Båtmässan 2007: Känn och kläm!

103270-69
Klicka på bilden för att se samtliga annonser (pdf, 3,2 Mb).

Båtmässan lockar varje år båtfantaster från halva Sverige till Svenska  Mässan i Göteborg. Sedan flera år tillbaka har göteborgsbyrån Valentin & Byhr uppdraget att skapa kampanjen för Båtmässan. Under höstens praktikperiod var jag – som copywriter – en del i arbetsgruppen.

Förutsättningar
Varje år räknar mässarrangören med omkring 80 000 besökare. Dessa människor har både båt och båtintresse, och är ingen egentlig utmaning att nå. Kampanjen har relativt liten inverkan på deras beslut att gå på mässan. Egentligen vill de bara veta vilka datum som gäller. Istället var vår uppdrag att nå de – uppskattningsvis 20 000 – som har eller funderat på att skaffa båt, men som sent bestämmer sig för om de ska besöka mässan eller inte. Till denna grupp, som företrädelsevis består av män, hör även de som väljer att gå på Båtmässan vart tredje eller vart fjärde år. Anledningen är många gånger att de anser att "inte så mycket nytt" presenteras i mässhallarna.

Utförandet
Vi tog fram en övergripande kampanjidé, som vi valde att kalla för Känn och kläm. Budskapet var att ha kul på Båtmässan, att inte vara för rädda att klämma, känna, gnida, smeka och dra i fendrar, knaprar och propellrar. Vi valde att plocka båtdetaljer ur sitt sammanhang och förse dem med uppmaningar på klisterlappar (som exempelvis Kläm!). I underkant fanns en kortare text och mer information om Båtmässan. Annonserna har gått som hel- och halvsidor i Göteborgs-Posten samt i tidskrifter om båtar.

Copyn
Rumpstudsa dynorna, måttkolla köksluckorna, smek lite gelcoat och kläm på fendrarna. Här finns över 500 segel- och motorbåtar att sätta på hårda prov. Ha kul på Båtmässan 3-11 februari!

Arbetsgruppen
Copywriter: Mattias Åkerberg; art director: Anna Axelsson; operativ projektledare: Renée Lundbäck
(högst delaktiga i arbetet var dessutom Christer Byhr, ad; Joachim Larsson, copy, och Alexander Kristoffersson, grafisk designer) Kampanjen är framtagen under praktik på Valentin & Byhr.

***

Antalet besökare ger en vink om kampanjens genomslagskraft (givetvis kan andra faktorer spela in). Båtmässan 2007 är nu avslutad, och arrangören har räknat till närmare 95 000 besökare. Inte sedan 1989 har så många människor besökt mässan. De senaste två åren (2006 och 2005) har Båtmässan haft 88 500 besökare.

***

Nu du: är detta en bra kampanj? Är den rätt utifrån förutsättningarna? Går den hem eller gör den bort sig?