En levande annons för en annons
Det sägs att allting går att sälja – med mördande reklam. Till och med konserverad gröt. Men hur skriver man en copy som säljer ett antal olika annonsstorlekar i dagspress? Adrian Fitz-Simon och Emmet Wright på Dublin-byrån Chemistry har svaret. De löste uppdraget från branschorganisationen National Newspapers of Ireland så bra att juryn för den årliga reklamtävlingen Cannes Lions 2006 lyfte på hatten och delade ut guld.
Copywritern Emmet Wright (till höger på bilden) skapade en personlighet av varje annonsformat och lät dem föra en monolog. Sedan skapade art directorn Adrian Fitz-Simon annonserna utifrån texten och formatet. Helsidan är den stöddigaste av dem alla: ”There ain’t no ad like me. You want hard sell? I’ll give you hard sell. I’ll sell your whole shop.” Den lilla spaltannonsen däremot är mer försynt: ”Hi! I’ll just take a few seconds of your precious time, I’m only a singlecolumn ad for Pete’s sake, but in those few seconds I can sell you anything […]” Detta är fyndigt, träffsäkert och säkerligen effektivt. Varje annons visar – med sin unika ton – kraften i att annonsera i dagspress.
COPYN
Full Page Yo, baby! Stand waaay back. I am a full page ad. Printers are scared of me – they call me the ‘great white’. There ain’t no ad like me. You want hard sell? I’ll give you hard sell. I’ll sell your whole shop. I’ll carry ten washing machines, ten tumble driers, fifty cameras and then ask, “Hey, what about those widescreen TVs you wanna shift?” But I’m more than all that. You launching a product? I’ll launch your product – I’ll launch it into space. You got a picture? Blow it up, I ain’t afraid. You got words? Bring ’em on. Big or small, when they’re on me, they look important. Because I announce. I got the dimensions. I am the undisputed heavyweight king of press advertising and I will make your product my queen. Hear me roar. The Power of Press
Läs alla annonserna här (pdf).
***
Branschtidningen Advertising Age hyllar kampanjen för dess smarta copy. Skribenten Bob Garfield noterar också hur sällan copyn gör jobbet i de kampanjer som belönas i de stora reklamtävlingarna. Han efterlyser betydligt mer av den varan med orden: "Running a print ad without text is something like robbing a bank with an unloaded gun. You may get everybody's attention for a moment, but in the end there is no penalty for ignoring you."