Sådär, Audi: nu börjar det likna något
Man kan nästan tro att Audi läst min kritik mot deras senaste annons. I gårdagens dagstidningar gick en ny annons, där det tekniska bombardemanget upphört. Istället förklarade man i kortare – och enklare – ordalag tekniken kring quattro.
Man kan till och med tro att de satt sig ner och lyssnat till Jan Cederquist, som säger det bäst i boken Ord till salu (Liber Förlag, 1978): ”En copywriter bör skriva enkelt och lättbegripligt. […] Finns det någon som inte vill ha information presenterad rakt och enkelt?”
Copyn
Rubrik: quattro i ord
Apropå erfarenheter av fyrhjulsdrift – mer än två miljoner Audi med quattro har tillverkats. Vi är nu inne på 6:e generationen i teknisk utveckling.
Quattro jobbar givetvis helt integrerat med ESP anti-sladdsystem (ABS-bromsar, elektronisk differentialspärr och antispinnreglering, i kombination).
Med quattro kan man inte prata om ”världens snabbaste” eller likvärdigt. Systemet är inte re-aktivt och därmed finns ingen reaktionstid. Det är aktivt och jobbar hela tiden.
Känslan av säkerhet när du kör quattro är både påtaglig och rättvisande. Inte minst när du korsar snösträngar vid omkörning vintertid. Men ta det försiktigt i alla fall.
Det finns ingen låsningseffekt i Torsen-differentialen. Du får broms och motorbroms på fyra hjul istället för två.
Kontaktytans storlek mot vägbanan är ungefär som fyra vykort. Inte undra på att kvaliteten på den kontakten blir helt avgörande för väggreppet.
Hjärtat i quattro är mellandifferientialen i växellådan, den patenterade Torsen-differentialen och en genomborrad axel som gör att drivkraft kan överföras både framåt och bakåt. Enkelt; för att inte säga genialt.
Vill du ha användarreferenser? Alpina landslaget kör quattro sedan många år. Dom vet en hel del om balans, kontroll och säkerhet.
Ju mindre drivkraft varje hjul behöver överföra till vägen, desto bättre grepp får hjulet mot vägbanan. En enkel och tänkvärd princip.
Prova Alpine Edition som just nu finns till Audi A3, A4 och A6. Då märker du att det också är roligt att köra (och köpa) quattro.
Korta reflektioner
Språket är enklare, meningarna bättre byggda och tonen varmare. Bra jobbat, Audi.
Förresten…
Stenström Red Cell har gjort annonsen. Copywriter är Mats Holmberg.