian Clark ger han dig fyra U:n att sätta upp som ledstjärnor. Han menar att rubriken ska
- vara till nytta för läsaren (useful)
- vara angelägen för läsaren (urgency)
- visa att fördelen på något sätt är unik (unique)
- uppfylla ovanstående på speciellt sätt (ultra-specific)
Läs också
Writing Headlines That Get Results (Copyblogger)