Inga överraskningar från Tele2
Nu vänder sig Tele2 till sina företagskunder och erbjuder fasta priser på fasta telefoner, mobiler och bredband. Men det kommer inte som någon överraskning. Åtminstone inte för den som läser Dagens Industri eller någon av landets morgontidningar. Företaget har valt att köpa annonsutrymme motsvarande två helsidor – men ägnar bara en halvsida åt att presentera erbjudandet. På tre halvsidor skapar man förväntan och förbereder läsaren på annonsen.
9
Vi skulle bara vilja förbereda dig på att det finns en annons från Tele2 i den här tidningen. Det är ganska många sidor kvar, men det kan vara skönt att veta om det redan nu.
11
Det är fortfarande en bit kvar till den där Tele2-annonsen vi pratade om nyss. Men vi bör kanske nämna att den är gulsvart och innehåller ett erbjudande. Då så? Oroa dig inte.
13
Ja, nu kommer Tele2-annonsen strax. Du har förmodligen aldrig sett den förut, men den är inte farlig på något sätt. En helt vanlig annons alltså, om bara någon sida.
15
En nyhet för att företag som inte gillar överraskningar: Fastpris på allt!
Korta reflektioner
Det här är ingenting märkvärdigt egentligen; ett telekomföretag bestämmer sig att ge fasta priser till alla företag. Det som är märkvärdigt är att de är duktiga på att kommunicera sitt erbjudande, och gör det på ett sätt som folk inte missar.
För ett företag kan kostnaderna för telefoni och bredband bli ordentligt höga. Räkningen kommer säkert ofta som en (obehaglig) överraskning. Det är den överraskningen som Tele2 vill bespara sina kunder ifrån. Det tänket har de nu överfört till sin introduktionskampanj. Genom att förbereda läsaren minskar man överraskningseffekten, och ökar uppmärksamheten. Tele2 tar läsaren vid handen, och leder honom fram till annonsen – sida efter sida. Att man samtidigt skapar en förväntan på någonting storslaget är tämligen oundvikligt. Man försöker hålla nere förväntningar med "…den är inte farlig på något sätt. En helt vanlig annons alltså…". Idén känns genomtänkt, och inte krystad. Här funkar det verkligen att anspela på "företag som inte gillar överraskningar" (det borde väl förövrigt innefatta de flesta företag i det här landet). Möjligen är den inledande copyn en aning pratig, men på det stora hela är det här en annons som lär gå hem i makthavarnas korridorer.
Vad säger du? Gôrbra eller apkrystat?