Det krävs en vit golfkeps för att stå ut
Reklam för liknande produkter liknar fortfarande varandra. Det är svårt att skilja dem åt. Ändå behövs det ibland så lite för att stå ut. Kolla bara på Dave Wottle och hans golfkeps.
Amerikanen Dave Wottle var 1970 en lovande golfspelare, men valde att satsa på löpningen efter att ha blivit tvåa i de nationella collegemästerskapen. Han behöll golfkepsen på. Och trots en skadedrabbad säsong lyckades Wottle 1972 ta en plats i den amerikanska OS-truppen.
Klicka på bilden för att se 800-metersfinalen i München-OS 1972.
Väl i München hamnade han tidigt på efterkälken i 800-metersfinalen. När klockan ringde för sista varvet var 22-åringen i den vita golfkepsen nästan 15 meter efter täten. Men med 200 meter kvar hade han avancerat två placeringar, och på upploppet lyckades han passera varenda medlöpare. Med en segermarginal på tre hundradelar av en sekund blev Dave Wottle olympisk mästare. Tidtagaruret stannade på 1.45,9. Killen i kepsen hade skrivit idrottshistoria. Han skiljde ut sig från mängden. Ibland krävs det bara en vit golfkeps och en taktisk löpstil. Att Wottle vid prisutdelningen glömde att ta av sig kepsen – och senare fick be om ursäkt för sin miss – gör inte historien sämre.
Den franske reklamlegenden Jacques Séguéla hjälpte mig att hitta Dave Wottle. Häromdagen landade hans Tala inte om för mamma att jag jobbar med reklam hos mig. Jag har redan slukat halva boken. Han skriver: ”Ingen som har sett honom löpa kan glömma Wottle […]. Mindre för att han vann loppet än för att han sprang med en vit keps på huvudet. Ingen åskådare eller tv-tittare kunde ta ögonen från den lilla fläcken som skilde honom markant från de andra löparna.”
Läs mer
US Olympic Team: The man with the hat and the Olympic gold medal