Willys: Smart är det jul
Svenska hushåll köper alltmer julmat. Förra julen bar vi tillsammans hem nära 1 400 ton prinskorv och drack över 15 000 liter julmust. Och mycket annat så klart. En undersökning som AC Nielsen genomfört de tre senaste jularna visar att konsumtionen ökat varje år. Priset – däremot – minskar. Sedan 2003 har priset på varorna i undersökningen sjunkit med 2,4 procent.
Kampen om våra julmatsslantar är följaktligen hård. ICA, Coop, Hemköp och Willys är marknadens största kombattanter. Willys har tagit rollen som prispressare, och strävar efter att ha landets billigaste matkasse. Lågpriskedjan satsar – i motsats till sina konkurrenter – sina reklampengar på tryckta medier. I den pågående julkampanjen används tidningsannonsering, utomhustavlor och direktreklam. Budskapet är kort och koncist: ”Smart är det jul”. Copywriter är Maria Hilmersson.
COPYN
Rubrik: Smart är det jul.
Nu har vi fyllt upp våra butiker med sill, skinka, pepparkakor och allt annat som jultraditionen kräver. Var smart och handla all den goda julmaten hos oss så får du pengar över till annat. Som till exempel julklappar, julklappar och julklappar.
TÄNKET BAKOM
Magnus Tengby, cd på Valentin & Byhr, är hjärnan bakom kampanjen.
– "Smart är det jul" är "pang på" samtidigt som den sammanfattar Willys kärnvärden. Det handlar gott och kort om detta: att lägga mindre pengar på julmaten.
Ytterst är uppdraget att lyfta fram ett antal produkter ur sortimentet. Utomhustavlorna finns därför i tre varianter; en med kaffe, en med julmust och en med choklad.
– Vanligtvis gör man ju mer traditionella utbudsannonser. Istället har vi här gjort en ordlek och visar dessutom en produkt och priset. Jag tycker det är tydligt och enkelt. Detta är något som folk kan prata om, skratta åt eller skita i. Hursomhelst är det bra mycket bättre än en traditionell utbudsannons.
Är Willys nöjda med effekten?
– Ja, absolut. Kampanjen har funkat hur bra som helst. De är helnöjda redan efter första kampanjveckan.
VAD TYCKER DU?
Bomba med kommentarer.