Ibland känns bilden överflödig

103270-84

Många reklambyråer verkar slaviskt baka reklam efter receptet bild + text + logotyp (alltid i högra hörnet)  = annons. Jag tror att de tar fel. Ibland är nämligen texten överflödig. Ibland är det bilden som ska bort*. Ett exempel på det senare hittar jag i tidningen MåBra, där Diakonia annonserar för att få folk att skänka en femtilapp. Rubriken: För 50 kr i månaden förändrar du världen. En förvirrat omritad världskarta upptar en tredjedel av annonsen. Där har Sverige breddats och växt ihop med jättekontinenten Europa, medan Afrika har tagit Australiens plats.  

Därför behövs inte bilden
Tyvärr är det väl inte direkt detta man menar när man strävar efter att förändra världen. Därför anser jag att bilden helt saknar relevans i sammanhanget. Det enda den tillför är förvirring och en urspårad tolkning av rubrikens budskap. Därför känns bilden överflödig. 

Copyn (som ensam bär fram budskapet)
Rubrik: För 50 kr i månaden förändrar du världen. 
Femtio kronor kan användas till mycket. En pizza, en chokladask, en caffe latte, en bättre golfboll eller nästan en biobiljett. Till nöjen, godis, förströelse och ? till att förändra världen.
Ger du pengarna till oss, hamnar de i den senare kategorien. Du blir en av dem som inte bara pratar. En som gör något.
För demokratisering.
För mänskliga rättigheter.
För social och ekonomisk rättvisa.
För jämställdhet.
Ger du en gåva till Diakonia hjälper du människor att själva ta sig ur fattigdom, förtryck och misär.
Vi samarbetar med lokalt etablerade organisationer på alla samhällsnivåer. Starka, utvecklande krafter som ser till att varje krona kommer till användning. Din insats ger effekt omedelbart och över lång tid.
Vill du göra en insats redan idag? Sms:a DIA till nummer 72900 så skänker du 50 kr till Diakonias arbete i världen.            

Bakom annonsen står Diakonia och reklambyrån Synk reklam

***

Läs också
Ibland känns texten överflödig 

*** 

* Javisst, du har rätt: ibland är det logotypen som ska bort. Den legendariske reklammannen Neil French hör till dem som ofta struntar att ta med logotypen i sina annonser. I en annons för Chivas Regal nöjde han sig med dessa briljanta raderna: 
 
This is an advertisement for Chivas Regal.
If you need to see the bottle,
you obviously don't move in the right social circles.
If you need to taste it,
you just don?t have the experience to appreciate it.
If you need to know what is costs,
turn the page, young man.