De har uppmuntrat det skrivna ordet

image112Inför kvällens Guldäggsgala och tillkännagivandet av vinnaren av Guldskrift – ägget för bästa copy – har Please copy me satt ihop en jury med copywriters från några av landets största reklambyråer. Under gårdagen sammanträffade de med sig själva och valde en favorit ur fjolårets skörd. Här hittar du deras val och motiveringar.

__________________________________________________

image113
Klicka på annonsen för att lättare läsa texten.

Patrik Spång (Jerlov)
Kampanj: Systembolaget / Tonåringar
Byrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Johan Olivero
Motivering: Bra copy skriver man på tå, men med ena handen i byxfickan. Då blir det god balans i förhållandet mellan fakta och blommiga formuleringar. Lyckas man dessutom toppa det med en rubrik som är värd att bäras som pin på kavajslaget – då ska man ha Guldskrift.

Elisabeth Berlander (Goss)
Kampanj: Systembolaget / Tonåringar
Byrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Johan Olivero
Motivering: Ett från början hyfsat tråkigt företag med tråkigt rykte blir förtroendeingivande, trevligt och – trots att de säljer sprit – tryggt. Och det till 90% med hjälp av ren copy. Det är inte illa.

__________________________________________________

image114
Klicka på bilden för att se vad det verkligen står.

Lasse Kampe (Mecka)
Kampanj: HFR (Hörselskadades Riksförbund)
Byrå: Ruth
Copywriter: Tosse Sund
Motivering: En enkel, relevant och lysande idé. Oförarglig humor som även de drabbade säkert kan le åt. Kampanjen väcker nyfikenhet och lämnar precis en så där lagom öppning för mottagaren att själv fylla i svaret. Ingen tvekan om vem som är avsändare.

__________________________________________________

image115
Klicka för att få rörlig bild (hos Resumé).

Måns Jacobsson Hosk (Volt)
Kampanj: Forever Young / SEB
Byrå: Lowe Brindfors
Copywriter: Martin Bartholf
Motivering: Klockren insikt och fint bildberättande. Hatten av och Guldskriften till Martin Bartholf.

__________________________________________________

image116

Jack Hansen (fd. Satellit)
Kampanj: Valkampanj för Feministiskt Initiativ
Copywriter: Maria Fredriksson / frilans
Motivering: "Alliansen eller koalitionen? 100 spänn på att en man blir statsminister.", stod det på en av valaffischerna som skulle ta Feministiskt Initiativ in i riksdagen. Och på en annan: "Vi tycker inte att män ska behöva gå på porrklubb för att bli dominerade."

Ja, copywriterhantverkets härliga potential lyste starkt på partiets affischer, foldrar, buss- och tunnelbanereklam, radiojinglar, klistermärken och vykort. Och kärleken till det skrivna ordets PR-kraft blev extra tydlig när man bestämde sig för att kalla sin turnerande valstuga för "valbar".

Maria Fredrikssons idéer och formuleringar bröt normen, vågade vara annorlunda och kommunicerade en vilja att förändra. Men mest av allt så charmade de ett helt land och övertygade närmare 100 000 svenskar om vad de skulle rösta på. Som tack för att ha förgyllt en svensk valkampanj med briljant copywriting både i text och idé, förtjänar Maria Fredriksson och F! därför en eloge och ett förevigande i form av priset Guldskrift 2006.

__________________________________________________

image117

Christer Wiklander (Wigwam)
Kampanj: Alvedon
Byrå: Åkestam.Holst
Copywriter: Monica Born och Lotta Lundgren
Motivering: Den får alla dokusåpor att blekna.

***

Björn Hjalmar (Storåkers McCann), Anders Tempelman (Tempel), Ola Obrant Andreasson (The Fan Club) och Johan Olivero (Forsman & Bodenfors) har ännu inte svarat. Jag hoppas få in deras svar under dagen.