Reklam som fungerar utgår från att människor har viktigare saker för sig än att läsa annonser.

Det är Lars Falk som har skrivit rubriken. Du hittar den i hans bok Lovtal. Jag har läst den. Och funnit så många kloka råd och användbara tips att jag knappt vet var jag ska börja. Så jag börjar med den tanke som jag skulle försökt rädda om alla råd riskerade att brinna upp. Detta är tanken: människor har viktigare saker för sig än att läsa annonser.

Berättelsen som förändrar (en aning)
Det är en tämligen dyster utgångspunkt, men den formligen jäser över av sanningshalten. Få – om ens någon – väntar med spänning på att Coca-Cola ska rulla ut sin senaste kampanj, att Com Hem-utskicket ska landa eller DUKA köra en helsideannons. Nä, annat – viktigare – upptar våra tankar, våra timmar och våra ansträngningar. Människor har viktigare saker för sig. På det problemet finns inga enkla lösningar. Men det finns lösningar. Lars Falk föreslår berättande. Han skriver sig varm om reklam som förmedlar en berättelse. Inte bara kort "reklampoesi". Han tror på reklam med en berättelse som – jo, faktiskt – förändrar människors liv en aning. Den reklam vi skapar måste angå människor, skapa kontakt och leverera någonting som de ser som nyttigt.

Att hoppa högre
För att lyckas krävs nog att just detta är utgångspunkten: människor har viktigare saker för sig än att läsa annonser. Vi vet att vi måste hoppa 2,47 på höjden för att nå fram. Det är ingen lätt uppgift. Men det är en uppgift värd att arbeta med. Som en påminnelse om den krassa verkligheten låter jag rista in Lars Falk ord på insidan av ögonlocken, så att jag ser dem varje gång jag blundar – med händerna på tangentbordet – och tänker:     

Vad kan få en intelligent, omdömesgill, känslosam person rik på erfarenhet, kunskap och upplevelser – som har fullt upp med annat – att vilja sätta sig in i vad du tycker är intressant.

***

Sören Blanking bidrar i Guldägg & beska droppar med rådet: Ta tag i läsaren i första meningen på ett så intressant sätt att han vill fortsätta veta vad du har att berätta, trots att han kanske från början var helt ointresserad.

***

Jan Cederquist skriver under rubriken Sex sätt att bli av med sin läsare (i boken Ord till salu, Liber Förlag, 1978): Attityd 1: Alla är våldsamt intresserade av det du skriver om. […] "Produkten alla väntat på! Produkten alla talar om!" Läsaren vet att han varken väntat eller talat om produkten. Annonsen ljuger uppenbarligen och han bläddrar raskt vidare.
Du vinner på att tänka tvärtom. Ingen har bett om att få läsa din annons. Alla är inte intresserade av vad du har att säga. Det är ditt jobb att försöka väcka det intresse som eventuellt är berättigat.