En dödssyndig kväll om reklam

image130
Foto: Mette Muhli

Ärligt talat: en reklamklass som spelar teater – kan det bli annat än fiasko? Ja, det kan det. Det kan bli riktigt, riktigt bra också. Det hände på Brew House i Göteborg häromveckan, när vi från Reklam & marknadsföring på KY-Akademien ordnade branschkvällen Reklamens sju dödssynder.

Kängor och schack

Konkurrensen från Resumébaren på Magasinsgatan är knappt värd att nämna. Istället valde närmare 250 inbjudna från stadens reklambyråer och marknadsavdelningar att bege sig till Brew House. Där skrevs de in på mottagningen, medan Överläkare Östli och hans personal förgäves försökte hålla de intagna i schack. I väntrummet bjöds gästerna på medicinering i form av piller, dryck och rejäla tilltugg. Där bekantade sig folk med varandra innan föreställningen tog sin början. På scenen lockade vredesdans, rysk byråteater, sex-säljer-föreläsning och äggätartävling till skratt och igenkänning. Slappa reklamare fick sig en känga. De dryga också. Liksom kommunikationsskolan i Stockholm. Och de neurotiskt guldäggsfrossande storbyråerna.

image131
Frossman, Åpenstam, Brindfross och Storäters äter guldägg. Foto: Mette Muhli

500 procent över förväntan
Vi belönades med stående ovationer, och efteråt verkade alla i publiken sådär ovanligt övernöjda. Förväntningarna, om det fanns några, hade infriats. "Det här var ungefär 500 procent bättre än jag hade väntat mig. Riktigt, riktigt bra", sa copywritern från den nystartad göteborgsbyrån. Och andra spädde imponerat på: "Precis rätt ton på satiren" och "Det här var hur bra som helst". Kvällen fortsatte med mingel, dans och barhäng. Med sig hem fick gästerna den patientjournal, där klassens studenter och arbetsprover presenteras. (Läs vidare om du vill ha ett exemplar).

Vi ses till hösten

www.7synder.se kan du se bilder från kvällen och kräva ut patientjournalen. Vi fixar en till dig, om du fyller i formuläret. Ta sedan en ordentligt titt i journalen. Och tänk på att vi snart har avslutande praktik i tre och en halv månad. Kontakta därför den art director, copywriter eller marknadsstrateg som du önskar se på din reklambyrå eller marknadsavdelning till hösten. Men snabba på: vi riskerar att ta slut.

(Tycker du att jag skryter? Det tycker jag också. Och ibland är det på sin plats. Faktum är att jag är gött stolt över min klass och skola och det sätt vi genomfört den här utmaningen på. Och egentligen är vi inte särskilt skrytsamma av oss. Men vi är att räkna med – nu och framöver.)